×

مجوز ساخت

همه چیز درباره " مجوز ساخت "

مجوز ساخت

بسمه تعالی چند سال قبل برای ساخت یک مجتمع مسکونی با تعدادی از افراد دیگر بطور شراکتی یک قطعه زمین خریداری کردیم و با توجه به سهم هر فرد بر مبنای صد سهم این زمین بطور محضری به شرکا واگذار گردید. سپس به چند نفر وکالت کاری داده شد تا جهت کسب مجوز ساخت مجتمع اقدام کنند و زمانی که تقریبا نیمی از سفت کاری انجام شد یک موسسه بنام مجتمع مسکونی به ثبت رسید و زمین بعنوان محوطه مجتمع ذکر گردید و هدف آن انجام کلیه امور اعم از ساخت و گرفتن پیمانکار و مشاور- اداره و تامین امور و نگهداری- تامین و کنترل هزینه های مشترک مربوط به موسسه ذکر گردید و سهام آن بر حسب میزان سهم هر فرد در زمین به آن فرد واگذار گردید و پس از مدتی بخشی از سهام این موسسه و نیز بخشی از سهم هر فرد در زمین طی قراردادی به یک شرکت دیگر واگذار گردید تا ساخت این مجتمع را به اتمام برساند. اکنون در حالی که هنوز کار ساخت به پایان نرسیده است هیئت مدیره تصمیم گرفته است واحد های مجتمع را بین سهامداران تقسیم کند و طبق قراردادی که با شرکت سازنده امضا نموده است سه طبقه به شرکت سازنده و هفت طبقه را به سهامداران اولیه واگذار نماید لذا سهامداران را ( با توافق و یا بدون توافق آنها) به هفت گروه تقسیم و این طبقات را با قرعه کشی بین آنها تقسم نموده است و از آنها خواسته است برای تقسیم واحد های طبقه خود با هم تفاهم نمایند . اکنون خواهشمند است به سوالات زیر پاسخ دهید: 1- هیئت مدیره ضمن تعیین قیمت برای هر واحد، ضریب مرغوبیت هر طبقه نسبت به طبقه زیرین را بدون ارجاع به کارشناسی یک درصد تعیین شده است و به تصویب اکثریت رسانده است. آیا این تصمیم قانونی است و کسی حق اعتراض ندارد؟ اگر امکان اعتراض وجود دارد چگونه 2- چون هر طبقه به تعدادی از سهامداران واگذار گردیده است اگر آن تعداد از سهامداران با هم توافق نکنند چه میشود؟ 3- در حال حاضر هنوز ساختمان به اتمام نرسیده است ولی هیئت مدیره از کلیه سهامداران خواسته است چنانچه قیمت واحد آنان بیشتر از سهم آنها میباشد میبایستی بر مبنای قیمت نهایی تعیین شده آن واحد ( بطور کامل) با مجتمع تصفیه حساب کنندو چنانچه این تصفیه صورت نگیرد میبایست ماهانه سه درصد جریمه بابت جبران خسارت پرداخت نمایند.آیا این مطلب قانونی است. میزان پیشرفت کار حدود 80 در صد است 4- شرکت سازنده متعهد بوده است که تا پایان مهرماه 93 کار ساخت را به اتمام برساند و متعهد بوده است چنانچه قادر به این کار نگردید به ازای هر سه ماه تاخیر یک درصد جریمه پرداخت نماید ولی بعدا هیئت مدیره بدون تشکیل مجمع عمومی یک اصلاحیه ای را با شرکت سازنده امضا و جریمه دیرکرد اتمام ساخت را برای یکسال بخشیده است.آیا هیئت مدیره قانونا مجاز به این کار بوده است.در اساسنامه مجتمع چنین اختیاری به هیئت مدیره داده نشده است.

اگرمقصود و نظر شما اعتراض به تقسیم است و همچنین نسبت به نحوه تعیین مرغوبیت که بنظر ربطی به قانون

مشاهده پاسخ کامل

با سلام و تشکر از پاسخ بسیار سریع شما باید ذکر کنم که سه سال قبل مجوز ساخت ساختمان را برای این ملک گرفتم و عقب نشینی هم انجام شد اما به دلایل مالی از ساختن ساختمان خودداری کرده ام و مدتی است که تاریخ انقضای مجوز مذکور منقضی شده . و نکته ای دیگر را هم باشد ذکر کنم که وقتی این زمین را آسفالت کردند با همکاری اقوام مقداری از آسفالت را بر اساس متراژ زمین و حتی کمتر از متراژ برداشتیم البته دلیل آن فقط و فقط مشخص نمودن آن قسمت از ملک بود تا در صورت پارکینگ شدن ملک باز هم مشخص باشد(هر چند متراژ دقیق آن در جواز ذکر شده) اما سوال : بعد از برداشت آسفالت فردی که خود را مسئول پیگیری آسفالت این زمین معرفی میکرد آمد و گفت من با پیمانکار آشنا بودم و امضای همسایگان را داشتم حال پیمانکار از برای ثبت مقدار مساحت آسفالت شده از من گزارش اتفاقات را میخواهد!!!!!و اگر بگویم شما آسفالت را جدا کرده اید به میزان 3 برابر هزینه ی آسفالت کردن مساحتی که کنده اید باید جریمه بدهید!!!! حال با گذشت مدت زمانی نزدیک به 6 ماه هیچ خبری از دادگاه و جریمه نشده است!!! حال میخواهم بدانم که آیا از همین مثلا قانون 3 برابر جریمه خودشان نمیتوان برای گرفتن خسارت مالی به غیر از حکم برداشتن آسفالت استفاده کرد؟ یا که قانون فقط برای قدرتمندان است؟

با توجه به اینکه شما پروانه ساخت دارید. به همراه دیگر مدارک مالکیت علیه شهرداری تحت عنوان

مشاهده پاسخ کامل

با سلام . ملکی از پدر بزرگ من به فرزندانش به ارث رسیده است . یکی از فرزندان به زور و بدون رضایت دیگر ورثه خانه را تصاحب کرده و با توجه به مسکونی بودن آن به صورت غیر قانونی برای کسب و کار اجاره داده است . در ضمن یک بنای بدون مجوز هم در حیاط ملک مذکور ساخته و اجاره داده است . حال ورثه بعد از 10 سال اقدام به شکایت میکنند . آیا دیگر ورثه به غیر از رسیدگی به تقسیم ارث میتوانند در مورد اجاره بهای این چند سال که البته بدون مجوز شهرداری و مسکونی بودن ملک است ادعایی کنند ؟ تکلیف خانه ای که بدون مجوز ساخته شده چیست ؟ در صورت جریمه از طرف دادگاه جریمه به پای همه ورثه است ؟

طبق مواد 22 قانون ثبت و 43 اجرای احکام مدنی خلع ید صورت می گیرد چون تصرف مستاجر بر اساس ماده

مشاهده پاسخ کامل

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.