×

هوش اخلاقی با وقوع جرم در جامعه رابطه مستقیم دارد

هوش اخلاقی با وقوع جرم در جامعه رابطه مستقیم دارد

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت در میان همه نیروهای نظامی و انتظامی فعال در سطح کشور، نیروهای مسلح سالم ترین در زمینه ارتکاب جرم و به ویژه ایراد ضرب و جرح محسوب می شوند

هوش-اخلاقی-با-وقوع-جرم-در-جامعه-رابطه-مستقیم-دارد وکیل 

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در میان همه نیروهای نظامی و انتظامی فعال در سطح کشور، نیروهای مسلح سالم ترین در زمینه ارتکاب جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) و به ویژه ایراد ضرب و جرح محسوب می شوند.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم - مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق صبح امروز در بیست و یکمین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر با اعتقاد به اینکه در تبیین ارزش‌های انقلاب به نسل جوان ایران غفلت شده است، اظهار کرد: از سال 1376 تاکنون سازمان قضایی نیروهای مسلح سه برنامه پنج ساله برای پیشگیری از وقوع جرم با همت همه فرماندهان در سطح نیروهای مسلح تدوین کرده و تاکنون نیز 16 سال از آغاز برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در سطح نیروهای مسلح می‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه امسال دومین سال از چهارمین برنامه پنج ساله سازمان قضایی نیروهای مسلح است، افزود: موضوع امسال مجمع کشوری پیشگیری از وقوع جرم پس از جلسات متعدد مقدماتی و برپایی کمیته‌های ویژه به بررسی علل بروز ضرب و جرح و عوامل پیشگیری کننده آن اختصاص یافته است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: از منظر جرم شناسی، موضوع ایراد ضرب و جرح به این علت دارای اهمیت است که به صورت عمومی، ارادی و توأم با سوء نیت نهفته توسط افراد انجام می‌شود.

مصدق با تاکید بر اینکه وجود ایراد ضرب و جرح در جامعه عمومی ایران غم‌انگیز است، تصریح کرد: آمار پرونده‌های دادگستری از منظر فراوانی نشان می‌دهد که این عنوان مجرمانه، رتبه اول یا دوم مجموع جرایم کل کشور را به خود اختصاص داده، این در حالی است که دیدگاه کلان جامعه حقیقت وجود این آمار را باور ندارد.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی - اصل قانونی بودن جرم و مجازات

وی با تاکید بر اینکه مقابله با ایراد ضرب و جرح در کشور نیازمند همدلی همه قوا است، اظهار کرد: دستگاه قضایی باید در کنار رسیدگی به پرونده‌ها، برای جلوگیری از اطاله بیش از حد آنها، زمینه کاهش وقوع همه جرایم از جمله ضرب و جرح را نیز فراهم کند.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اعلام اینکه آمار ضرب و جرح در میان نیروهای مسلح پایین است، گفت: در میان همه نیروهای نظامی و انتظامی فعال در سطح کشور، نیروهای مسلح سالم‌ترین در زمینه ارتکاب جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) و به ویژه ایراد ضرب و جرح محسوب می‌شوند.

مصدق به نقش مؤثر مدیریت فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی در کاهش بروز جرایم سازمانی اشاره کرد و افزود: وقوع ضرب و جرح در بدنه نیروهای مسلح در سال 92 نسبت به مدت مشابه سال 91 نه تنها افزایش نیافته، بلکه با کاهش چهار درصدی نیز همراه بوده است.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره لزوم کاهش جرایم نیروهای مسلح، تصریح کرد: نیروی انتظامی به علت گستردگی ارتباط خود با عموم مردم بیش از سایر نیروها در معرض ایراد ضرب و جرح عمومی قرار دارد و این مساله به این دلیل که ممکن است عملکرد شخصی یک سرباز نیروی انتظامی از دیدگاه عموم به پای عملکرد نظام نوشته شود خطرناک است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح در پاسخ به چرایی وقوع ایراد ضرب و جرح در میان نیروهای مسلح، خاطرنشان کرد: روانشناسان، جامعه شناسان و جرم‌شناسان پنج بعد و ساحت روحی و روانی را در کنار ساحت کالبدی برای انسان تعریف کرده‌اند، به طوری که باورها و عقیده‌ها، عواطف و هیجانات، خواسته‌ها و اراده‌ها و گفتار و کردار به طور مستقیم بر نوع رفتار مادی بشر تأثیر می‌گذارد.

مصدق افزود: بر اساس این فرضیه که مطابق با آموزه‌های قرآنی صحت آن نیز تأیید شده است، ابعاد گفتاری و کرداری انسان وابسته به چگونگی سه ساحت باور، احساس و خواسته در وجود اوست، به طوری که می‌توان گفت گفتار و عمل، مانیتور عینی این سه ساحت است.

وی با اعتقاد به اینکه تأثیرگذاری مستقیم فرماندهان بر باور نیروهای مسلح تحت امر خود تنها راه مقابله با وقوع انواع جرایم است، اضافه کرد: اصلاح باورها، احساسات و خواسته‌ها نیازمند پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه در مجموعه نیروهای مسلح است؛ چرا که اگر فرهنگ اعضا تغییر کند، دیگر نیازی به اعمال پیشگیری‌های وضعی و کیفری نخواهد بود.

 وقتی بی اطلاعی از قانون زمینه ارتکاب جرم می شود  

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه تقلیل آمار بروز جرم در نیروهای مسلح نیازمند حرکت‌های جهادی است، ادامه داد: پیگیری امور از طریق برنامه‌های مدون و بررسی مرتب اوضاع در مجموعه‌های پادگانی و آموزشی توسط متخصصین تنها راه مقابله با وقوع جرم ( مقالات مرتبط با جرم - سوالات مرتبط با جرم ) از جمله ایراد ضرب و جرح است.

مصدق به رابطه مستقیم هوش اخلاقی و وقوع جرم در کل جامعه اشاره کرد و یادآور شد: نبود هوش اخلاقی مهمترین بستر توسل به خشونت محسوب می‌شود؛ چرا که اگر فرد توان ایجاد ارتباط خوب و ثمربخش با دیگران را داشته باشد و از ایجاد رنج غیرضروری برای اطرافیان خود اجتناب کند، علاوه بر اینکه موفق به انجام مأموریت‌های تعریف شده سازمانی می‌شود، دیگر نیازی به ایجاد درگیری با دیگران نیز نخواهد داشت.

وی در بیان راهکارهای افزایش هوش اخلاقی، گفت: همدلی، وجدان، خویشتن‌داری، احترام، مهربانی، انصاف و بردباری هفت کلید افزایش ضریب هوش اخلاقی است، به طوری که اگر فرد توان درک و احساس علایق و نگرانی‌های دیگران را داشته باشد، نیروهای درونی تقویت گر نیکی‌ها و ملامت گر بدی‌ها را در خود تقویت کند، تقوا داشته باشد و با دیگران به صورت بی طرفانه رفتار کند، در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق خواهد شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.