×

چه کسانی می توانند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند؟

چه کسانی می توانند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند؟

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس طبق یافته‌های تاریخی و گفته‌های مورخان، در ایران باستان افرادی به‌نام سخگویان قاضی به مردم مشاوره می‌دادند و در محاکم به ایراد سخن و مدافعه از دیگران می پرداختند

چه-کسانی-می-توانند-بدون-آزمون-پروانه-وکالت-بگیرند؟

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس: طبق یافته‌های تاریخی و گفته‌های مورخان، در ایران باستان افرادی به‌نام سخگویان قاضی به مردم مشاوره می‌دادند و در محاکم به ایراد سخن و مدافعه از دیگران می پرداختند

وکیل کیست ؟ - معرفی نرم افزار وکیل یار و کتاب قانون - عزل وکیل و درخواست استرداد حق الوکاله - چگونگی کار وکیل بعد از تودیع پروانه و استعفاء از خدمت قضایی 

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس: طبق یافته‌های تاریخی و گفته‌های مورخان، در ایران باستان افرادی به‌نام سخگویان قاضی به مردم مشاوره می‌دادند و در محاکم به ایراد سخن و مدافعه از دیگران می پرداختند. همچنین طبق برخی اسناد در 5 هزار سال پیش در تمدن سومری وکیل به دفاع از متهم می‌پرداخت.

اما در زمان مشروطیت وکلای غیر رسمی یا افرادی که آشنا به نگارش، معلومات، دانش فقهی، فصاحت و بلاغت کلام بودند با توسل به مبانی استنباط حقوق اسلامی، شرعی، فلسفی و با شعر و ادب به دفاع از موکلین خود می‌پرداختند.

در زمان وزارت عدلیه فروغی، برابر قانون تشکیل عدلیه، وکلا موظف شدند برای امکان شرکت در محاکم، قبلا امتحان داده و تصدیق نامه بگیرند.

در سال هزار و سیصد، اولین مجمع وکلای دادگستری تشکیل و لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، 31 سال بعد به تصویب رسید.
این کانون همواره از آن سال تا به امروز وجود داشته و با فراز و نشیب‌های بسیار به فعالیت خود ادامه داده است.

مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز - خواسته الزام به استرداد پروانه های وکالت  

همانگونه که در بالا آمده امتحان دادن برای ورود به کار وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) از زمان‌های گذشته عمل مرسومی بوده و افرادی که قصد وکالت داشتند با آزمون‌های مختلف صلاحیتشان باید بررسی می‌شد.

امروزه نیز هر ساله اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران‌ (اسکودا) آزمونی را با عنوان آزمون وکالت برگزار می‌کند و افرادی که دارای مدرک کارشناسی به بالای دانشگاهی و یا معادل آن در حوزه‌های علمیه هستند در رشته‌های قضایی و حقوقی در آن شرکت می‌کنند.

آزمونی که پس از قبولی در آن تازه راه اصلی و طولانی داوطلبین وکالت برای رسیدن به هدفشان شروع می‌شود.

اما جسته و گریخته سخنانی به گوش می‌رسد مبنی براینکه برخی افرادی که مدرک دکتری حقوق دارند می‌توانند بدون آزمون پروانه وکالت دریافت کنند که رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران این موضوع را تکذیب کرد و از استثنائات این حرفه سخن گفت.
بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، درباره افرادی که می‌توانند بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند، گفت: سه گروه از افراد می‌توانند طبق قانون بدون آزمون اقدام به دریافت پروانه وکالت کنند.

وی افزود: گروه اول افرادی هستند که کارمند دولتند. این افراد باید با 30 سال سابقه بازنشسته شده باشند و 5 تا 10 سال متوالی هم سابقه کار در قسمت‌های حقوقی و لیسانس قضایی هم داشته باشند. این افراد با گذراندن نصف دوره یعنی 9 ماه کار‌آموزی بدون آزمون وارد کانون وکلا می‌شوند.

آئین نامه صدور جواز وکالت اتفاقی ( موقت )

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران اظهار داشت: نمایندگان مجلس که یک دوره تمام نماینده باشند و لیسانس حقوق داشته باشند، گروه دوم محسوب می‌شوند.

کشاورز در تشریح گروه سوم بیان داشت: قضات دادگستری با حداقل 5 سال سابقه کار قضایی از کارآموزی و آزمون معاف هستند و اگر سابقه دو سال قضاوت داشته باشند در اولین اختبار شرکت خواهند کرد و باز هم کارآموزی و آزمون ندارند و می‌توانند پروانه وکالت را اخذ کنند.

به هرحال وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) آنقدر شغل شریف و البته خطیری است که وجود دروازه‌هایی برای ورود افراد به این حرفه وجود داشته باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.