دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور
موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق)
سالار حسین منفرد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

نظام قضائی اتریش

ارسالی توسط وکالت آنلاین وکیل پایه یک دادگستری
نظام قضائی اتریش

۱۴۰ دادگاه بخش، ۲۰ حوزه دادگاه شهرستان، ۴ حوزه دادگاه عالی استانی و دادگاه عالی مرکزی، اساس تشکیلات قضائی اتریش را تشکیل می‌دهد.

شکیلات

۱۴۰ دادگاه بخش، ۲۰ حوزه دادگاه شهرستان، ۴ حوزه دادگاه عالی استانی و دادگاه عالی مرکزی، اساس تشکیلات قضائی اتریش را تشکیل می‌دهد. ۱۶ مدعی‌العموم در دادگاههای بخش و شهرستان و ۴ مدعی‌العموم در دادگاههای استانی در ساختار تشکیلات قضائی وجود دارد که بنا به اعلام مقامات قضائی اتریش با توجه به اینکه تشکیلات و تقسیم‌بندی در سالهای دور انجام شده است در صدد انجام اصلاحات در تشکیلات می‌باشند.

آشنایی با نظام قضایی آلمان و اتریش - قانون اجازه مبادله قرارداد بین دولتین ایران و اتریش 

صلاحیت

صلاحیت دادگاههای بخش (District Court)در امور خانوادگی وامور حقوقی تا ۰۰۰/۱۰ یورو تعیین شده است. دادگاههای بخش با یک قاضیاداره می‌شود و اعتراض به آراءقابل اعتراض می‌باشد. دعاوی بیش از ۰۰۰/۱۰ یورو در دادگاههای شهرستان رسیدگی می‌شود و اعتراض به این آراء در دادگاههای عالی استان مطرح می‌شود.

صلاحیت دادگاههای بخش در امور کیفری شامل جرائمی می‌شود که مجازات آن کمتر از یکسال یا جزای نقدی باشد. (سرقت‌های کم، ایراد ضرب ساده، تصادفات).

جرائم با مجازات تا ۵ سال حبس در دادگاههای شهرستان (Regional court magistrate)با حضور ۱ قاضی و جرائم یا مجازات بین ۵ تا ۱۰ سال در دادگاههای شهرستان با حضور ۲ قاضی حرفه‌ای و ۲ مستشار و جرائم بالای ۱۰ سال با حضور ۳ قاضی حرفه‌ای ۸ نفر مستشار (هیاتمنصفه) رسیدگی می‌شود، تصمیم با اکثریت اتخاذ می‌شود. در صورت مساوی‌بودن آراء در مجازاتهای بین ۵ تا ۱۰ سال، نظری صائب خواهد بود که نظر رئیس دادگاه در آن باشد. هیات منصفه با انتخابات تعیین می‌شوند و برای دادگاهها از بین آنها با قید قرعه افرادی تعیین می‌گردد. ابتدا هیات منصفه اعلام‌نظر می‌نماید. در صورت تساوی آراء متهم تبرئه خواهد شد. چنانچه اکثریت به مجرمیت نظر داشته باشند، تصمیم‌گیری در این مرحله با رای‌گیری از همه اعضاء (۱۱ نفر) انجام خواهد شد.

در کلیه دادگاهها نماینده دادسرا شرکت می‌نماید و حضور وکیل در پرونده‌های مهم اجباری و در پرونده‌های غیر مهم اختیاری است. تصمیم‌گیری در امور کیفری و ۳ مرحله‌ای و در امور حقوقی ۲ مرحله‌ای است. سیستم قضائی اتریش برایکوتاه شدن روندرسیدگی اصلاحات قضائی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شرایط استخدام- تعداد و حقوق قضات

قضات بعد از اتمام تحصیلات در مقطع فوق لیسانس و کارورزی ۹ ماهه همراه با تحصیل پس از اعلام و تقاضای شخصی و موفقیت در آزمون باید حداقل ۴ سال در دوره‌های آموزشی شرکت و پس از اتمام مدت کارآموزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از موفقیت در آزمون ورودی برای تصدی امر قضا، بعنوان قاضی مشغولبه‌کار می‌شوند.

۱۶۹۸ نفر قاضی، ۲۷۵ دادستان، ۲۷۲ کارآموز قضائی و ۶۷۹ نفر کارکنان عالیرتبه (مدیران دفاتر) مجموعه قضات و کارکنان را تشکیل می‌دهد. ۴۶۷۷ وکیل در اتریش فعالیت دارند و ۴۷۳ دفتر اسناد رسمی وظیفه تنظیم اسناد رسمی را بر عهده دارند.

قانون راجع به عهدنامه مودت و اقامت بین دولت شاهنشاهی ایران و جمهوری اتریش 

از ۱۹۹۴-۱۹۹۹ تعداد قضات افزایش یافته و بعد از آن تعداد ثابت مانده است.

پرونده‌های غیرمهم و بعضاً داوری‌ها توسط کارکنان عالی رتبه مورد رسیدگیقرارمی‌گیرد. قضات در سال ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرونده رسیدگی می‌نمایند. پرونده‌ها پس از بررسی اولیه، تعیین صلاحیت و برآورد زمان رسیدگی بر اساس توانایی به قضات ارجاع می‌شود.

انتقال قاضی از یک محل به محل دیگر امکان‌پذیر نیست و برای تقاضای انتقال سعی شده است جاذبه‌هایی ایجاد شود. اگر در یک حوزه قضائی قاضی مازاد بر نیاز داشته باشد، نمی‌توان تغییر داد.

زمان مفید برای کار یک قاضی در سال ۱۷۲۰ ساعت تعیین شده است. قضات ساعات کار مشخص ندارند و می‌توانند براساس برنامه طراحی شده توسط خودشان و هر زمان که مهیا برای رسیدگی باشد، به پرونده‌ها رسیدگی نمایند.

وزارت دادگستری با هدف تامین رضایت مردم، مبادرت به نظرسنجی کرده‌است که ۵۶% خواهان دقت در رسیدگی بوده‌اند و ۲۷% سرعت در رسیدگی را تقاضا نموده‌اند. هر شهروند در طول عمر بر اساس آمار، یکبار به دادگستری مراجعه می‌کند.

۷۶% پرونده‌ها در کمتر از یکسال مورد رسیدگی قرارگیرد.

۴۴% پرونده‌ها ظرف مدت شش ماه رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود.

تعدادی از پرونده‌ها بلحاظ عدم دسترسی به متهم با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی‌شده زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهد و بعضاً بیش از ۲ سال بطول می‌انجامد.

۳/۲ احکام پرونده‌های حقوقی قطعی و ۳/۱ در مرحله تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. درحالیکه ۳/۱ احکام پرونده‌های کیفری قطعی و ۳/۲ پرونده‌های کیفری با تقاضای تجدیدنظر در دادگاههای صالح، مورد رسیدگی قرارمی‌گیرد.

کاهش درصد پرونده‌های تجدیدنظر، بیانگر تلاش برای افزایش کیفیت در رسیدگی‌ها است.

حقوق و مزایای قضات از ۱۸۰۰یورو تا ۴۵۰۰ یورو می‌باشد. در بدو خدمت ۱۸۰۰ یورو، قضات با ۱۰ سال سابقه از ۲۷۰۰ تا ۳۲۰۰ یورو و قضات دادگاههای عالی از ۳۷۰۰ تا ۴۵۰۰ یورو دریافت می‌نمایند.

سن بازنشستگی ۶۵ سال است.

در نظام قضائی اتریش، دادگاههای اختصاصی وجود ندارد.

۷۳% از هزینه‌های تشکیلات قضائی از محل درآمدها تامین می‌شود.

آمار عملکرد

تعداد پرونده‌های رسیدگی شده در سال ۲۰۰۳ اعم از پرونده‌های حقوقی، جزائی، خانوادگی، تجاری، ورشکستگی، اجرای احکام حدوداً ۰۰۰/۵۰۰/۳ پرونده می‌باشد.

حقوقی ۳۶۷/۸۸۱ فقره پرونده

جزائی ۹۷۹/۱۴۵ فقره پرونده

خانوادگی ۹۳۸/۳۳۳ فقره پرونده

ثبتی ۲۲۳/۱۸۳ فقره پرونده

تجاری ۷۱۸/۷۰۷ فقره پرونده

ورشکستگی ۱۳۷/۱۸ فقره پرونده

اجرای احکام ۴۴۷/۲۳۱/۱ فقره پرونده

دعاوی مطروحه در محاکم حقوقی و دادگاههای خانواده

اخیراً تحولاتی در سیستم قضائی اتریش صورت گرفته است، کاهش هزینه‌های دادرسی، تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها و توجه بیشتر به حقوق طرفین دعوی از جمله آنهاست هزینه دادرسیبه موجب قانون اخذ می‌شود و با پیشنهاد وزارت دارائی اتریش و تصویب مجلس اجرا می‌گردد. وزارت دادگستری نمی‌تواند هزینه دادرسی را افزایش یا کاهش دهد. دادگاه قانون اساسی که استقلال عمل دارد و با وزارت دادگستری ارتباطی ندارد موفق شده است هزینه‌ها را کاهش دهد. قضات این دادگاه با پیشنهاد دولت فدرال و دولت‌های ایالتی انتخاب می‌شوند و توسط رئیس جمهور منصوب می شوند. قضات این دادگاه مادام‌العمر می‌باشند.

تسریع در رسیدگیبه پرونده ها با رعایت حقوق طرفین علی رغم کمبود قاضی در دستور کار قرار گرفته است. سعی شده است از تشریفات کاسته شود و بیشتر اصل موضوع مورد توجه قرار گیرد. وکلاء مخالف با تسریع در رسیدگی هستند زیرا به زیان آنها تمام می‌شود آنها تلاش می‌کنند تا رسیدگی‌ها طولانی شود زیرا وکلاء به اسناد و مدارک دیر دسترسی پیدا می‌کنند. وکلاء با تقاضای تجدید وقت به دنبال توافق و سازش موکلین هستند و با این اقدام حقوق آنها تامین و قضیه فیصله خواهد یافت.

جامعه انتظار دارند قاضی با صبر و حوصله پرونده‌ها را رسیدگی و پس از بررسی کامل اظهار نظر کند. قضات هم به وقت کافی نیاز دارند که با تسریع در دادرسی منافات دارد. در سالهای اخیر تمهیداتی اتخاذ شده است تا جریان دادرسی با آهنگ بیشتری انجام و سریع‌ترپرونده‌ها به تصمیم نهائی منتهی شود.

۹۳% از دعاوی حقوقی مطالبه وجه می‌باشد که با اعلام اولیه دادگاه به خوانده بدهیپرداخت و خواهان به نتیجه می‌رسد.

پس از بررسی اولیه دلائل و مدارک ضمیمه‌دار خواست‌های حقوقی مراتب ظرف ۲۴ ساعت به خوانده ابلاغ می‌شود و او ۱۴ روز مهلت دارد که بدهی را پرداخت نماید یا اعتراض خود را اعلام کند در صورتی که در مهلت مقرر اقدامی نکند مجدداً با ابلاغ موضوع دو هفته (۱۴روز) دیگر برای اجرای خواسته مهلت داده می‌شود. چنانچه خوانده در مهبت مقرر اعتراض نماید دادگاه به اعتراض او رسیدگی و رای نهائی صادر خواهد کرد. در این‌صورت هزینه دادرسی افزایش خواهد یافت و چنانچه خوانده محکوم به پرداخت مورد خواسته (بدهی) شود علاوه بر آن باید هزینه دادرسی را هم پرداخت کند لذا بدهکار اعتراض بی‌مورد را در صورتی که بدهکار باشد مناسب نمی‌داند و مبادرت به پرداخت بدهی خود رد مهلت مقرر خواهد کرد ابلاغ اوراق و اوقات رسیدگی از طریق پست انجام می‌شود. بلحاظ اینکه همه شهروندان کامپیوتر ندارند یا فاقد ایمیل می‌باشند و امکان تضمین امنیت آن وجود ندارد و سایر افراد هم می‌توانند به این اطلاعات که مربوط به مردم است دسترسی پیدا نمایند.

این روش در دعاوی حقوقی (مالی) تا ۰۰۰/۳۰ یورو انجام می‌شود و در طول یک دوره زمانی به این میزان رسیده‌است ابتداء از ۷۰۰۰ یورو شروع شده است در صورتی‌که دادگاه در رسیدگی پوچ یا واهی بودن دعاوی خواهان را احراز نماید خواهان به مجازات نقدی و حبس محکوم خواهد شد و بعنوان شروع به اخاذی یا کلاهبرداری محاکمه می شود دراغلب موارد اعتراض، ادعای اخاذی هم مطرح می‌گردد. در دعاوی حقوقی (مالی) بیش از ۱۰۰۰۰ یورو مهلت اعتراض ۴ هفته تعیین شده است و در این دعاوی حضور وکیل الزامی است. مطالبه خسارت تاخیر تادیه نیز در این موارد پذیرفته می‌شود. احتمال فساد قاضی در رسیدگی به این پرونده‌ها وجود ندارد.

۸۵% دعاوی از هر نوعی که باشد ظرف ۱ سال رسیدگی و تصمیم نهائی اتخاذ خواهد شد. سایر پرونده‌ها حداکثر ظرف ۳ سال رسیدگی خواهد شد. بین ۲% تا ۷% پرونده‌های باقیمانده رسیدگی طولانی می‌شود و بیش از ۳ سال به طول می‌انجامد رسیدگی به بعضی از پرونده‌ها ۱۱ سال طول کشیده‌است.اتریش تابع کنوانسیون حقوقی و قضائی اتحادیه اروپا می‌باشد(کنوانسیون اروپایی حقوق بشر) دادگاه اشتراسبورگ اعلام کرده‌است. پرونده‌ها باید ظرف ۳ سال رسیدگی شود، سعی شده‌است دعاوی بیش از ۳ سال به طول نیانجامد. در صورت عدم رعایت کنوانسیون مذکور مورد سئوال قرار خواهد گرفت و محکوم خواهند شد. لذا از طرفین خواسته‌ایم برای تسریع در رسیدگی الزاماً باید دلائل و مدارک خود را ارائه نمایند. بطور متوسط هر قاضی در سال ۵۵۰ پرونده رسیدگی کرده‌است.

قوانین مدنی (خانواده)

بر اساس قانون اتریش سن قانونی ازدواج ۱۸ سال است و اگر یکی از زوجین زیر ۱۸ سال باشد بالغ شده‌باشد می‌تواند با اجازه دادگاه ازدواج نمایند مشروط به اینکه دیگری ۱۸ سال را داشته باشد. ازدواج زمانی قانونی تلقی می‌شود که رسماً ثبت شود. اداره‌ای برای ثبت ازدواج در شهرداری وجود دارد که عهده‌دار این وظیفه می‌باشند هرچند ازدواج طبق مقررات کشورهای متبوع در کنسولگری‌ها ثبت شده‌باشد. هر ازدواج در اتریش باید ثبت گردد.

نام خانوادگی مرد ملاک شناسائی است مگر توافق دیگری شدهباشد. در مورد فرزندان حاصل از ازدواج‌های غیر رسمی نام خانوادگی مادر برای فرزند تعیین می‌شود مگر اینکه پدر به وجود اولاد اقرار نماید.

دارائی زوجین تابع توافق فیمابین می‌باشد و عرفاً بطور مساوی است و هریک مالک ۵۰% دارائی مشترک می‌باشند این قانون در مورد طلاق اعمال می‌شود و در مرگ تابع قانون ارث است و در صورتی که زوجین فرزند داشته‌باشند ۳/۱ (یک سوم) ارث دارند در صورتی که فرزند نداشته‌باشند ۳/۲(دوسوم) ارث خواهند برد و مابقی به والدین می‌رسد در صورتی که وارث دیگری نداشته باشند مابقی به زوجین می‌رسد پس از کسر ۶/۱(یک ششم) مالیات ارث در واقع ۶/۱(یک ششم) مازاد برارث خود را می‌توانند مالک شوند.

در صورتی که احد از زوجین تابعیت اتریش را داشته‌باشند زوجین تابع قانون اتریش خواهند بود. در غیر اینصورت تابع قوانین و مقررات کشور متبوع می‌باشند. چنانچه بیش از یکسال در اتریش اقامت داشته‌باشند دادگاههای اتریش صالح به رسیدگی است .

طلاق در صورت تقصیر احد از زوجین و عدم توجه به تعهدات یا جدایی بیش از ۳ سال بصورت رسمی صادر خواهد شد. تخلف از تعهدات، بدرفتاری و روابط نامشروع از علل طلاق می‌باشد. ۹۰% طلاق‌ها توافقی است بشرط آنکه ۵/۱ سال از هم جدا زندگی کنند و برای نگهداری فرزندان توافق و تعیین تکلیف شده باشد.

بچه‌های مشروع و نامشروع همه دارای حق هستند و فرقی بین آنها وجود ندارد والدین مکلف به تامین نیازهای آنها (تازمانی که بتوانند مستقل شوند) می‌باشند.(استقلال شغلی و اقتصادی تا ۲۶ سالگی)

هر واقعه‌ای در امر ازدواج و طلاق باید از طریق دادگاههای اتریش انجام شود فرزندان هم نسبت به پدر و مادر تکلیف دارند و الزاماً باید هزینه‌های نگهداری پدر و مادر در خانه سالمندان را متناسب با موقعیت اقتصادی و اجتماعی خود بپردازند.

در مورد تابعیت اصل پدر و مادر است هرکس از پدر یا مادر اتریشی به دنیا آید اتریشی محسوب می‌شود. حدود ۵۰% ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود.

تعداد بچه‌های نامشروع رو به ازدیاد است، ۳/۱ بچه‌هایی که به دنیا می‌آید نامشروع است و به منظور دریافت کمک از دولت ازدواج‌ها ثبت نمی‌شود و جنبه اخلاقی ندارد بیشتر به لحاظ کمک‌های اقتصادی است.

دادگاههای کیفری جوانان و نوجوانان

تاریخچه تشکیل این دادگاهها به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد. (۱۸۵۲) در این سال اولین قانون توسط دولت پادشاهی اتریش تصویب شد. مطابق آن قانون سن قانونی جوانان برای پاسخگوئی به مراجع قضائی ۱۰ سال بود. جوانان بین ۱۰ تا ۱۴ سال زمانی به دادگاه فراخوانده می‌شدند که جرم سنگینی را مرتکب می‌شدند و حداکثر مجازات بیش از ۶ ماه حبس نبوده‌است. بعد از سن ۱۴ سالگی مسئولیت مطلق در برابر قانون داشتند. مجازاتهای سنگین برای گروههای ۱۴ تا ۲۰ سال مانند حکم اعدام یا حبس ابد اعمال نمی‌شد. این قانون سال ۱۹۱۷ اعتبار داشت با تصویب قانون اساسی ۱۹۲۰، دادگاه نوجوانان و جوانان در سال ۱۹۲۸ تشکیل شد (باوجود عدم پیش‌بینی در قانون اساسی) تا سال ۱۹۳۸ که اتریش به آلمان ملحق شد فعالیت داشتند. بعد از جنگ جهانی دوم ۱۹۴۵ مجدداً این دادگاهها فعالیت خود را آغاز کردند و تا ۲۰۰۳ این دادگاهها وجود داشت و از سال ۲۰۰۳ صلاحیت رسیدگی به بزهکاری نوجوانان و جوانان به دادگاههای استان محول گردید.

در حال حاضر این مسئولیت کیفری ۱۴ سالگی است و نوجوانان زیر ۱۴ سال به هیچ وجه به دادگاهها احضار نمی‌شوند.

در صورتی که مرتکب جرم شوند به مراکز روان‌درمانی معرفی می‌شوند که وظیفه تربیت و هدایت نوجوانان و جوانان را بر عهده دارند لذا بازداشتگاهی برای نوجوانان وجود ندارد.

افراد بین ۱۴ تا ۱۸ سال دارای مسئولیت کیفری می‌باشند و تابع مقررات خاصی است. نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۶ سال بیشتر مورد توجه و عنایت قرار می‌گیرند و امکان تخفیف و اغماض در مجازات وجود دارد و برای فاصله‌های سنی ۱۶ تا ۱۸ سال حداقل مجازات در نظر گرفته‌می شود و بعضاً مجازات نوجوانات به نصف تقلیل خواهد یافت. برای مثال مجازات قتل، حبس ابد است لکن برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۶ سال مجازات قتل عمد ۱۰ سال و برای فاصله‌های سنی ۱۶ تا ۱۸، ۱۵ سال مجازات در نظر گرفته شده‌است. در صورتی که جرم نوجوانان به خسارتی منجر شود از والدین آنها اخذ خواهد شد. ۱۴ سالگی پایان دوره آموزش اجباری است و اکثر کشورهای اروپائی سن مسئولیت کیفری ۱۴ سال می‌باشد. مجازات افراد ۱۴ تا ۱۶ سال در اکثر مواقع اعلام و اعمال نمی‌شود و فقط برای تنبه مرتکب به او یادآوری می‌گردد. در بعضی مواقع مجازات آنان تعلیق می‌شود.

این دادگاهها با ۲ نفر قاضی و ۲ نفر هیات منصفه از گروههای اجتماعی مانند معلمین و مددکاران آشنا به امور جوانان تشکیل می‌شود و با رای اکثریت اتخاذ تصمیم می‌شود در صورتی‌که مجازات جرم کمتر از ۱۰ سال باشد در غیر اینصورت دادگاه با ۳ نفر قاضی و ۸ نفر هیات منصفه تشکیل و پس از احراز جرم در هیات منصفه، مجازات تعیین می‌شود.

دادگاههای تجدید نظر

قضات از اعتبار بسیار بالائی برخوردارند و دارای امنیت شغلی می‌باشند. در جامعه قضات فساد وجود ندارد. حقوق کافی و ترس از هتک حیثیت و اعتبار و اعمال مجازاتهای شدید مانع از ورود قضات به فساد می‌باشد. اگر یک قاضی مرتکب فساد شود خیلی از چیزها را از دست خواهدداد.

۵۰% قضات زن هستند.

در دادگاههای تجدیدنظر اقدامات قاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و عملکرد اور ارزیابی می‌شود و هدف از دادگاههای تجدیدنظر بررسی مجدد اقداماتی است که در دادگاههای بدوی انجام شده است. در نهایت با تهیه گردشکار نقاط ضعف و قوت احصاء و گزارش می‌شود. قاضی علی‌رغم استقلال در تصمیم‌گیری باید اصولی را که اجتناب ناپذیر‌است رعایت کند.

هر پنج سال یکبار وضعیت دادگاههای بدوی را بررسی می‌نمایند و این بررسی با اطلاع قبلی صورت می‌گیرد و در پایان گزارش تهیه و به وزیر دادگستری ارائه می‌شود با میانگین‌گیری ارجاعات و تصمیمات، ساعات مفید و لازم برای رسیدگی به پرونده‌ها را استخراج و پس از مستندسازی و کارسنجی و نتیجه‌گیری آماری برای هر پرونده زمان مشخصی تعیین و اعلام شده‌است. هر قاضی با ۱۶۸۰ ساعت کار در سال به حدود ۸۰۰ پرونده کیفری رسیدگی می‌کند برای مثال زمان رسیدگی خالص به یک پرونده جز این بخش ۱۶۷ دقیقه بطور متوسط محاسبه و اعلام شده‌است.

دادگاه عالی فدرال

دادگاه عالی فدرال ۶۰ قاضی دارند که در ۱۲ شعبه فعالیت می‌کنند و هر شعبه ۵ قاضی دارد و نظارت اداری به همه دادگاهها را بر عهده دارد. از حیث بودجه، نیرو و مقررات اداری تابع وزارت دادگستری است لکن در بخش قضا از استقلال عمل وسیعی برخوردار است.

اصل بر این است که قاضی در کار قضاوت کاملاً مستقل عمل می‌کند و هیچ مرجعی حق دستور دادن به قاضی را ندارد و با اعتقاد ویژه‌ای به آن احترام می‌گذارند لکن این استقلال نافیاعمال نظارت نمی‌باشد. در صورتی که به وظایف خود عمل نکند و این موضوع احراز گرددابتداء به او تذکر می‌دهند (شفاهی) در صورت عدم توجه کتباً موارد را به قاضی متذکر می‌گردند و چنانچه تکرار شود گزارش عملکرد قاضی به بالاترین مقام مسئول قاضی ارائه می‌گردد. عملکرد قاضی در یک دوره ۲ تا ۵ ساله ارزیابی می‌شود و این ارزیابی ملاک تصمیم‌گیری برای ارتقاء یا معرفی به دادگاه انتظامی قضات است. دادگاه عالی استان مجاز است تا رسیدگی به پرونده قاضی، او را موقتاً از خدمت قضائی معلق نماید. تعلیق موقت باید به تائید دادگاه عالی انتظامی قضات برسد. به محض اطلاع از تخلف قاضی او را از کار برکنار و منفک می‌شود اما حقوق آن قطع نمی‌شود.

قضات دادگاه انتظامی قضات از بین قضات دادگاهها انتخاب می‌شوند قاضی نباید کاری بکند که حیثیت سایر همکارانش را خدشه‌دار نماید. این‌ها قوانین نانوشته است.

زندانها و بازداشتگاهها

۲۸ زندان،بازداشتگاه و مرکز نگهداری در سرتاسر اتریش وجود دارد (۱۶ بازداشتگاه موقت برای متهمان و زندانیانی است که کمتر از ۱۸ ماه محکومیت دارند، ۷ زندان برای محکومین بالای ۱۸ ماه محکومیت، ۱ زندان ویژه زنان، ۱ مرکز نگهداری ویژه جوانان، ۲ مرکز نگهداری برای مجرمین روانی و ۱ مرکز بازپروری مواد مخدر).

۸۶۰۰ نفر زندانی وجود دارد که ۵۵۰۰ نفر آنها محکوم و ۲۳۰۰ نفر متهمان (بازداشت موقت) هستند، ۶۵۰ بیمار روانی می باشند، ۱۵۰ نفر به حبس ابد محکوم شده اند.

۵% کل زندانیان زن و ۳% جوانان زیر ۱۸ سال می باشند. ۳۵۰۰ نفر از زندانیان (۱۰۲ کشور جهان) اتباع بیگانه هستند.

تعداد کارکنان زندانها ۳۴۵۰ نفر (اعم از مراقب/ زندانیان ۲۹۰۰ نفر، پزشک ۴۰۰ نفر، مشاور ۱۴۰ نفر).

۰۰۰/۰۰۰/۲۳۳ یورو بودجه برای زندانها اختصاص داده شده است که ۰۰۰/۰۰۰/۱۳۳ یورو هزینه اداره (مدیریت) و ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ یورو هزینه های مصرف شدنی است. ۰۰۰/۰۰۰/۲۹ یورو درآمد زندانها می باشد که از محل اشتغال به کار زندانیان حاصل می گردد. برای هر ساعت کار ۲ تا ۳ یورو دریافت و به حساب دولت واریز می شود.

با هدف استقرار امنیت و انجام مقدمات برای بازگشت مجرمان به جامعه، هر اقدامی را که متناسب با وضعیت محکوم علیه باشد در طول مدت محکومیت انجام می دهند. در واقع برای هر زندانی یک هدفی مشخص می شود و تدابیر لازم اتخاذ می گردد، به زندانی تفهیم می شود که همواره او را تحت نظر دارند.

۳/۲ زندانیان پس از تحمل محکومیت قطعی آزاد می شوند و ۳/۱ با استفاده از آزادی مشروط مرخص می گردند.

۰۰۰/۲۰ مورد مرخصی به زندانیان داده شده است که فقط ۱% به زندان بازنگشته اند. مرخصی به تشخیص رئیس زندان داده می شود. تقاضای آزادی مشروط با موافقت رئیس زندان است و در صورت مخالفت، مراتب به دادگاه اعلام می شود.

۳۳ سلول انفرادی در زندانها وجود دارد و زندانها به اطاقهای ۸ نفره تقسیم شده اند و زندانیان در این مکان نگهداری می شوند.

بیشتر زندانیان در طبقه بندی سنی ۲۵ تا ۳۵ سال می باشند.

مبارزه با فساد

در حال حاضر اتریش مشغول تهیه مقدماتی است تا کنوانسیون مبارزه با فساد (۲۰۰۳ مکزیکوسیتی) را با وضع قوانین لازم اجرائی نمایند. اتریش مانند بیشتر کشورها فساد مالی را در حوزه دولتی می‌داند. کنترل دادگاهها، نظارت بر قضات، توسعه دامنه شئون قوانین مبارزه با فساد (در بخش‌های دولتی و خصوصی) و وضع قوانین جدید با مطالعه و شناخت خلاء‌های قانونی از جمله تمهیدات و برنامه‌های مبارزه با فساد است.

دستگاه قضائی با گزارش اداره امور داخلی وزارت کشور که وظیفه نظارت و رسیدگی را بر عهده دارد یا اعلام کلیه اشخاص متضرر در مورد فساد‌های مالی شروع به رسیدگی می‌کند. البته تاکنون تخلفات بسیار ناچیز بوده‌است. از حیث آماری تخلفات کم است. اما همه تخلفات در آمار خود را نشان نمی‌دهد. تخلفاتی در دهه ۹۰ در عملیات و پروژه‌های عمرانی دولت مرتکب شده‌اند (با گزارش‌های خلاف واقع و تائید صورت‌حسابها).

با تشدید مجازاتها بلحاظ حساسیت‌هایی که وجود داشته فساد هم رشد کرده‌است اولین قانون ضد فساد در سال ۱۹۶۴ وضع شده‌است و با کشف اختلاس‌های بزرگی در دهه ۷۰ و ۸۰ قانون شدیدتری وضع گردیده‌است. علی رغم تلاش برای مبارزه، ایجاد فساد افزایش یافته‌است وقوانین برای جبران خلاءهای قانونی وضع شده اند تحولات اخیر ناظر بر انتظارات بین‌المللی است و قوانین سخت‌گیرانه شده‌است. در مورد افزایش دارائی‌های مسئولان با حساسیت برخورد می‌شود چنانچه عرفاً مجاز باشد بلامانع است.

قانون شفاف‌سازی (قانون از کجا آورده‌ای)

این قانونی وزراء، نمایندگان مجلس، نمایندگان ایالتی، هیئت وزراء ایالتی شهردار، رئیس دیوان محاسبات و بعضی از سازمانها (رادیو و تلویزیون) و شرکت‌های مهم را ملزم به اعلام و ارائه صورت دارائی خود به کمیسیون مربوطه نموده‌است. هرچند بعضی از مسئولین الزامی ندارد اما کمیسیون رسیدگی به دارائی مسئولان تحت شرایطی اختیار پرسش دارد.

مبارزه با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته و حمایت از شهود

مبارزه با جنایات و جرائم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، فحشاء علنی،مفاسد اقتصادی و پول‌شویی از فعالیت‌هایی است که مورد توجهمراجع قضائی و انتظامی واقع شده است. هرچند دادگاهها نمی‌توانند انتظارات پلیس را برآورده سازند.

تفسیر و تعبیر از جرم سازمان‌یافته در کشورهای مختلف، متفاوت است. در اتریش،جرائمی سازمان‌یافته تلقی خواهند شد که حداقل ۲ نفر متهم داشته باشد یا برنامه و نقشه قبلی و توسل به اعمال قهرآمیز مرتکب شوند و با پرداخت رشوه بخواهند از مجازات رهایی یابند.

برخورد با سازمانهای مرتکب جرم کمتر امکان شناسایی کادر رهبری یا کادر مدیریت سازمانهای مذکور را فراهم می‌آورد و بیشتر کسانی که عملیات مجرمانه انجام می‌دهند، گرفتار می‌شوند. معمولاً این افراد کادر رهبری و مدیریت سازمانها را نمی‌شناسند و تا کنون موفق نشده‌ایم این پدیده را حذف نمائیم و قابل مهار هم نمی‌باشد. گروههای مهمی را شناسائی کرده‌ایم که در زمینه‌های باج‌گیری، پول‌شوئی و قاچاق انسان، فحشا علنی و زنان بدکاره ، قاچاق مواد مخدر در حال فعالیت هستند چاپ پولهای تقلبی از جمله جرائیم است که بلحاظ هم‌جواری با بلغارستان بعنوان مرکز چاپ پولهای تقلبی با آن مواجه می‌باشیم.

اتباع روس بیشتر اقدام به باج‌گیری می‌کنند، اتباع ایتالیا در امر پول‌شوئی فعالیت دارند، اوکراینی‌ها در قاچاق انسان و چینی‌ها واردکننده زنان بدکاره هستند. مواد مخدر توسط نیجریه‌ای‌ها توزیع می‌شود.

در مقابله با بزهکاری عمومی، جرائم علیه اموال، فسادهای اقتصادی و مالی و هم‌چنین پول‌شوئی موفقیت‌هایی حاصل شده‌است. با وضع قوانین و مقررات مورد نیاز توانسته‌اند نظارتهایی را اعمال و به اطلاعات دقیقی دسترسی داشته باشند. الزام سردفتران و وکلای دعاوی، بانکها به اعلام گزارش نقل و انتقال املاک، اموال و وجوه نقد به مرکز مبارزه با این جرائم و هم‌چنین مصادره کلیه اموال و درآمدهای ناشی از جرم اعم از منقول و غیرمنقول به نفع دولت و سلب مالکیت موجب پیشرفت‌هایی در کنترل این جرائم شده‌است.

صلاحیت تحقیق در مورد فساد کارکنان دولت به اداره رسیدگی به امور داخلی وزارت کشور واگذارشده است و نتیجه را به دادستان و حوزه قضائی مربوطه گزارش خواهند نمود و نهایتاً قاضی است که تصمیم خواهد گرفت. مجاز است کارکنان دولت سنگین‌تر از مجازات افراد عادی است تحقیق پیرامون فساد افراد عادی توسط پلیس انجام می‌شود. تمهیداتی برای حمایت از شهود اندیشیده شده است و با حمایت‌های پلیس کسانی که آمادگی برای ادای شهادت دارند و سازمانهای بزرگ مرتکب جرم را معرفی می‌کنند از حوزه خطر دور نگهداشته می‌شوند تا زمانی که هیچ خطری آنها را تهدید نکند، تغییر محل سکونت شهود، تغییر هویت آنها و عنداللزوم امکان شهود در خارج از اتریش از جمله حمایت‌های پلیس از شهود می‌باشد.

پی نوشت :
گزارش دفتر امور بین الملل قوه قضائیه

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس

مطالب مرتبط

دعوای موجر و مستاجر ممنوع

نام نویسنده
دعوای موجر و مستاجر ممنوع

در محاکم دادگستری یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است .اگر هر یک از آنان از حقوق و تعهدات قانونی و قراردادهای خود آگاهی داشته باشند، از بروز مشکلات عدیده‌ای جلوگیری خواهد شد.

ادامه مطلب ...

نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

نام نویسنده
نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

تاکنون چندین قانون روابط موجر و مستاجر وضع شده که هر یک با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان خود، سعی کرده است که مشکلات روابط صاحبخانه و مستاجر را حل کند. در حال حاضر قانون روابط موجر و مستاجر 1376 بر روابط دو طرف حاکم است.

ادامه مطلب ...

تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

نام نویسنده
تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

مدت‌ها آیین‌نامه تعدیل اجاره‌بها مصوب 1324 و پس از آن قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب 1339 و 1356 بر اجاره املاک حکومت داشت، ویژگی این قوانین تاثیر بسیار ناچیز نفوذ اراده طرفین بود. اما تجربه نشان داد که محدود کردن آزادی اراده و حمایت دولت از مستاجران باعث کاهش انگیزه مالکان به انعقاد عقد اجاره می‌شود و معدود مالکانی که حاضر به انعقاد قرارداد اجاره می‌شدند از راه‌حل‌های خدعه‌آمیز استفاده می‌کردند یا مبلغ اجاره‌بها بسیار گزاف بود و بدین ترتیب صلح اجتماعی به خطر می‌افتاد.

ادامه مطلب ...

تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

نام نویسنده
تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

یکی از دعاوی مهم در خصوص روابط میان موجر و مستاجرش دعوای تعدیل (افزایش یا کاهش) اجاره‌بهاست. در پرونده‌ای که بازخوانی کرده‌ایم مالک از میزان پایین اجاره‌بهای پرداختی توسط مستاجرش ناراضی است و از دادگاه تقاضای افزایش نرخ اجاره‌بها را به قیمت روز می‌کند. خواهان می‌تواند قبل از طرح چنین دعوایی در دادگاه حقوقی در ابتدا اظهارنامه‌ای رسمی برای مستاجر خود بفرستد و از وی به طور رسمی درخواست کند تا بر سر مبلغ بیشتری از اجاره‌بها توافق کند و در مرحله بعد در صورت به‌دست نیامدن توافق طرح دعوای قضایی کند.

ادامه مطلب ...

دعوای تخلیه ملک استیجاری

نام نویسنده
دعوای تخلیه ملک استیجاری

اجاره یکی از روابط حقوقی است که امروزه نقش مهم و اساسی به خود گرفته است به گونه‌ایی که منشأ بسیاری از اختلافات و دعاوی‌ که در محاکم مطرح می‌شود را می‌توان قرارداد اجاره دانست. اساساً اجاره کردن به این معناست که فردی (مستأجر) منافع یک موضوع خاصی را از فرد دیگر (موجر) تملک‌ و در ازای این تملک و بهره‌برداری مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به موجر بپردازد. حال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در پایان قرارداد اجاره پیش آید تخلیه نکردن ملک از سوی مستاجر است. قانون در این خصوص راه حل‌هایی را برای موجر وضع کرده است تا بتواند حق خود را از مستاجری که قانون را زیر پا می‌گذارد، بگیرد.

ادامه مطلب ...

دعوای الزام به تنظیم اجاره نامه رسمی (در قالب بازخوانی یک پرونده)

نام نویسنده
دعوای الزام به تنظیم اجاره نامه رسمی (در قالب بازخوانی یک پرونده)

از نظر قانونی در مواردی که بین مالک و ‌مستاجرش قرارداد اجاره‌ای تنظیم نشده باشد یا اگر تنظیم شده، ‌مدت آن منقضی شده باشد و در ضمن طرفین راجع به تنظیم اجاره‌نامه با تعیین‌اجاره‌بها و شرایط آن اختلاف داشته باشند، هر یک از آنها می‌تواند برای ‌تعیین اجاره‌بها، در مواردی که اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد و تنظیم‌اجاره‌نامه به دادگاه مراجعه کند. دادگاه میزان اجاره‌بها را از تاریخ ‌تقدیم دادخواست تعیین می‌کند، ولی این امر مانع صدور حکم ‌نسبت به اجرت‌المثل زمان قبل از تقدیم دادخواست و خسارت ‌تاخیر تادیه آن نخواهد بود. بنابراین در وضعیت اخیر دعوایی تحت عنوان الزام خوانده اعم از مستاجر یا مالک به تنظیم اجاره‌نامه رسمی طرح می‌شود.

ادامه مطلب ...

وقتی مستاجر ملک را تخلیه نمی کند

نام نویسنده
وقتی مستاجر ملک را تخلیه نمی کند

یکی از دعواهای رایج که پای دو طرف را به دادگاه باز می‌کند و تا حدودی نیز از دلایل شلوغ شدن دادگاه‌ها و افزایش حجم پرونده‌های قضایی به حساب می‌آید رابطه میان مالک و مستاجر است. این رابطه زیادی پیچیده نیست اما برای آن قواعد و قوانین زیادی تصویب شده است که باید اجرا شود اما انگار همیشه یک طرف ماجرا لنگ می‌زند و مشکلی به وجود می‌آید، مشکلی که گاهی با پادرمیانی و گاهی نیز با کشیده‌شدن ماجرا به دادگاه و نظر قاضی رفع می‌شود.

ادامه مطلب ...

تقاضای تامین دلیل برای تحویل کلید

نام نویسنده
تقاضای تامین دلیل برای تحویل کلید

یکی از مشکلاتی که در روابط موجر و مستاجر ممکن است به وجود بیاید، خودداری مالک از پس گرفتن کلید ملک است. قرارداد اجاره بعد از سپری شدن مدتی که در قرارداد تعیین شده است به پایان می‌رسد اما تا زمانی که کلید نزد مستاجر باشد، ملک در تصرف او محسوب می‌شود و وی در این خصوص مسئولیت‌هایی پیدا می‌کند. بنابراین برای اینکه از این مسئولیت‌ها رها شود، باید کلید را به مالک برگرداند. اما گاهی ممکن است مالک از گرفتن کلید خودداری کند در این صورت باید دید که تکلیف چیست و مستاجر می‌تواند چه اقداماتی برای گرفتن حق خود انجام دهد. در این مطلب به نکات قابل توجه در این موضوع اشاره شده است که دانستن آن‌ها می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

ادامه مطلب ...

آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

نام نویسنده
آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

آیا می دانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید