×

سوله مدیریت بحران پزشکی قانونی پایگاه خاص برای مدیریت اجساد

سوله مدیریت بحران پزشکی قانونی پایگاه خاص برای مدیریت اجساد

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت سوله بحران پزشکی قانونی پایگاهی خاص برای مدیریت اجساد محسوب می‌شود

سوله-مدیریت-بحران-پزشکی-قانونی-پایگاه-خاص-برای-مدیریت-اجساد وکیل 

مدیرکل پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) استان تهران گفت: سوله بحران پزشکی قانونی پایگاهی خاص برای مدیریت اجساد محسوب می‌شود.

  سوله مدیریت بحران اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با حضور نجار معاون وزیر کشور، شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، ترکی معاون برنامه ریزی استانداری، نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، جمالی فرمانده ویژه شهر ری، سرهنگ محمدیان رئیس آگاهی تهران بزرگ، رحمتی مدیریت بحران استانداری تهران، وجمعی از نمایندگان مجلس و شورای شهر که در کهریزک برگزار می‌شد، افتتاح شد.

 طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - جنون در پزشکی قانونی - آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی

در ابتدای این افتتاحیه بشیر نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، اظهار داشت: کلانشهر تهران با بیش از 13 میلیون جمعیت بزرگترین شهر ایران است و رشد سریع و غیرمتوازن تهران، وجود بافت‌های فرسوده با تراکم جمعیتی بالا، ساخت و ساز در مسیر مسیل‌ها و جود چندین گسل فعال در تهران که متأسفانه جزو مناطق مسکونی است، موجب شده تا این شهر در صورت بروز حوادث طبیعی مانند زلزله طوفان و سیل خسارات جبران ناپذیری داشته باشد.

وی ادامه داد: در کنار حوادث طبیعی کشور ما همواره با حوادث و سوانح غیرمترقبه‌ای که انسان در به وجود آمدن آنها دخیل است مواجه بوده است؛ سوانح هوایی تصادفات رانندگی با تلفات بالا و سوانحی همچون آتش‌سوزی و ریزش ساختمان از جمله آنها است.

 مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران بیان کرد: وقوع حوادث وظایفی از جمله استقرار ستاد مدیریت بحران، وعده گاه حضور نیروها، محل استقرار تیم‌های عملیاتی، تجهیز وسایل و محل نگهداری آمار و اطلاعات در پایان اطلاع رسانی را تعریف می‌کند که نهایتاً باید اطلاعات شناسایی و مدیریت شود؛ در تمام حوادث غیرمترقبه که در کشور رخ می‌دهد نیمی از متخصصان و کارشناسان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) در اسرع وقت در محل حادثه حاضر به جمع‌آوری در تشخیص هویت جانباختگان می‌پردازند که با توجه به شرایط حاکم در محل وقوع حادثه از جمله خطرات احتمالی تجمع و ازدهام جمعیت و شرایط محیطی، کار جمع آوری اسناد و مدارک با مشکلاتی روبرو می‌شود.

ناز پرور گفت: بعد از انتقال اجساد به پزشکی قانونی به منظور تعیین هویت و شناسایی جانباختگان و بررسی علت مرگ صورت می‌گیرد.

پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند - مهم ترین رویدادهای سازمان پزشکی قانونی در سال 1392 

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد به دلیل شدت آسیب‌های وارده ماننده سوختگی یا متلاشی شدن جسد امکان شناسایی آنها از روی ظاهر وجود ندارد بنابراین انجام آزمایشات دی ان ای و مقایسه دی ان ای آنها با بستگان صورت گرفته و این امر مشخص‌کننده هویت اجساد خواهد بود که خوشبختانه با وجود کارشناسان خبره در بخش آزمایشگاهی و وجود تجهیزات پیشرفته تاکنون این امر در زمان بسیار کوتاه و در نُرم جهانی انجام شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران بیان کرد: دستگاه‌ها و ارگان‌های متعددی در امر مدیریت بحران و در بخش‌های مختلف از جمله پیشگیری پیش بینی و آموزش و مدیریت حوادث و مسائل پس وقوع یک سانحه دخیل هستند.

نازپرور ادامه داد: طی حوادث مسلماً قربانیان هم وجود دارند که در تمام دنیا تعیین هویت و صدور مجوز دفن برای آنها صورت می‌گیرد همچنین در اکثر موارد مصدومان چنین سوانحی نیاز به تعیین خسارات جسمی و روحی و روانی بوجود آمده به دنبال بروز حادثه دارند که انجام این امر هم از وظایف پزشکی قانونی است.

وی گفت: با توجه به موارد مطرح شده و تهدیداتی بالقوه که شهر تهران و ساکنان آن را تهدید می‌کند و با توجه به سوابق موجود در بروز حوادث غیرمترقبه اداره کل پزشکی قانونی استان تهران به فکر طراحی و ساخت پایگاهی تخصصی با هدف محیاکردن بستر عملیاتی مناسب برای تحقق اقدامات آمادگی و مقابله در بحران‌های مختلف و نیز تاکتیکی پذیر‌کردن سیستم مدیریت بحران خود افتاد و براین اساس کلنگ احداث سوله مدیریت بحران اداره کل پزشکی قانوان استان تهران در سال 91 در زمینی به مساحت 1200 مترمربع در مرکز تشخیص و آزمایشگاهی استان زده شد که این سوله با دقت نظر در ساخت آن و توجه به ابعاد عملکردی و معماری به عنوان یکی از پایگاه‌های خاص در مدیریت اجساد بنا شده است.

 کار در پزشکی قانونی در ردیف کارهای سخت و زیان آور قرار گیرد  

مدیرکل پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) استان تهران تمام سوله‌های مدیریت بحران در مواقع عادی دارای کارکرد‌های فرهنگی آموزشی و ورزشی هستند که سوله بحران پزشکی قانون نیز ظرفیت بالقوه داشته که در هنگام وقوع حوادث وظایفی از جمله استقرار ستاد مدیریت بحران تجهیز وسایل محل استقرار تیم‌های عملیاتی را دارد.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.