بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
رضا خوشیاران
آدرس : تهران، ضلع غربي چهارراه وليعصر، خ برادران مظفر (صباي شمالي)، ساختمان صبا، پلاك ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩
تلفن تماس : 02188287796
تلفن همراه : 09122208184
وب سایت |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علیرضا هادیان
آدرس : تهران . فشم . بلوار امام خمینی . ساختمان اداره مالیات و سازمان آب . پلاک 899 . طبقه دوم
وب سایت علیرضا هادیان وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
سید میثم حاجی سیدی
آدرس : تهران-کارگر شمالی ، پایین تر از مرکز قلب ، جنب کوچه آراسته ،پلاک 1765، واحد4
وب سایت سید میثم حاجی سیدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

مطالبه خسارت وارده به کالا در انبارهای گمرکی

ارسال شده توسط : رضا خوشیاران وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در تاریخ : 22-08-1391
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
مطالبه خسارت وارده به کالا در انبارهای گمرکی

نویسنده: سینا بنی زمانی

گمرک، مرزبان اقتصاد کشور است. صادرات، واردات و ترانزیت کلیه کالاها از طریق گمرک صورت ‏می پذیرد. از یک سو، ورود کالاها به قلمرو گمرکی کشور یا صدور آنها از این قلمرو از مسیرهای غیرمجاز یا ‏بدون انجام تشریفات گمرکی، قاچاق محسوب می شود: و از سوی دیگر، انجام تشریفات گمرکی اغلب نیازمند ‏این است که کالامدتی در انبارهای گمرکی متوقف شود. ورود خسارت به کالاهای موجود در انبارها همواره ‏محتمل بوده و به همین جهت قانونگذار به آن پرداخته است. این نوشتار نگاهی دارد به موازین ماهوی و ‏شکلی ای که صاحب کالامی تواند با استفاده از آنها جبران خسارت وارده به کالایش در انبارهای گمرکی را ‏مطالبه کند. ‏

تعریف انبارهای گمرکی و خسارت

بنا بر تعریف ماده 23 قانون امور گمرکی، منظور از انبارهای گمرکی «اماکنی است که برای نگهداری ‏کالاهای ورودی و صدوری تاسیس و توسط مراجع تحویل گیرنده کالااداره می شود.»‏

درباره خسارات باید گفت خسارات وارده به کالاها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: اول، آسیب دیدن ‏کالاکه شامل وقایعی است که موجب کاهش ارزش کالامی شوند و دوم، ازبین رفتن کالاکه وقایعی هستند که ‏باعث بی ارزش شدن کالامی شوند. این هر دو نوع خسارت، در ماده 26 قانون امور گمرکی شناسایی شده اند. ‏

موازین ماهوی مطالبه خسارت

خسارتی قابل مطالبه است که در زمان مسوولیت تحویل گیرنده ایجاد شده باشد. با توجه به ماده 60 ‏آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، این زمان با ثبت کالادر دفاتر مربوط انبار و صدور قبض انبار آغاز ‏می شود. پایان زمان مسوولیت تحویل گیرنده هنگامی است که انباردار با رویت پروانه سبز گمرکی، بیجک انبار ‏را صادر می کند. ‏

وفق مواد 25 و 26 قانون امور گمرکی، جز در موارد آتش سوزی، اشتعال، انفجار، قوه قهریه و خسارات ‏ناشی از کیفیت کالایا بدی بسته بندی، در صورتی که کالادر مدت توقف در انبارهای گمرکی خسارت ببیند، ‏مرجع تحویل گیرنده مسوول پرداخت غرامت است. آنچه در بیان ماده مبهم است، طریقه ایجاد مسوولیت ‏تحویل گیرنده است. مشخصا این مسوولیت از نوع قراردادی نیست: بلکه باید آن را از سنخ الزامات خارج از ‏قرارداد محسوب کرد. ابهام در اینجاست که در صورت وقوع خسارت، آیا بار اثبات تقصیر تحویل گیرنده برعهده ‏صاحب کالاست یا تحویل گیرنده باید ثابت کند که تقصیری نداشته است یا اساسا تقصیر تحویل گیرنده شرط ‏مسوولیت او نیست. ‏

ظاهر ماده 26، صرف وقوع خسارت را موجب مسوولیت تحویل گیرنده می داند و بنا بر این، وجود یا عدم ‏تقصیر نقشی در اثبات مسوولیت تحویل گیرنده ندارد. البته به نظر می رسد ظاهر ماده نمی تواند دلیل قاطعی بر ‏عدم نیاز به تقصیر برای ایجاد مسوولیت تحویل گیرنده باشد: چراکه این نوع مسوولیت در حقوق از موارد ‏استثنایی است و وجود آن نیاز به تصریح یا دلایل قوی تری دارد. اگر بپذیریم که از یک سو دلایل کافی مبنی بر ‏عدم شرط تقصیر برای مسوولیت تحویل گیرنده وجود ندارد و از سوی دیگر صاحب کالاهیچ اشرافی بر انبار ‏ندارد و لذا اثبات تقصیر تحویل گیرنده برای او بسیار دشوار است، باید قائل به این نظر شویم که در صورت وقوع ‏خسارت، اصل بر تقصیر و متعاقبا مسوولیت تحویل گیرنده است مگر عدم تقصیر وی ثابت شود. این نظر در ‏قوانین مرتبط و منطق با قانون امور گمرکی به وضع قانون گذار رسیده است: بند 2 ماده 113 قانون دریایی ‏در خسارات ناشی از کشتی، فرض را بر تقصیر متصدی حمل نهاده است: ماده 386 قانون تجارت نیز واضع ‏فرض تقصیر متصدی حمل ونقل زمینی بوده و البته راه اثبات خلاف آنها باز است. ‏

به موجب تبصره یک ماده 25 قانون امور گمرکی، ارزش کالای تجاری برای دریافت خسارت، ارزش سیف ‏‏ (‏CIF‏) آن است که در اسناد خرید درج می شود. در صورتی که اسناد خرید کالاارائه نشود یا مورد قبول واقع ‏نشود، ارزش کالااز یکی از روش هایی نظیر سوابق ترخیص که در ماده 15 تعیین شده اند محاسبه می شود. ‏

موازین شکلی مطالبه خسارت

مطالبه خسارت وارده به کالادر انبارهای گمرکی، با اقدام صاحب کالاممکن است. بند ش ماده یک قانون ‏امور گمرکی، صاحب کالای تجاری را شخصی می داند که نسخ اصلی اسناد خرید و حمل و همچنین ترخیصیه ‏به نام او صادر یا تحت شرایط قانونی به نام او ظهرنویسی شده باشند. چنانچه صاحب کالاشخص حقوقی باشد، ‏نماینده آن شخص مطابق قانون و اساسنامه قادر به مطالبه خسارت است. همچنین وکیل صاحب کالاو در ‏مورد صاحب کالای محجور، ولی، وصی یا قیم وی می توانند خسارت را مطالبه کنند. مستفاد از ماده 23 و ‏تبصره 2 ماده 26 و ماده 154 قانون امور گمرکی، مرجع تحویل گیرنده (متصدی انبار) و لذا مطالبه شونده ‏ممکن است گمرک باشد یا شخص خصوصی. ‏

ماده 91 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، روند و مرجعی اداری برای رسیدگی به مطالبه خسارت ‏مورد بحث مقرر می کند: به محض وصول مطالبه خسارت، رییس گمرک به آن رسیدگی کرده و پس از ‏اطمینان از انطباق خسارت مطالبه شده با قانون، پرونده را حداکثر ظرف یک ماه با مستندات کافی و تشخیص ‏میزان غرامت به گمرک ایران ارسال و پیشنهاد صدور اجازه پرداخت می کند. گمرک ایران پس از ‏رسیدگی های لازم ظرف مدت دو ماه اجازه پرداخت غرامت را می دهد. ‏

در صورتی که مطالبه کننده به تصمیم گمرک معترض باشد، می تواند مستند به ماده 13 قانون دیوان ‏عدالت اداری، در این مرجع طرح دعوی کند. اگر دیوان اعتراض مطالبه کننده را تصدیق کند، وی مستند به ‏تبصره یک همان ماده در دادگاه عمومی به خواسته تعیین میزان خسارت وارده طرح دعوی خواهد کرد.

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

با شکایت یک قاچاقچی بخشنامه معاون گمرک لغو شد
جبران خسارت ایام بازداشت در چه شرایطی امکان پذیر است ؟
پس ازدریافت دیه ، اگر خسارت تازه ای به فرد وارد شود ، قابل مطالبه است
آیا پس از دریافت خسارت ناشی از تصادف جرحی ، دوباره می توان خسارت دریافت کرد؟
چه خسارت هایی را می شود، مطالبه کرد؟
در مرود شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه بیشتر بدانیم
در مورد شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه بیشتر بدانیم
شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه چیست؟
جبران خسارت از زندانیان تبرئه شده حق مسلم آنها است
درج حکم برائت در روزنامه در صورت وارد شدن خسارت معنوی

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
دیه در ماه های حرام چگونه محاسبه می شود ؟ مجازات قمه زنی در قانون چیست؟ دلیل زندانی شدن 8523 نفر چیست؟ رای به تبعیض اعتماد نابجا دانشجوی دکتری را به حبس کشید مدافعان حقوق کودک از ظرفیت قانونی استفاده نمی کنند نظام مند کردن دخالت ضابطین نشان می دهد که این مامور لزوما معذور نیست دستور موقت صادره ، مطابق قانون نیست معافیت مدارس از پرداخت مالیات لغو شد خصوصیات علایم تجاری در قوانین کشورها آگهی آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانونهای وکلای دادگستری ایران سال 1396 هشدارهای پلیسی برای پیشگیری از کلاهبرداری بدهکاری که نتواند بدهی خود را بدهد ، در صورت رد درخواست اعسار ، زندانی می شود قانونا هیچکس نمی تواند بدون بیمه کردن ، کارگر یا کارمندی را بکار بگمارد ضبط مکالمات خود با دیگران غیر قانونی است تمدید زمان  ثبت نام آزمون وکالت مرکز مشاوران ممنوعیت اخراج مادران کارگر لغو شد قولنامه های بی اساس مجازات های تعزیری در قوانین اسلامی اعضاء شورای راهبردی  دادرسی الکترونیکی چه کسانی هستند؟