×

سالی یک قرارداد قانونی با سازمان سنجش داریم، گفت وگو با رییس اسکودا درباره اتهامات جدید

سالی یک قرارداد قانونی با سازمان سنجش داریم، گفت وگو با رییس اسکودا درباره اتهامات جدید

با وجود خبری که درباره «ماه ها تحقیق» برای اتهامات اتحادیه وکلامطرح شده، علی مندنی پور، رییس این اتحادیه در گفت وگو با «اعتماد» می گوید نه تنها او و همکارانش در هیات مدیره اسکودا هیچ احضاریه یی دریافت نکرده اند، بلکه تمام مسائل و اتهامات را از طریق روزنامه ها پیگیری می کنند و نمی دانند چرا آیین دادرسی کیفری درباره شان رعایت نمی شود

سالی-یک-قرارداد-قانونی-با-سازمان-سنجش-داریم،-گفت-وگو-با-رییس-اسکودا-درباره-اتهامات-جدید وکیل 

با وجود خبری که درباره «ماه ها تحقیق» برای اتهامات اتحادیه وکلامطرح شده، علی مندنی پور، رییس این اتحادیه در گفت وگو با «اعتماد» می گوید نه تنها او و همکارانش در هیات مدیره اسکودا هیچ احضاریه یی دریافت نکرده اند، بلکه تمام مسائل و اتهامات را از طریق روزنامه ها پیگیری می کنند و نمی دانند چرا آیین دادرسی کیفری درباره شان رعایت نمی شود

اعتماد| اتهامات اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران (اسکودا) را پایانی نیست، هفته گذشته، اتهام برگزاری آزمون ناسالم وکالت بود، بعد فعالیت غیرقانونی به آن اضافه شد و اکنون در آخرین اتهاماتی که خبرگزاری مهر درباره پرونده مدیران اسکودا مطرح کرده، انعقاد قرارداد غیرقانونی با دولت و همچنین کسب مال نامشروع هم اضافه شده. ولی اینطور که مدیران فعلی و سابق اسکودا به «اعتماد» می گویند اتحادیه وکلا، نه مالی آنچنانی کسب می کند که نامشروع باشد و نه قراردادهای عریض و طویل با دولت دارد، بلکه تنها سالی یک بار با سازمان سنجش قرارداد می بندد تا دردسرهای اجرایی برگزاری آزمون وکالت را به گردن بخشی از وزارت علوم بیندازد.

ولی خبری دیروز عصر منتشر شد که در آن از احضار مدیران اسکودا توسط دادسرا سخن رفته بود. به گزارش مهر، دادسرای ناحیه 6 خارک، شکایت شاکی از اسکودا درباره تحصیل مال نامشروع و فعالیت غیرقانونی را صحیح دانسته است.

به گزارش مهر، بازپرس پرونده ماه ها درباره این پرونده تحقیق کرده و مستندات قانونی مورد نیاز را از وزارت کشور، سازمان مالیاتی و برخی سازمان های دیگر گرفته و به این نتیجه رسیده است که اتهامات متعددی که درباره اسکودا مطرح می شود، صحیح است. به همین خاطر حکم پلمب دفتر مرکزی، انجام تحقیق و بازرسی از اتحادیه و احضار مدیران حال و گذشته این نهاد را صادر کرده: حکمی که تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از اجرای آن شنیده نشده. مهر در این باره نوشته: مدیران و مسوولان اسکودا متهم به تحصیل مال نامشروع، نداشتن مجوز قانونی برای فعالیت یک اتحادیه صنفی و انعقاد قراردادهای غیرقانونی با بخش های دولتی هستند.

اسکودا: هیچ احضاریه یی ندیده ایم

با وجود خبری که درباره «ماه ها تحقیق» برای اتهامات اتحادیه وکلامطرح شده، علی مندنی پور، رییس این اتحادیه در گفت وگو با «اعتماد» می گوید نه تنها او و همکارانش در هیات مدیره اسکودا هیچ احضاریه یی دریافت نکرده اند، بلکه تمام مسائل و اتهامات را از طریق روزنامه ها پیگیری می کنند و نمی دانند چرا آیین دادرسی کیفری درباره شان رعایت نمی شود. علی مندنی پور در توضیح این موضوع می گوید: «ما هنوز از طریق رسمی در جریان اتهامات خود یا گردش پرونده نیستیم. حق هر متهمی از جمله مدیران اتحادیه وکلاست که قانونا و از چارچوب های رسمی احضاریه دریافت کنند و از اتهامات خود مطلع شوند، ولی اتهامی مانند تحصیل مال نامشروع را اکنون از زبان خبرنگاران می شنویم و تعجب می کنیم.»او درباره روش های قضایی برای رسیدگی به این اتهام می گوید: «قانونا باید از ما درخواست شود حاضر شویم و در دفاع از خود، مدارک و مستندات ارائه دهیم. حتی اگر از طریق مقام قضایی یا بانکی که حساب های اتحادیه در آن موجود است، استعلام شده، ما در جریان نیستیم و نه تاکنون ابلاغیه داشتیم و نه چیزی دیدیم.»

مندنی پور همچنین درباره اتهام عقد قرارداد غیرقانونی با دولت توضیح می دهد: «تنها قراردادی که با سازمانی وابسته به دولت داریم، قرارداد اجرایی برگزاری کانون آزمون وکلاست که به نمایندگی از کانون های وکلای سراسر کشور با سازمان سنجش منعقد می کنیم و فقط، سالی یک بار است.»لازم به ذکر است آزمون وکالت، جمعه گذشته با حضور نزدیک به 50 هزار داوطلب وکالت در حوزه های آزمونی سراسر برگزار شد و هنوز نتایج آن اعلام نشده است. بهمن کشاورز، رییس سابق اسکودا نیز در گفت وگو با «اعتماد»، سخنان خلف خود را تایید می کند. به گفته کشاورز، اسکودا، تشکیلاتی غیرانتفاعی و غیرمالی است و کار مالی در آن ورود ندارد، به همین دلیل، معاف از مالیات است و اصلادفاتر مالی در اتحادیه موضوعیت ندارد و نمی توان درباره فساد مالی یا تحصیل مال نامشروع در آن، سخن راند. او منابع درآمد اتحادیه را گرفتن هزینه آزمون سالانه وکالت و پرداخت حق عضویت کانون ها می داند که به گفته وی، کانون های کوچک استان ها، از پرداخت همین حق عضویت نیز معافند. کشاورز درباره بستن قرارداد غیرقانونی با دولت نیز توضیح می دهد: «تنها قراردادی که اتحادیه در سال های فعالیت خود داشته، برگزاری آزمون سالانه وکالت با یکی از تعاونی های اقماری سازمان سنجش است ولاغیر.»با این وجود، تحقیقات «اعتماد» نشان می دهد ابتدای هفته جاری، اسکودا با معرفی وکیل دادگستری به شعبه بازپرسی رسیدگی کننده به پرونده اش، اقدامات دفاع از خود را پیگیری می کند. مندنی پور در این باره توضیح می دهد: «به عنوان یک شهروند حق داریم از وکیل دادگستری در دفاع از حقوق حقه صنف خود و منافع و مصالح همه وکلای کشور استفاده کنیم. هر چند باز هم تاکید می کنم هنوز هیچ احضاریه یا حکمی به دست ما یا وکیل مان نرسیده است.»

این طور که پیداست، کار اسکودا، بدجور گره خورده، گرهی که در سال های اخیر همچنان در چالش با دستگاه قضایی، محکم تر می شود و به نظر می رسد به زودی نمی توان امیدوار به گشودن آن و آتش بس بین طرفین بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.