×

خدمات مشاوه حقوقی به مردم با تلفن 129 و به صورت شبانه روزی

خدمات مشاوه حقوقی به مردم با تلفن 129 و به صورت شبانه روزی

رییس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه هدف از تاسیس این مرکز را وجود واسطه‌ای امین میان مسئولان عالی قضایی و مردم برای پاسخگویی به سئوالات در سریع‌ترین زمان ممکن خواند

خدمات-مشاوه-حقوقی-به-مردم-با-تلفن-129-و-به-صورت-شبانه-روزی وکیل 

رییس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه  هدف از تاسیس این مرکز را وجود واسطه‌ای امین میان مسئولان عالی قضایی و مردم برای پاسخگویی به سئوالات در سریع‌ترین زمان ممکن  خواند.

ضرورت ایجاد کلینیک های مشاوه رایگان حقوقی - مشاوره حقوقی رایگان در طول دهه فجردستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است 

جعفر رشادتی  اظهار کرد: این مرکز در زمان آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تاسیس شد و آیت‌الله آملی‌لاریجانی نیز بر ادامه فعالیت این مرکز تاکید داشتند و علت آن این است که مردم در اقصی‌نقاط کشور که می‌خواهند با مسئولان عالی قضایی در ارتباط باشند از نظر جغرافیایی باید مساحت زیادی را طی کنند، در حالی‌که سیستم الکترونیکی و تلفن ساده‌ترین و سریع‌ترین وسیله ممکن برای وجود این ارتباطات است.وی با ذکر این نکته که مردم در مواردی نیاز به مشاوره حقوقی دارند، خاطرنشان کرد: علاوه بر دسترسی آسان به مسئولان عالی قضایی بحث ارشاد حقوقی مردم نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد و این دو وظیفه جزو وظایف مهم مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه محسوب می‌شود. رشادتی با بیان اینکه این مرکز دو سال است که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره 129 و 09699 با این مرکز ارتباط برقرار کنند و طبق نیازهای خود و بر اساس حوزه‌های تعریف شده از جمله مشاوره حقوقی، محاسبه مهریه، اطلاعات دفاتر قضایی و انتقاد و پیشنهاد می‌توانند با ما ارتباط برقرار کرده و از منوی مشاور حقوقی به صورت مستقیم پاسخ دریافت کنند.

وی اظهار کرد: همچنین مردم می‌توانند از طریق وب‌سایت moshaver129.ir برای یافتن پاسخ‌هایشان اقدام کنند. این وب سایت خدمات زیادی از جمله پرسش و پاسخ به مردم ارایه می‌دهد .وی یادآورشد: ما پس از دریافت سوال حداکثر تا 48 ساعت پاسخ‌ها را ارائه می‌دهیم، البته در وب سایت یک بانک اطلاعاتی جامع از پرسش‌های حقوقی نیز وجود دارد که در واقع این پرسش‌ها توسط قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور پاسخ داده شده است.رییس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه از وب‌سایت این مرکز در طول شبانه‌روز بین 3 تا 4 هزار بازدید صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده ارتباط خوب مردم با این مرکز است.رشادتی در رابطه با زمینه درخواست تماس‌گیرندگان با این مرکز، هم گفت: این مرکز دارای سه بخش حقوقی، کیفری و امور خانواده است که در 9 ماه سال جاری ، امور حقوقی مطالبه طلب، دعوای مربوط به ارث و دعوای مربوط به تنظیم سند رسمی ملک جزو بالاترین میزان مشاوره‌ها قرار داشته است.وی اظهار کرد: در امور خانواده نیز مسائلی مربوط به مطالبه مهریه، درخواست طلاق و دریافت نفقه بیشترین سوالات مطرح شده از مشاوران است و در امور کیفری نیز سوالاتی مربوط به صدور چک بلامحل، کلاهبرداری و سرقت بیشترین سوالاتی بوده که مردم خواهان دریافت پاسخ از سوی مشاوران بوده‌اند.

 آیا می دانید قوه قضاییه از چه اجزایی تشکیل شده است ؟ - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟ 

 بیشترین پیام‌های مردمی پیرامون معرفی مجرم است

رییس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه همچنین خاطرنشان کرد: بیشترین پیام‌های مردمی در 9 ماه سال‎ جاری، موضوع معرفی مجرم است. این نشان می‎دهد مردم تکیه‌گاه محکمی برای نظام پلیسی و قضایی محسوب می‌شوند و ما پس از دریافت پیام‌ها بلافاصله آنها را به مراجع قضایی ذیربط ارسال می‌کنیم. رشادتی در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر کار کارشناسان در این مرکز وجود دارد، نیز تصریح کرد: افرادی که پاسخ پرسش‌ها را می‌دهند 120 نفر از قضات سراسر کشور هستند. علیرغم اینکه کیفیت کار کارشناسان بالاست، پاسخ‌دهنده‌ها در گروه‌های 10 نفره تقسیم‌بندی شده‌اند و قضات ناظری برای هر گروه تعیین شده‌اند که به صورت اتفاقی مشاوره‌های این افراد را می‌شنوند و اگر احیانا به مواردی برخورد کردند که شیوه پاسخگویی مبتنی بر اشتباه باشد به کارشناس یادآوری کرده و تذکر می‌دهند که البته این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد. وی بیان کرد: بنابراین برای هر یک از کارشناسان‌مان پرونده نظارتی تشکیل داده‌ایم و ماه به ماه عملکرد پاسخگویی آنها را تحت نظارت قرار می‌دهیم. حتی مواردی داشته‌ایم که به قطع همکاری یا کاهش حق‌الزحمه منجر شده است. رییس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه تصریح کرد: از 120 قاضی این مرکز حدود 20 نفر از قضات بازنشسته و مابقی جزو قضات شاغل هستند که در خارج از وقت اداری یعنی از ساعت 14:30 با ما همکاری می‌کنند.  

 انتقادهای سازنده موجب ارتقای ما می‌شود

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: بعضی از افراد دارای مشاغلی هستند که در طول روز نمی‌توانند با ما تماس بگیرند و بعضا سوالاتشان محرمانه است که ترجیح می‌دهند در زمان خاصی با این مرکز تماس بگیرند. به هر حال ما در هر ساعتی از شبانه روز متقاضی خاص آن زمان را داریم و کارشناسان ما پاسخگوی سوالات‌شان هستند. رییس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون مردم از نحوه پاسخگویی کارشناسان انتقادی داشته‌اند؟ هم گفت: در گزارش‌ ماهانه‌ای که به رییس قوه قضاییه تقدیم می‌کنیم بخشی از آن گزارش درباره انتقادهای وارد شده توسط مردم نسبت به خودمان است و دلیلش این است که انتقادها بعضا سازنده و موجب ارتقای ما می‌شود. رشادتی خاطرنشان کرد: بیشترین شکایاتی که مردم از ما دارند که البته به حق هم است مربوط به پشت خط ماندن برای برقراری ارتباط با کارشناسان است که ما از این لحاظ شرمنده آنها هستیم، اما راه‌حلی هم نداریم؛ زیرا با توان موجود و تمام ظرفیت در حال خدمتگزاری هستیم که این مسائل به بحث بودجه و امکانات مربوط است که دولت باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد.

قوه قضاییه در بهره وری جزء دستگاههای پیشگام به حساب می آید - قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز

 ظرفیت پذیرش 600 کارشناس را داریم

وی با بیان اینکه  مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، ظرفیت پذیرش 600 قاضی را به عنوان کارشناسان مرکز دارد تصریح کرد: اگر دولت بودجه‌اش را تامین کند ما می‌توانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم. رییس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بخش دیگر از انتقاد و شکایت مردم را مربوط به مباحث فنی دانست و افزود: برای مثال در حین صحبت با کارشناسان تلفن به دلایل مخابراتی قطع می‌شود که این موضوع نیز خارج از توان ماست و مردم گاهی ما را مقصر می‌دانند و تصور می‌کنند که کارشناسان ما در حین صحبت تلفن را قطع می‌کنند، اما اینگونه نیست. رشادتی ادامه داد: انتقاد از سوی مردم در رابطه با کیفیت پاسخگویی کارشناسان بسیار کم است، اما متاسفانه گاهی افرادی با ما تماس می‌گیرند و توقع دارند پاسخ‌های کارشناسان ما منطبق با میل آنها باشد که این موضوع برای ما امکان‌پذیر نیست، زیرا ما برای دل‌خوشی سوال‌کننده نمی‌توانیم پاسخی که او تمایل دارد را ارائه دهیم. وی افزود: مباحث حقوقی، مباحثی نظری است و گاهی ممکن است یک سوال دارای دو پاسخ باشد و گاهی اتفاق افتاده است که افراد چندین مرتبه تماس می‌گیرند اما با دو پاسخ متفاوت از سوی کارشناسان مواجه می‌شوند. گرچه ما تلاش می‌کنیم در آن مباحث نظری به وحدت نظر برسیم تا مشکلی پیش نیاید که در این راستا یک گروه هم‌اندیشی تشکیل داده‌ایم که کارشناسان دور هم جمع می‌شوند و درباره اینگونه مباحث صحبت می‌کنند تا به نتیجه واحد برای پاسخگویی برسند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

نظرات (2)

  • asadifard1396-12-11 19:23:24 پاسخ

    راه خوب برای آگاهی مردم از مسایل قضاییشان میباشد خداوند توفیقتان دهد

  • سعید کیا1394-11-04 پاسخ

    با سلام احتراما نسبت به ساختمان مسکونی اینجانب تحرز و تجاوز طبق ماده 38 مالکیت مدنی صورت گزفته تا چه اندازه در دادگاه موفق میشوم با توجه به نفوذ شخصیتی و قدرت مالی سازنده که شهره شهر میباشد . با تشکر

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.