×

ضرورت ایجاد کلینیک‌های مشاوره رایگان حقوقی

ضرورت ایجاد کلینیک‌های مشاوره رایگان حقوقی

یک حقوقدان گفت ارتقاء بهداشت حقوقی در هر جامعه‌ای سبب نهادینه شدن فرهنگ قانون مداری می‌شود

ضرورت-ایجاد-کلینیک‌های-مشاوره-رایگان-حقوقی

یک حقوقدان گفت: ارتقاء بهداشت حقوقی در هر جامعه‌ای سبب نهادینه شدن فرهنگ قانون مداری می‌شود.

400 وکیل در تهران مشاوره حقوقی رایگان می دهند

ضرورت ایجاد کلینیک های علوم انسانی برای مشاوره حقوقی رایگان«محمدجعفر نعناکار» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ و آگاهی‌های حقوقی در جامعه گفت: یکی از مصادیق پیشرفت در جوامع توسعه یافته مخصوصا در کشورهای غربی و اروپایی، وجود فرهنگ حقوقی در جامعه است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته معمولا آموزش آشنایی با اینگونه مسائل از مقاطع تحصیلی ابتدایی افراد شروع شده و آنها نسبت به حقوق و تکالیفی که در جامعه برعهده دارند آگاه می‌شوند.

این حقوقدان تصریح کرد:  یکی از نکات مهمی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد  این است که همیشه عنوان حق و تکلیف به خوبی تبیین می‌شود.

نعناکار افزود: متاسفانه کشورهای در حال توسعه با دو معضل در رابطه با این موضوع روبرو هستند، یکی اینکه هیچگاه آموزش‌های حقوقی از دوران‌های تحصیلی و آموزشی انجام نمی‌شود و دیگری اینکه برخورد ما با مقوله حقوق به صورت تکلیف و حق نیست بلکه همیشه به صورت حق‌التکلیف است.
 
این حقوقدان اظهارداشت: در کشورهای در حال توسعه افراد جامعه همیشه می‌گویند حق ما چیست و در برابر این حق چه تکلیفی داریم، اما در کشورهای توسعه یافته گفته می‌شود نسبت به این تکلیفی که انجام داده‌ایم از چه حقوقی بهره‌مند هستیم.  
 
نعناکار ادامه داد: به نظر می‌رسد راه آموزش‌های حقوقی در ایران باید گشوده شود و از حالت آکادمیک دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی خارج شده و در مقاطع پایین‌تر آموزش داده شود.

این حقوقدان با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در ترویج فرهنگ حقوقی در جامعه، افزود: سازمان‌های مردم نهاد مثل فرهنگسراها و بسیج  می‌توانند در بحث حقوق شهروندی و در انجام تکالیفی که برعهده همه افراد جامعه است، کمک زیادی کنند.
 
نعنا کار تصریح کرد: آشنایی و آموزش فرهنگ حقوقی، هرچند که بلند مدت است ضمن آشنایی مردم با قوانین، سبب  پیشگیری از وقوع جرم‌های ناخواسته و اختلاف‌ها در جامعه می‌شود.
 
وی با اشاره به آثار ارتقاء بهداشت حقوقی در جامعه، گفت: ارتقاء بهداشت حقوقی در هر جامعه‌ای سبب نهادینه شدن فرهنگ قانون مداری در آن جامعه می‌شود و افراد آن جامعه خود را ملزم می‌دانند که به قوانین احترام بگذارند.
 
نعناکار استفاده از مشاوره‌های حقوقی را از دیگر راهکارهای آگاهی حقوقی در جامعه دانست و افزود:  متاسفانه هنوز مشاوره در کشور ما جایگاه خیلی محکم و با ثباتی پیدا نکرده است.  
 
وی ادامه داد: اگر خانواده‌ها، مراکز و شرکت‌ها بخواهند اقدامی انجام دهند که احساس کنند آن اقدام برای آنها تعهدی ایجاد می‌کند، از انجام آن منصرف می‌شوند، لذا باید یسترهای این برنامه فراهم شود.
 
نعناکار خاطرنشان کرد: باید برای آگاهی افراد جامعه از مسائل حقوقی، کلینیک‌های رایگاه حقوقی قضایی ایجاد شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.