×

قانون مجازات اسلامی در مورد حمل سلاح چه می گوید؟

قانون مجازات اسلامی در مورد حمل سلاح چه می گوید؟

یک حقوقدان گفت ماده 183 از قانون مجازات اسلامی محاربه را این چنین تعریف می‌کند «هر کسی که برای ایجاد رعب، وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم دست به سلاح ببرد، محارب و مفسد فی‌الارض می‌باشد»

قانون-مجازات-اسلامی-در-مورد-حمل-سلاح-چه-می-گوید؟

یک حقوقدان گفت: ماده 183 از قانون مجازات اسلامی محاربه ( مقالات مرتبط با محاربه - سوالات مرتبط با محاربه ) را این چنین تعریف می‌کند «هر کسی که برای ایجاد رعب، وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم دست به سلاح ( مقالات مرتبط با سلاح - سوالات مرتبط با سلاح ) ببرد، محارب و مفسد فی‌الارض می‌باشد».

چند نکته قابل تامل درباره سلاح سرد - مسئولیت حقوقی تجارت سلاح و تجهیز گروه های تروریستی - قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز - برخورد قانون با استفاده از سلاح سرد 

قانون مجازات اسلامی در مورد حمل سلاح چه می‌گوید؟«محمد رسولی» ، با اشاره به نگاه قانون مجازات اسلامی در مورد حمل سلاح توسط افراد، گفت: در قانون مجازات اسلامی اصلا به مسئله حمل سلاح پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: در قانون مجازات اسلامی تنها در دو جا به ممنوعیت حمل سلاح پرداخته شده، یکی اینکه  در این قانون، مجازات تکمیلی به عنوان مجازات جایگزین به شمار می‌رود و دیگری بحث محاربه است.

این حقوقدان تصریح کرد:‌ ماده 183 از قانون مجازات اسلامی محاربه را این چنین تعریف می‌کند «هر کسی که برای ایجاد رعب، وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم دست به سلاح ببرد، محارب و مفسد فی‌الارض می‌باشد»، که این مسئله نیز قانون خاص خود را دارد.

رسولی ادامه داد: هم‌اکنون تنها ماده قانونی که به مساله مبارزه با سلاح‌های سرد اختصاص دارد، ماده 917 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن هر کسی که به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد و با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنان‌چه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد.

بررسی امکان استفاده از وسایل دفاع شخصی در حقوق کیفری ایران - رسیدگی به اتهام حمل سلاح غیرمجاز - ضرورت تشدید مجازات برای حمل سلاح

این حقوقدان تصریح کرد: در سال 1390 قانونی برای حمل سلاح و مهمات غیر مجاز تصویب شده است که رای افراد حمل کننده انواع سلاح‌های سرد و گرم مجازاتی از جمله جرایم نقدی و تا 15 سال حبس را مشخص کرده است.

رسولی در پایان خاطر نشان کرد: در قانون مجازات اسلامی به حمل، نگهداری و خرید و فروش سلاح ( مقالات مرتبط با سلاح - سوالات مرتبط با سلاح ) و مهمات غیر مجاز پرداخته نشده است و  تنها در یک قانون که مصوب سال 1373 بود،  به نحوه بکارگیری سلاح توسط مامورین دولتی اشاره شده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.