×

روند کاهشی عمده مرگ های غیرطبیعی در 9 ماهه امسال

روند کاهشی عمده مرگ های غیرطبیعی در 9 ماهه امسال

آمار تلفات مرگ‌های غیرطبیعی در کشور طی نه ماهه سال جاری در بخش قابل توجهی از عناوین آماری روندی کاهشی داشته‌ است

روند-کاهشی-عمده-مرگ-های-غیرطبیعی-در-9-ماهه-امسال وکیل 

آمار تلفات مرگ‌های غیرطبیعی در کشور طی نه ماهه سال جاری در بخش قابل توجهی از عناوین آماری روندی کاهشی داشته‌ است.

طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی شود - برق گرفتگی شهری از دیدگاه پزشکی قانونی - جنون در پزشکی قانونی - آئین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی ( مقالات مرتبط با پزشکی قانونی - سوالات مرتبط با پزشکی قانونی ) کشور، طی سال‌های اخیر آمار تلفات حوادث رانندگی رو به کاهش است و در بسیاری از شاخص‌های آماری دیگر نیز این کاهش قابل مشاهده است. براساس آمارهای موجود سازمان پزشکی قانونی در نه ماهه امسال مجموع تلفات در آن دسته از مرگ‌های غیرطبیعی که سیر نزولی داشته 19 هزار و442   نفر است؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 20 هزار و 842  نفر بود، 6.7 درصد کاهش یافته‌است.

بیشترین کاهش در تلفات مسمومیت با گاز

در نه ماهه امسال 337 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 17.8 درصدی داشته است. کاهش آمار تلفات گازگرفتگی در نه ماهه امسال در حالی است که در سال گذشته (1392) نسبت به سال قبل از آن (1391) با افزایش 18.8 درصدی مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مواجه بودیم و حتی در نه ماه سال گذشته نیز این آمار روندی افزایشی داشت. طی سال گذشته در کل کشور 828 نفر بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌بودند که مرگ 410 نفر از آنان در نه ماهه سال گذشته ثبت شده بود.

پزشکان تمایلی به خدمت درپزشکی قانونی ندارند - مهم ترین رویدادهای سازمان پزشکی قانونی در سال 1392 

در 9 ماهه امسال 152 نفر کمتر غرق‌ شدند

تلفات ناشی از غرق‌شدگی نیز در نه ماهه سال جاری با کاهش 15.8 درصدی مواجه بود. این آمار از 964 فوتی در نه ماهه سال گذشته به 812 فوتی در سال جاری رسید که خود رقمی قابل توجه در کاهش تلفات این مورد از مرگ‌های غیر طبیعی است.

علاوه بر آمار کلی، تلفات غرق‌شدگی در استان مازندران نیز که همواره در صدر آمار مرگ‌ بر اثر غرق‌شدگی قرار دارد با کاهش 43.1 درصدی مواجه بود به نحوی که آمار تلفات آن از 232 در نه ماهه سال گذشته به 132 نفر در سال جاری کاهش یافته است. این استان در سال گذشته (1392) بر اساس آمارهای موجود 8.8 درصد افزایش تلفات غرق‌شدگی داشت.

سیر نزولی مرگ بر اثر مسمومیت با سم

از دیگر آمارهای نزولی در نه ماهه امسال مرگ و میر ناشی از مسمومیت با سم از جمله قرص برنج است. در این مدت 773 نفر در کشور به دلیل استعمال سم جان خود را از دست دادند،‌ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار متوفیات مسمومیت 862 نفر بود، ‌10.3 درصد کاهش یافته است.

در این میان کاهش تلفات مسمومیت با قرص برنج نیز بسیار قابل توجه است چرا که هرچند در سال‌های اخیر و حتی در سه ماهه نخست سال جاری با افزایش این آمار مواجه بودیم اما در نیمه دوم سال تلفات قرص برنج به شدت کاهش یافت به نحوی که این آمار از 524 نفر در نه ماهه سال گذشته به 482 نفر در سال جاری رسید.

کاهش تلفات برق‌گرفتگی

در نه ماهه امسال آمار تلفات برق گرفتگی نیز در کشور کاهش یافت. در مدت 566 نفر به دلیل برق‌گرفتگی جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.8 درصد کاهش یافته است.

کاهش تلفات برق‌گرفتگی در نه ماه  امسال در حالی است که در سال گذشته (1392) در مقایسه با سال قبل از آن این آمار رشد 8.9 درصدی داشت.

سلاح سرد عامل 567 مرگ

طی سال‌های اخیر آمار تلفات ناشی از سلاح سرد در کشور روندی کاهشی داشته، در نه ماهه امسال نیز این آمار 6.4 درصد کمتر شده است.

در نه ماهه امسال 567 نفر شامل 470 مرد و 97 زن بر اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست دادند، این رقم در مدت مشابه سال قبل 606 نفر بوده‌است.

کاهش تلفات حوادث رانندگی

 یکی از مهم‌ترین و در واقع عمده دلیل مرگ‌های غیر طبیعی در کشور حوادث رانندگی است که همه ساله آمار قابل توجهی از مرگ‌های غیرطبیعی را به خود اختصاص می دهد. هرچند تا پایان سال 1390 آمار تلفات حوادث رانندگی همواره بیش از 20 هزار نفر در هر سال بود اما از سال 1391 به بعد شاهد کاهش قابل توجه آمار تلفات رانندگی بودیم به نحوی که این آمار به زیر 20 هزار نفر در سال رسیده ‌است. البته با وجود این کاهش، آمار فوت‌شدگان بر اثر تصادفات رانندگی همچنان در صدر آمار مرگ‌های غیرطبیعی قرار دارند و بیشترین دلیل مرگ و میر را در موارد غیرطبیعی به خود اختصاص می دهد.

اما در نه ماهه امسال 13 هزار و 471 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 14 هزار و 370 نفر بود 6.3 درصد کاهش شده است.

کاهش مرگ بر اثر سوختگی

در نه ماهه امسال مرگ بر اثر سوختگی نیز 3.7 درصد کاهش یافت. در نه ماهه سال گذشته یکهزار و 464 نفر در کشور بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌ بودند در حالیکه طی مدت مشابه سال جاری این آمار به یکهزار و 410 نفر رسیده ‌است.

آمار تلفات ناشی از سوختگی در سال گذشته نیز کاهش چهار درصدی داشته است.

تلفات حوادث کار کاهش یافت

آمار تلفات ناشی از حوادث کار نیز در نه ماهه سال جاری با کاهش 3.4 درصدی مواجه بود. این رقم از یکهزار و 559 فوتی در نه ماهه سال قبل به یکهزار و 506 نفر شامل یکهزار و 494 مرد و 12 زن رسیده است.

کاهش تلفات حوادث کار در نه ماهه امسال در حالی است که در سال 1392 با رشد 11 درصدی این تلفات مواجه بودیم به بیان دیگر آمار متوفیات حوادث کار از یکهزار و 796 نفر در سال 1391 به یکهزارو 994 نفر در سال گذشته رسیده بود.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.