×

حرفه آموزی در زندان، تلاش دستگاه قضا برای اصلاح مجرمان و بازگشت آنها به جامعه

حرفه آموزی در زندان، تلاش دستگاه قضا برای اصلاح مجرمان و بازگشت آنها به جامعه

یک حقوقدان گفت متولیان امر باید استعدادهای بالقوه زندانیان را شناسایی و آنها را به فعلیت برسانند و با تقویت و شکوفایی استعدادهای مثبت آنان به منظور تحصیل و فراگیری حرفه‌ و هنرآموزی، تغییر نگرش ایجاد کرده تا زندانیان راه صحیح زندگی اجتماعی و جایگاه خودشان در جامعه را بعد از آزادی به دست آورند

حرفه-آموزی-در-زندان،-تلاش-دستگاه-قضا-برای-اصلاح-مجرمان-و-بازگشت-آنها-به-جامعه وکیل 

یک حقوقدان گفت: متولیان امر باید استعدادهای بالقوه زندانیان را شناسایی و آنها را به فعلیت برسانند و با تقویت و شکوفایی استعدادهای مثبت آنان به منظور تحصیل و فراگیری حرفه‌ و هنرآموزی، تغییر نگرش ایجاد کرده تا زندانیان راه صحیح زندگی اجتماعی و جایگاه خودشان در جامعه را بعد از آزادی به دست آورند.

زندانی بیمار، امنیت زندان را به مخاطره می اندازد - زندانی هم شهروند است - زندان ، بایدها و نبایدها - زندانیان نباید پس از حبس از جامعه جدا شوند - بالا بودن سطح سواد مانع از بروز جرم می شود 

ضرورت شناسایی استعدادهای بالقوه زندانیان/ ایجاد زمینه‌های شغلی برای زندانیان از ارتکاب مجدد جرم جلوگیری می‌کند«محمد مقصود» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش حرفه آموزی زندانیان در دوران حبس، گفت: اقدامات و تلاش‌های صادقانه اداره کنندگان زندانها با حمایت‌هایی که از جانب قوه قضاییه به عمل می‌آید جای تقدیر و تشکر دارد.  
 
وی ادامه داد: چه بسا محبوسین پس از اتمام حبس به افرادی تبدیل می‌گردند که جامعه پذیرای آنهاست و زندگی عادی خود را شروع می‌کنند اما در این میان عده‌ای بلافاصله پس از آزادی از زندان مجددا مرتکب جرایم دیگری شده و به زندان بازمی‌گردند.  
 
این حقوقدان تصریح کرد: به طور کلی اهداف اصلی حبس مجرمین در زندان، مجازات مجرمین، تأمین امنیت جامعه، اطمینان خاطر جامعه و زیان‌دیده از جرم و اصلاح و تربیت به نحوی که شخصیت زندانی تغییر کند، است.

آزادی بیان در زندان - چرا کسی به زندانی آزاد شده شغل نمی دهد - آزادی مشروط زندانیان 
 
مقصود اظهار داشت: در نهایت هدف اصلی زندانی کردن مجرم اصلاح و تربیت او به منظور جلوگیری از ارتکاب مجدد جرم است.

وی افزود: در حال حاضر عواملی مانند شرایط نامناسب خانواده زندانیان، وجود  محیط‌های جرم‌خیز در جامعه، وجود کج‌روی‌هایی در جامعه مانند سرقت، اعتیاد، فحشا و رویش موادمخدر  سبب ارتکاب مجدد جرایم جدیدی می‌شوند.
 
مقصود  گفت: متولیان امر باید استعدادهای بالقوه زندانیان را شناسایی و آنها را به فعلیت برسانند و  با تقویت و شکوفایی استعدادهای مثبت آنان به منظور  تحصیل و فراگیری حرفه‌وفن و هنرآموزی، در آنها تغییر نگرش ایجاد کرده تا زندانیان راه صحیح زندگی اجتماعی و جایگاه خودشان در جامعه  را بعد از آزادی به دست آورند.  

راهکارهای کاهش جمعیت کیفری - زندان تنها راه مجازات مجرمان نیست 
 
این حقوقدان در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد زمینه‌های شغلی برای زندانیان، ایجاد مجازات‌های جایگزین مانند آزادی مشروط، جزای نقدی، انجام خدمات اجتماعی و  وجه‌الکفاله و موارد دیگر از جمله راه‌کارهایی است که می‌تواند جایگزین حبس شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.