عباس عباسی کشکولی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
دکتر فرود امیری  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری  مرکز  و عضو هیات علمی دانشگاه،  قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سلمان محمدی آگاه وکیل پایه یک و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور
مسعود ارونقی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز - داور مرکز داوری اتاق ایران - کارشناس رسمی دادگستری
اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
ساره نیکونژاد وکیل پایه یک دادگستری کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرم شناسی
فرامرز حسینی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

آزادی از منظر علامه مطهری

ارسالی توسط احمد حیدری وکیل پایه یک دادگستری
آزادی از منظر علامه مطهری

آزادی از منظر علامه مطهری

اخوان کاظمی، بهرام - این نوشتار خلاصه ایی از یکی از دو مقاله بنده است که اخیرا در مجموعه مقالات چهارمین نشست اندیشه های راهبردی جمهوری اسلامی به چاپ رسیده است.

دهها تن از اندیشمندان، نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و مؤلفان آثار علمی، همراه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سه شنبه شب(23/8/1391) در چهارمین نشست اندیشه های راهبردی جمهوری اسلامی، به بحث و بررسی درباره ابعاد مختلف موضوع «آزادی» پرداختند. در این نشست چهار ساعته علمی صاحبنظران و اندیشمندان دیدگاههای خود را درباره مقوله آزادی بیان کردند و به بیانات تفصیلی و عالمانه مقام معظم رهبری در این زمینه گوش فرا دادند . اینجانب نیز همانگونه که در اجلاس دوم راهبردی در موضوع عدالت شرکت داشتم در این جلسه نیز افتخار حضور پیدا کردم و خوشبختانه دو مقاله علمی اینجانب با عناوین :«آزادی در نظام اسلامی و لیبرال دموکراسی از دیدگاه شهید مطهری» و« مدخلی بر تعاملات آزادی و عدالت» در مجموعه مقالات این نشست به چاپ رسید و این مجموعه دو جلدی در میان اساتید حاضر در جلسه توزیع گردید که در اینجا و به همین مناسبت خلاصه ایی از مقاله اول تقدیم می شود

آزادی همواره یکى از آرمانهاى اساسىِ انقلاب اسلامى بوده و هست. گفتمان راسخ مردم‏سالارى دینى؛ چه در حوزه نظرى و چه در حوزه عملى، حاکى از اعتقاد بنیادین این انقلاب و رهبران و نظریه‏پردازان آن به پیوند عمیق «دین» و «آزادى» در جمهورى اسلامى است. در اصل یکى از پایه‏هاى مشروعیت حکومت اسلامى؛ چه در مرحله پیدایش و چه در مرحله بقا و ثبات، تأمین و تثبیت آزادى براى کلیه شهروندان است.

امام خمینى(ره) به عنوان معمار اصلى این حکومت، از کسانى بودند که در آموزه‏ها و سیره نظرى و عملى خود، بیشترین تأکید را بر ضرورت تمهید آزادى و تأسیس نظامى متکى به‏آراى آزاد مردم و نافى خودکامگى و خشونت و زور داشتند. بیانات و آثار امام(ره) وشاگردان ایشان، همچون استاد شهید مطهرى، مملو از شرح و تبیین و اصرار بر تحقّق این‏مفهوم آرمانى در چارچوب شریعت اسلام است. امروزه و با گذشت سی وسه سال ازانقلاب اسلامى، مقوله آزادى همچنان از مهمترین موضوعات مورد تأمل اندیشمندان وفعّالان سیاسى است و همچنان این نیاز احساس مى‏شود که در باره این حوزه مهم وموضوعاتى با اهمیت، همچون تلازم یا تنافى دین و یا حکومت دینى با آزادى، بحث‏هاى‏فراوان صورت گیرد. در انجام این گونه مباحث، جاى خالى اندیشمند سترگى‏همانند علاّمه مطهرى به خوبى احساس مى‏شود ولى از آنجا که ایشان حداقل دو یاسه دهه از زمان خود جلوتر بودند، تنویر و تشریح دیدگاههاى وى، بى‏هیچ تردیدى، هنوز راهگشاى بسیارى از ابهامات و معضلات فکرى جامعه؛ همانند موضوع تا حدّى ابهام‏آمیز «آزادى» است.

شهید مطهرى از جمله متفکرانى است که به مباحث سیاسى توجه خاص داشت. هر چند فرصت آن را نیافت که به تفصیل در باب سیاست سخن بگوید، اما در لابلاى آثار خود - به ویژه بعد از انقلاب اسلامى - مطالبى را مطرح کرده که زوایایى از اندیشه سیاسى او را آشکار مى‏سازد. در عین حال بسیارى از مباحثى که استاد، حتى بدون اشاره به موضوع حکومت اسلامى ارائه کرده‏اند، داراى این قابلیت هست که با تشریح و تدوین افزونتر در مسائل نظرى و عملى حکومت اسلامى به کار گرفته شود.

آثار و بیانات علاّمه مطهرى، سرشار از اشارات متعدد به مفهوم آزادى و جایگاه این واقعیت مقدس و امتیاز انسانى در حکومت اسلامى است. ایشان در بیش از یک سوم آثار خود در باره آزادى، به گونه‏اى تفصیلى و با حسّاسیتى فوق‏العاده صحبت کرده‏اند. استاد، آزادى را همان عدم مانع معنا کرده و با مقدم دانستن آزادى معنوى، این آزادى را؛ چه در حوزه فردى و اجتماعى و چه در حوزه اخلاق سیاسىِ رهبران، زمینه‏ساز آزادیهاى اجتماعى مى‏داند. مطهرى به تفصیل، موانع مختلف و رادعِ آزادى(از جمله: طبیعت، انسانهاى دیگر، و انگیزه‏هاى درونى) را به‏بحث گذارده است و مبانى آزادى را در سه اصل 1-اختیار 2- فطرت 3- عقل، اراده و تکامل انسان جستجو مى‏کند. وى به تعامل دین واسلامیّت با آزادى و جمهوریّت و نفى حکومت مطلقه اعتقاد قطعى داشته و موضوع ولایت فقیه و رهبرى را در جهت تأمین آزادى و موافقت با این اصل مهم مى‏داند و تبیین مى‏کند که چنین حکومتى به معناى نفى آزادى مردم و تأیید خودکامگى نیست بلکه حکومت حق مردم بوده و آنها در امر حکومت مکلف نیستند. مطهرى با اعتقاد به ضرورت نظارت مردم بر رهبرى، مقام قدسى داشتن حکام و نقدناپذیرى آنها رانفى مى‏کند.

در منظومه فکرى استاد، تقواى «اراده محور» و نه شهوات «تمایل محور»، اساس آزادى واقعى است و از سویى انسان در تفوق بر موانع مُخل آزادى و فعلیّت‏بخشى به استعدادهایش نیاز به هدایت و دستگیرى و انگیزش و بسیج بیرونى دارد و این وظیفه رهبران الهى است و ولى فقیه و رهبر اسلامى در اینجا مدخلیّت یافته و واجد نقش مى‏گردد. مطهرى بر ضرورت مهذّب بودن رهبران جهت تأمین آزادى مردم پاى مى‏فشارد؛ زیرا معتقد است که تقوا و تزکیه، انسان را از هر بندى آزاد مى‏کند. وى به شدت آزادى از نوع لیبرال دموکراسى را نقد نموده و آزادى واقعى اسلامىِ، مبتنى بر آزادى تفکر - و نه آزادى هر گونه عقیده وهوس - را بر آن ترجیح مى‏دهد و با نیک دانستن طینت انسانها، نظریه اصلاح اجتماعى خود را بر دو اصل فطرت و آزادى بنا مى‏نهد. مطهرى نه تنها آزادى را با عدالت متعارض نمى‏داند بلکه آن دو را متمم و مکمل هم دانسته و در صورت تعارض احتمالى این دو ارزش بنیادى، بر تقدم عدالت - که بر خلاف آزادى بیشتر وجهه اجتماعى دارد - پاى مى‏فشارد. استاد در بخش‏هاى متعددى وجود اجبار و اکراه در نظام اسلامى را رد کرده و اختناق را مایه شکست این نظام مى‏داند و بر انتقادپذیرى حکومت اسلامى و آزادى مخالفین در بیان مُستدلّ عقاید و نه آزادى توطئه‏گرى، نفاق و اغراء به جهل تأکید مى‏ورزد.


مطالب مرتبط

شروط لازم در قبول شهادت بر زنا

نام نویسنده
شروط لازم در قبول شهادت بر زنا

شروط لازم در قبول شهادت بر زنا

ادامه مطلب ...

حقوق متهم و شاکی در رسیدگی های کیفری

نام نویسنده
حقوق متهم و شاکی در رسیدگی های کیفری

حقوق متهم و شاکی در رسیدگی های کیفری

ادامه مطلب ...

اثبات زوجیت

نام نویسنده
اثبات زوجیت

اثبات زوجیت

ادامه مطلب ...

تهدید و تطمیع قربانیان تجاوز

نام نویسنده
تهدید و تطمیع قربانیان تجاوز

تهدید و تطمیع قربانیان تجاوز

ادامه مطلب ...

چگونه می‌توان از حافظه شاهدان عینی مراقبت کردتا احتمال خطای آنها به حداقل برسد؟

نام نویسنده
چگونه می‌توان از حافظه شاهدان عینی مراقبت کردتا احتمال خطای آنها به حداقل برسد؟

چگونه می‌توان از حافظه شاهدان عینی مراقبت کردتا احتمال خطای آنها به حداقل برسد؟

ادامه مطلب ...

چگونگی اثبات ضرب و جرح در دعاوی خانوادگی

نام نویسنده
چگونگی اثبات ضرب و جرح در دعاوی خانوادگی

در قانون شیوه‌های مختلفی برای اثبات یک عمل مجرمانه وجود دارد. یکی از اولین و بدیهی‌ترین این شیوه‌ها اقرار است. اقرار یعنی وقتی فردی که از او شکایتی شده و متهم به انجام جرمی خاص است، در مقابل قاضی یا مامور نیروی انتظامی قرار گرفت، با زبان خودش اعتراف کند که جرمی را مرتکب شده و بعد هم اقرار خود را با امضا یا اثر انگشت تایید کند. دلایل و مدارک نیز شیوه دیگری برای اثبات جرم است. علم قاضی نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند وقوع جرمی را اثبات کند. برخی پرونده‌ها که حساسیت بالایی دارند ممکن است قاضی از قسم نیز به عنوان یکی از شرایط اثبات بی‌گناهی یا گناهکار بودن فردی استفاده کند.

ادامه مطلب ...

شهادت یا گواهی و جرم شهادت کذب

نام نویسنده
شهادت یا گواهی و جرم شهادت کذب

شهادت عبارت است از اینکه شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوی و بر ضرر دیگری اعلام اطلاع و خبر از وقوع امری نماید . شهادت یکی از دلیل دعاوی اعم از جزائی ، حقوقی با سابقه بسیار طولانی است و در تمام کشورها به عنوان دلیل پذیرفته شده منتها حدود استفاده از آن و درجه اعتبار و ارزش آن متفاوت است .

ادامه مطلب ...

کسب درآمد از شهادت کذب رواج یافته است

نام نویسنده
کسب درآمد از شهادت کذب رواج یافته است

شاهد با شهادت خود می‌تواند سرنوشت نهایی یک پرونده حقوقی و جزایی را تغییر دهد. شاهد وقتی در دادگاه حاضر می‌شود با بیان مشاهدات خود برای قاضی و هرآنچه که چشم‌ها و گوش‌هایش دیده و شنیده به نفع یکی و به زیان دیگری نقش مهمی را در رسیدن صاحب حق به حقوق قانونی‌اش عهده دارد. اما برای اینکه شهادت گواهان، مورد پذیرش قاضی قرار بگیرد آن‌ها باید افراد موجه و قابل اعتمادی باشند.

ادامه مطلب ...

شهادت غیرحضوری نباید مبنای حکم دادگاه قرار گیرد، حتی اگر ثبت رسمی شده باشد

نام نویسنده
شهادت غیرحضوری نباید مبنای حکم دادگاه قرار گیرد، حتی اگر ثبت رسمی شده باشد

یک وکیل دادگستری تاکید کرد: شهادت غیرحضوری نباید مبنای حکم دادگاه قرار گیرد، حتی اگر ثبت رسمی شده باشد

ادامه مطلب ...

یک لایحه گم شد-حمایت از شهود در بایگانی مجلس و قوه قضائیه

نام نویسنده
یک لایحه گم شد-حمایت از شهود در بایگانی مجلس و قوه قضائیه

حدود 7 سال قبل در برنامه چهارم توسعه قوه قضائیه مکلف شد تا لایحه ای با عنوان حمایت از شهود را تدوین کرده و به مجلس تقدیم کند. هر چند این لایحه تا حدودی تدوین شد ولی بعد از رسیدگی در مجلس هفتم یک مرتبه از دستور کار کنار رفت و مسکوت ماند. اما در حال حاضر نه مجلس هشتمی ها و نه مجلس نهمی ها خبری از وضعیت این لایحه مهم ندارند.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید