×

مسئول گرانی تورهای نوروزی کیست؟

مسئول گرانی تورهای نوروزی کیست؟

صنعت گردشگری در آغاز هزاره سوم به یکی از پردرآمدترین صنایع جهان تبدیل شده است منافع مستقیم و غیرمستقیم توسعه این صنعت توانسته است، موجبات رشد اقتصادی و همچنین اشتغال میلیون‏ها نفر را در سراسر جهان فراهم کند، این در حالی است که سهم ایران از توسعه گردشگری در مقایسه با سایر کشورهای مشابه چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد به گونه‌ای که براساس آخرین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌شود در طول دهه آینده صنعت گردشگری ایران از نظر شاخص‏های رشد ارزش افزوده، سهم از تولید ناخالص داخلی، نسبت اشتغال، سرمایه‌گذاری و صادرات با کاهش مواجه شود

مسئول-گرانی-تورهای-نوروزی-کیست؟

برابری قیمت برخی از تورهای گردشگری داخلی با خارجی موجب شده تا در سال‌های اخیر بسیاری از افراد تجربه سفر به خارج از کشور را در ایام نوروز به بازدید از جاذبه‌های داخلی ترجیح دهند. این در حالی است که افراد در ایام نوروز با رشد صعودی قیمت تورهای داخلی و خارجی مواجه می‌شوند که گاه این تفاوت در باره سفرهای خارجی به حدود 800 هزار تومان و در سفرهای داخلی به برخی از شهرهای پر تقاضا 600 هزار تومان می‌رسد.

ذره بین پلیس امنیت روی تخلفات تورهای گردشگری

صنعت گردشگری در آغاز هزاره سوم به یکی از پردرآمدترین صنایع جهان تبدیل شده است. منافع مستقیم و غیرمستقیم توسعه این صنعت توانسته است، موجبات رشد اقتصادی و همچنین اشتغال میلیون‏ها نفر را در سراسر جهان فراهم کند، این در حالی است که سهم ایران از توسعه گردشگری در مقایسه با سایر کشورهای مشابه چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد به گونه‌ای که براساس آخرین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌شود در طول دهه آینده صنعت گردشگری ایران از نظر شاخص‏های رشد ارزش افزوده، سهم از تولید ناخالص داخلی، نسبت اشتغال، سرمایه‌گذاری و صادرات با کاهش مواجه شود. در حالی که پیش‌بینی می‌شود در همین فاصله زمانی شاخص‏های ذکر شده در منطقه خاورمیانه رو به بهبود باشند. وضعیت گردشگری در ایران در حال حاضر به‌ گونه‌ای است که با نزدیک شدن به نوروز بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای استفاده بهینه از تعطیلات این ایام و بهره‌مندی از جذابیت‌های فصل بهار برنامه سفر بچینند اما به عنوان مثال اگر هر فردی قصد سفر به کیش را در نوروز داشته باشد با کمی جست‌وجو متوجه می‌شود قیمت تور کیش با تور استانبول ترکیه چندان تفاوتی ندارد و در بعضی مواقع حتی سفر خارجی هزینه کمتری هم دارد. اینجاست که شاید خیلی‌ها مقصد سفر به داخل کشور را به دلیل جذابیت‌های خاص سفر خارجی به استانبول یا ارمنستان تغییر دهند. موضوعی که چند سالی هست به صنعت گردشگری ایران صدمه وارد می‌کند. رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در این‌باره می‌گوید: در واقع افزایش قیمت تورهای داخلی در تعلیلات سال نو رسم و سنتی بین‌المللی است. عباس پیرمرادیان در گفت‌وگو با «حمایت» تصریح می‌کند: گردشگری هم مانند هر صنف دیگری قیمت خدمات قابل ارایه خود را در زمان اوج کار افزایش می‌دهد چراکه وقتی می‌خواهد توری را برگزار کند با افزایش قیمت هتل و بلیت روبه‌رو می‌شود. البته این موضوع در کشورهای دیگر هم وجود دارد. از سوی دیگر اگر شما در ایام نوروز قصد سفر به کشوری مانند چین را داشته باشید، متوجه می شوید که تورهای چین با پکیج چهار شب پکن، سه شب شانگ‌های اقامت در هتل پنج ستاره برای دو نفر با پرواز ایران ایر و پنج روز گشت با ناهار، 6 میلیون تومان هزینه دارد. این رقم تا چهارم فروردین ماه همچنان گران است تا اینکه بعد از ایام نوروز این نرخ تقریبا 800 هزار تومان کاهش می‌یابد.

 عرضه و تقاضا مهم است

به گفته‌ وی، اگرچه از این اتفاق حمایت نمی‌کنم، اما میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده وضعیت قیمت‌هاست و از سوی دیگر چون در  نوروز تعداد افرادی که به سفر می‌روند، بسیار زیاد می‌شود؛ برگزارکنندگان تورها درصدد جبران دیگر ماه‌های سال هستند که با تعداد کم مسافر سپری شده است. پیر مرادیان تاکید می‌کند که این تغییر قیمت‌ها استاندارد وضعیت عرضه و تقاضا در هر شغلی است.  از سوی دیگر رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی درباره اینکه چرا انتخاب مردم ایران در سال‌های اخیر سفر به کشورهای همسایه همچون ترکیه و ارمنستان تغییر کرده، معتقد است: در شرایطی که تور ترکیه به مدت پنج روز در هتل پنج ستاره با امکانات در حد عالی با قیمت یک میلیون 100 هزار تومان برگزار می‌شود و همزمان تور کیش با قیمت بیشتر ارایه می‌شود معلوم است که فرد سفر به خارج را به سفر داخلی ترجیح می‌دهد.

 گردشگری ایران مشکلات زیادی دارد

به عقیده وی، گردشگری ایران بر پایه‌ای بنا نهاده شده که مشکلات و خطاهای بسیاری دارد و سال‌هاست بر همین مبنا به حیات خود ادامه می‌دهد. پیرمرادیان خاطرنشان می‌کند: مسئولان سازمان میراث فرهنگی اقدامی برای استفاده از تجارب کشورهای دیگر مانند، ترکیه نکرده است. به گفته وی، مسئولان صنعت گردشگری ایران از تجارب سایرکشورهای پرتقاضا در عرصه گردشگری می‌توانند به صورت رایگان بهره ببرند که این اقدام را تاکنون انجام نداده‌اند.  رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی براین باور است که اگرچه نمی‌توان انتظار داشت، ایران در گردشگری مانند ترکیه عمل کند، اما روش‌های گردشگری در ایران و ترکیه حتی قابل مقایسه هم نیست چراکه در کشور ما برای جذب گردشگر کار خاصی نشده و این در حالی است که ایران دارای بنادر زیادی است که با برنامه‌ریزی می‌توانند به توسعه صنعت گردشگری و درآمدزایی کمک قابل توجهی کنند. پیرمرادیان بیان می‌کند: با وجود یکسری محدودیت‌ها در کشور ایران برای گردشگران خارجی اما با توجه به تجربه 20 ساله در این حرفه معتقدم می‌توانیم سهم بسیار زیادی در حد خودمان در این صنعت سودآور برای کشور رقم بزنیم.

 بخش خصوصی را وارد کنید

وی با بیان اینکه هر زمان در خصوص چالش‌های موجود در زمینه گردشگری با مسئولان گردشگری صحبت شده می‌گویند که پول نداریم، تصریح می‌کند: پاسخ مسئولان در حالی است که این شائبه ایجاد می‌شود که این چه تشکیلاتی است که سال‌هاست می‌گوید برای گسترش گردشگری پول نداریم. به عقیده وی، اگر سازمان گردشگری پول ندارد چرا به فکر جذب سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی نیست؟ چرا از این طریق برای توسعه صنعت هتلداری با هدف سودآوری حاصل از این کار، اقدامی نمی‌شود؟ رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی تاکید می‌کند: مشکل بزرگ گردشگری در ایران بی‌توجهی به هتلداری است.  در این میان باید به سراغ دیگر سرنخ‌های مشکلات این حوزه رفت تا شاید بتوان گره‌ها را یکی یکی باز کرد. هتل‌ها یکی از رئوس توسعه گردشگری به شمار می‌آیند. به گفته پیرمرادیان مالیات هتل در ایران کمرشکن است از این‌رو تمایل به هتل‌سازی کم می‌شود. به عنوان مثال وقتی در منطقه کیش 4 هتل فعال باشد نتیجه این می‌شود که این هتل‌ها با قیمت بالا خدمات خود را ارایه می‌دهند و این اتفاق در حالی است که هتلی در کیش که مشابه هتلی در آنتالیاست باید شبی  50 هزار تومان بگیرد اما این مبلغ را به 300 هزار تومان برای هر شب افزایش می‌دهد در چنین شرایطی گردشگر ایرانی ترجیح می‌دهد به خارج از کشور سفر کند. از طرفی مناطق بسیار زیبایی در ایران وجود دارد که مردم به دلیل کوتاهی مسئولان در این زمینه با آنها آشنایی ندارند. از سوی دیگر به عقیده وی، جاذبه‌های ایران به گونه‌ای است که در جهان وجود ندارد، از این حیث، ایران بسیار غنی است بنابراین با فراگیری تجارب دیگران و فعالی در بخش آموزش گردشگری می‌توان صنعت گردشگری را در جایگاه شایسته آن قرار داد. اظهارنظرهای رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در حالی است که وقتی سرمایه‌گذاری و مشوق‌های حضور فعالان در این عرصه وجود ندارد و از سوی دیگر در زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات در زمینه جاذبه‌های ایران ضعف وجود دارد توسعه صنعت گردشگری و به دنبال آن انتخاب‌ سفرهای داخلی از سوی مردم در وضعیت فعلی انتظار زیادی به نظر می‌رسد. این در حالی است که ایران از شرایط متنوع آب و هوایی، تاریخ و تمدن کهن، آثار باستانی و مناظر بدیع و چشم‌اندازهای فراوانی برخوردار است که همه اینها می‌تواند به درآمدزایی بسیار بالا و ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار منجر شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.