×

یک مخالف پلیس قضایی اطلاعات یک افسر از یک دادیار بیشتر است

یک مخالف پلیس قضایی اطلاعات یک افسر از یک دادیار بیشتر است

یک استاد دانشگاه با انتقاد از لایحه پلیس قضایی تاکید کرد که در حال حاضر کار پلیس قضایی توسط پلیس آگاهی انجام می‌شود و نیازی به ایجاد یک تشکیلات جدیدی با هزینه جدید نیست

یک-مخالف-پلیس-قضایی-اطلاعات-یک-افسر-از-یک-دادیار-بیشتر-است وکیل 

یک استاد دانشگاه با انتقاد از لایحه پلیس قضایی تاکید کرد که در حال حاضر کار پلیس قضایی توسط پلیس آگاهی انجام می‌شود و نیازی به ایجاد یک تشکیلات جدیدی با هزینه جدید نیست.

اعلام وصول لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی ارائه شده از سوی رئیس قوه قضاییه - گزارش پلیس قضایی باید در چارچوب موازین قضایی باشد - تشکیل پلیس قضایی موجب کاهش اطاله دادرسی می شود 

 در نشست بررسی لایحه پلیس قضایی در دانشگاه علوم قضایی مهابادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی که به عنوان مخالف لایحه پلیس قضایی صحبت می‌کرد، گفت:‌ در اهمیت پلیس قضایی تردیدی وجود ندارد. مرحوم شهید بهشتی در اروپا زندگی کرده بود و به عینه آثار پلیس قضایی را دیده بود.

وی با بیان اینکه لایحه پلیس قضایی ایرادات زیادی از جمله واگذاری یک ماموریت به دو نهاد دارد، گفت: اینطور نیست که افسر پلیس حقوق نخوانده باشد. من سالهای در دانشکده پلیس بودم و می دانم که در آنجا آموزش وجود دارد اما همه ما می دانیم که در دانشکده های حقوق چه خبر است. ما هر چه در دانشگاه گفته می‌شود را کنار می گذاریم و در عمل یاد می گیریم باید چه کاری انجام دهیم.

مهابادی با اشاره به اهمیت موضوع تجربه افزود: بعضی اوقات مامور آگاهی ساعت ها زیر باران و برف می ایستد و حتی در نقش یک دست فروش ظاهر می‌شود تا قاتل را دستگیر کند و این طور نیست که متهم به همین راحتی نزد قاضی بیاید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نیروی انتظامی بین دستور رئیس کلانتری و دادستان سردرگم است گفت:‌ اگر شرح وظایف نیروی انتظامی را نگاه کنید می بینید تکثر وظایف آن به اندازه هیچ نهادی نیست.

فواید احیای پلیس قضایی از نگاه یک مستشار دادگاه - نقش پلیس قضایی در اجرای عدالت و ضرورت احیای آن

وی تصریح کرد: اگر پلیس قضایی هم تشکیل شود باز هم باید سراغ نیروی انتظامی بیاییم زیرا این تجربه را قبلا نیز داشته‌ایم.

مهابادی در واکنش به اظهار نظر خداییان مبنی بر اینکه نیروی انتظامی برای حفظ اقتدار خود با تشکیل پلیس قضایی مخالف است گفت: این طور نیست که چون ابلاغ و احضار و ... از نیروی انتظامی گرفته می‌شود با پلیس قضایی مخالفت شود چرا که ما بدون دستور قضایی هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و اقتداری نداریم.

وی با بیان اینکه اطلاعات یک افسر از یک دادیار جوان بسیار بیشتر است تاکید کرد که کار پلیس قضایی در حال حاضر توسط پلیس آگاهی انجام می‌شود و نیازی به تشکیلات جدیدی با انجام یک هزینه جدید نیست.

این استاد دانشگاه گفت: فرض کنید جرمی اتفاق می افتد و پلیس قضایی به محل وقوع جرم می رود. نیروی انتظامی هم در محل حاضر می‌شود و پلیس قضایی می‌گوید این کار وظیفه ما است. حالا چه باید کرد و چگونه این تداخل برطرف می‌شود؟

به گزارش ایسنا حسنعلی موذن زادگان عضو دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی نیز با تاکید بر ضرورت احیای پلیس قضایی گفت: تداخل وظایف پلیس و وابسته بودن آن به دو مرجع معضل اساسی است که ما باید آن را حل کنیم.

وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که قضات خواسته‌اند به پاسگاه‌ها سر بزنند و با این امر مخالفت شده است. از اداره حقوقی قوه قضاییه نیز در این باره استعلام شده و این مرجع گفته است قوه قضاییه حق این کار را دارد. در نهایت این موضوع به دیوان عدالت ارجاع شد و این مرجع بخشنامه نیروی انتظامی در این رابطه را غیرقانونی دانست.

 ضرورت احیای پلیس قضایی

این استاد دانشگاه گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری 92 پیش‌بینی شده که دادستان می تواند هر دو ماه یک بار از پاسگاه ها بازدید کند که البته این امر بعدا مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ چرا که باید پرسید دادستانی که بتواند بازدید کند اما حق تشویق و جابجایی نداشته باشد چه ریاستی دارد؟

وی با بیان اینکه با نیروی انتظامی نمی توان انتظار داشت وظایف ذاتی ضابط دادگستری انجام شود گفت: در قانون سال 92 گفته شده که سربازان ضابط نیستند اما باز هم مشکل حل نشده است چرا که به صورت غیر مستقیم کار ضابطان را انجام می دهند.

وی تاکید کرد که پلیس قضایی قطعا باید دارای یک سازمان خاص باشد و کلیه امور آن زیر نظر دادستان و قوه قضاییه انجام شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.