×

کمبود بودجه، برگزاری دو دوره آزمون قضاوت را لغو کرد

کمبود بودجه، برگزاری دو دوره آزمون قضاوت را لغو کرد

خبرگزاری میزان حجت الاسلام امینی گفت مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضاییه باید سالی 800 قاضی و بیش از 3 هزار نیرو برای کادر اداری جذب کند؛ اما با وجود این قانون، امکان برگزاری دو دوره از آزمون‌های قضات فراهم نشد

کمبود-بودجه،-برگزاری-دو-دوره-آزمون-قضاوت-را-لغو-کرد

خبرگزاری میزان: حجت الاسلام امینی گفت: مطابق قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضاییه باید سالی 800 قاضی و بیش از 3 هزار نیرو برای کادر اداری جذب کند؛ اما با وجود این قانون، امکان برگزاری دو دوره از آزمون‌های قضات فراهم نشد.

 اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - استقلال قاضی در آئین دادرسی - چرا باید قاضی مستقل باشد ؟ 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا امینی، معاون منابع انسانی قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی میزان درباره تأثیرات کمبود بودجه در قوه قضاییه به‌ویژه در حوزه منابع انسانی، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که به دلیل کمبود بودجه داریم این است که مطابق برنامه پنجم توسعه، قوه قضاییه باید سالی 800 قاضی و بیش از 3 هزار نیرو برای کادر اداری جذب کند؛ اما با وجود این قانون امکان برگزاری دو دوره از آزمون‌های قضات فراهم نشد؛ چراکه با توجه به این بودجه امکان جذب همه افرادی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و وعده جذب به آنها داده‌شده، نیست.

وی با اشاره به اینکه این مسئله سبب بروز دو مشکل می‌شود، تصریح کرد: به عده‌ای وعده داده‌شده در حالی که نمی‌توان به این وعده عمل کرد و از سوی دیگر نیاز قوه قضاییه برطرف نشده و پست‌های خالی در این دستگاه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش‌های اداری مرکز با توجه به توسعه تشکیلات و در بخش‌های مختلف شهرستان‌ها این مسئله ملموس است، ادامه داد: این مسئله به بخش اداری ما فشار وارد می‌کند؛ چراکه مطابق استاندارد باید چند برابر نیروهای قضایی، نیروی اداری وجود داشته باشد.

قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد - استقلال قضایی و نقش آن در اجرای صحیح عدالت 

حجت‌الاسلام امینی با اشاره به اینکه در کنار یک قاضی در یک شعبه باید چند نیروی اداری فعالیت کنند، بیان کرد: به دلیل عدم رعایت این تناسب فشار به مجموعه وارد می‌شود که امیدواریم این مشکل در آینده برطرف شود.

وی درباره میزان تأثیرگذاری کمبود بودجه بر اطاله دادرسی‌ و ایجاد خلل در عدالت‌گستری دستگاه قضا خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در بخش قضایی تاکنون مشکلی در جذب نیرو نداشته‌ایم.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه با بیان اینکه در سال نخست برنامه پنجم توسعه نتوانستیم چندان موفق عمل کنیم و تعداد نیروی پیش‌بینی‌شده در برنامه را جذب کنیم، عنوان کرد: در چند سال اخیر مطابق برنامه حرکت کردیم و با تعداد نیرویی که در سال آتی جذب دستگاه قضا می‌شوند، تا حدی این مشکل برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با این وجود در شرایط فعلی میزان پرونده‌های موجود در محاکم و دادسراها نسبت به تعداد قضات بسیار است، ابراز کرد: البته اطاله، عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها کمبود نیروی انسانی کارآمد است.

حجت‌الاسلام امینی با بیان اینکه اطاله دادرسی مشکلی است که در بیشتر نظام‌های دادرسی دنیا وجود دارد، گفت: این مشکل در کشور ما جدی است که بخشی از آن به دلیل کمبود قاضی است.

وی درباره تأثیرات کمبود بودجه در ایجاد اختلال در پرداخت قضات و کارکنان و ایجاد نارضایتی میان آنها افزود: در حال حاضر به میزانی که در حد و اندازه‌های چارچوب‌های حقوقی مصوب شده، مشکلی نداریم و به شکل طبیعی حقوق بر اساس لیست پرداخت می‌شود.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به اینکه البته انتظار این است که در ازای خدمات قضات، ما امکانات حقوقی و رفاهی بیشتری به آنها ارائه دهیم، تصریح کرد: به دلیل کمبودهای موجود در کل کشور ما در این زمینه به‌اندازه کافی موفق نبوده‌ایم.

اطلاعیه آزمون قضاوت سال 1393آزمون قضاوت 93 برگزار می شود 

وی با بیان اینکه یک قاضی به دلیل زمانی که صرف می‌کند و محدودیت‌هایی که این شغل برای وی ایجاد می‌کند خارج از دستگاه قضا نمی‌تواند نیازهای مالی خود را برطرف کند، ادامه داد: باید با توجه به تأکیدات دین به مسائل مادی قضات اهتمام جدی ورزیده اما این محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهند که به این وظیفه به‌خوبی عمل کنیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.