×

توضیحات معاون وزیر دادگستری درباره تعیین نرخ دیه 94

توضیحات معاون وزیر دادگستری درباره تعیین نرخ دیه 94

سال 93 رو به پایان است و یکی از مسائلی که با پایان هر سال از سوی قوه‌ قضائیه مشخص و به وزارت دادگستری ابلاغ می‌شود، نرخ دیه سال بعد است

توضیحات-معاون-وزیر-دادگستری-درباره-تعیین-نرخ-دیه-94 وکیل 

سال 93 رو به پایان است و یکی از مسائلی که با پایان هر سال از سوی قوه‌ قضائیه مشخص و به وزارت دادگستری ابلاغ می‌شود، نرخ دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه )  سال بعد است.

خسارت مازاد بر دیه - ماهیت حقوقی دیه ، مطالبه دیه در دادگاه های مدنی - تغلیظ دیه - جایگاه دیه در نظام حقوقی ایران - مبانی فقهی و قانونی پرداخت مابه التفاوت دیه - دیه در اسلام - آیا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود ؟ - دیه چطور تعیین و محاسبه می شود - جدول نرخ دیه سال 1393+لینک دانلود pdf + مبانی فقهی و قانونی پرداخت مابه التفاوت دیه 

در ماده 448 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 در تعریف دیه، آمده است: دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است.

در ماده 549 این قانون، آمده است: موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرع تعیین شده و میزان آن در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضائیه به تفصیل براساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می‌شود.

دیه سال 93 در ایام غیرحرام 150 میلیون تومان و در ماه‌های حرام 200 میلیون تومان است که نسبت به سال ماقبل خود حدود 30 درصد افزایش داشت.

بزه کاری ، دیه و هزینه های پزشکی و قضایی - بررسی ماهیت حقوقی دیه - آیا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود ؟ 

عبدالعلی میرکوهی معاون امور حقوقی و مجلس وزیردادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، درباره اقدامات صورت گرفته برای تعیین نرخ دیه سال 94، گفت: معمولا اوایل هر سال یا قبل از اتمام سال، نرخ دیه از سوی رئیس قوه‌ قضائیه به وزارت دادگستری ابلاغ می‌شود و نرخ اعلام شده لازم‌الاجراست.

این مقام مسئول در وزارت دادگستری با بیان اینکه هنوز نرخ دیه سال آینده تعیین نشده است، گفت: نرخ دیه ( مقالات مرتبط با دیه - سوالات مرتبط با دیه )  کامل، قیمت 100 شتر است و معمولا برای تعیین میزان دیه هر سال، از اداره امور دام وزارت جهاد کشاورزی، استان‌ها و خبرگان موجود در بازار استعلام و نرخ دیه مشخص می‌شود.

میرکوهی در پاسخ به این سئوال که آیا بررسی‌ها در وزارت دادگستری آغاز شده یا خیر؟ گفت: وزارت‌ دادگستری معمولا سال‌های قبل پیشنهاد می‌داد، اما امسال کارهای کارشناسی توسط امور مالی قوه‌ قضائیه انجام می‌شود.

 عدم برابری دیه بین زن و مرد - دیه بین رانندگان مقصر نصف می شود 

معاون وزیردادگستری درباره پیش‌بینی خود از نرخ دیه سال آینده، گفت: با توجه به افزایش نرخ سایر کالاها، به طور قطع قیمت احشامی که مشمول موضوع دیه هستند نیز افزایش می‌یابد، اما فکر نمی‌کنم نرخ دیه سال 94 به اندازه نرخ دیه سال 93 افزایش داشته باشد.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.