×

تحلیل روسها درباره انتخاب کابینه جدید؛ کابینه جدید، انتخاب میان وفاداری و تخصص

تحلیل روسها درباره انتخاب کابینه جدید؛ کابینه جدید، انتخاب میان وفاداری و تخصص

تحلیل روسها درباره انتخاب کابینه جدید؛ کابینه جدید، انتخاب میان وفاداری و تخصص

تحلیل-روسها-درباره-انتخاب-کابینه-جدید؛-کابینه-جدید،-انتخاب-میان-وفاداری-و-تخصص وکیل 

"ت.کونیایوا"دیگر نویسنده روسی می نویسد: تعداد وزرای پیشنهادی جوان بی سابقه است. به اعتقاد نماینده مجلس ایران جوانی وزرای جدید همراه با توان آنها برای عملکرد موثر به عنوان کیفیت مثبت ارزیابی می شود...از نظر رییس جمهور ایران جهات قوی کابینه جدید فقط آنست که تیم جدید، همه "آدم"های وی هستند که تجربیات زیادی در نهادهای انقلابی داشته و همه به او وفادار خواهند بود.
احمدی نژاد با ارائه کابینه جدید برای بررسی به مجلس، در یک کفه ترازو وفاداری کلیه وزرای پیشنهادی و در کفه دیگر عدم تجربه کافی وزرای جدید را قرار داد.

به گزارش خبرنگار "تابناک"، خبرگزاری روسی "ریانووستی" در خبری تحلیلی به نقد کابینه معرفی شده توسط محمود احمدی نژاد برای دولت پرداخته است."یوگنی ساتانوفسکی" کارشناس معروف امور سیاسی و شرق شناس روسی با بیان موضوع بالا در خصوص دولت جدید احمدی نژاد می نویسد:از نظر رییس جمهور ایران جهات قوی کابینه جدید فقط آنست که تیم جدید، همه "آدم"های وی هستند که تجربیات زیادی در نهادهای انقلابی داشته و همه به او وفادار خواهند بود. از سوی دیگر به اعتقاد وی، این حقیقت از نظر مجلس نقطه ضعف کابینه است با در نظر گرفتن این که بسیاری از وزرای پیشنهادی تجربه کافی کار در وزارتخانه هایی که باید ریاست آنها را بر عهده بگیرند ، ندارند.

وی بر این باور است که، در میان نامزدهای پیشنهادی مسئله اصلی به "مسعود میرکاظمی" وزیر بازرگانی که برای وزارت نفت توصیه شده است، "محمد علی آبادی" برای وزارت نیرو (رییس اسبق تربیت بدنی)، "حیدر مصلحی" به عنوان وزیر اطلاعات (نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در جبهه ها جنگ ایران-عراق) و "صادق محصولی" (رییس اسبق وزارت کشور) بعنوان معاون اول ریاست جمهوری باز می گردد.

در این باره همچنین
"ترند نیوز" اضافه می کند که، "اسماعیل کوثری" ـ نایب رئیس رییس کمیسیون امنیتملی و سیاسیت خارجی ـ مجلس به آنها گفته است: "در میان جهات مثبت کابینه جدید باید به جوانی و توانایی عملکرد موثر اشاره کرد. رییس جمهور تجربه کار با وزرای خویش را کسب کرده و وی به خوبی می داند که چه کسی از چه توانایی برخوردار است". کوثری افزوده که،" مجلس در مورد تایید کابینه احمدی نژاد به تفاهم خواهد رسید و می توان نمره "چهار" محکم از سیستم "پنج نمره ای" به کابینه جدید دارد".

البته "کونیایوا" در تحلیل خود به خبر "پرس تی وی"اشاره می کند که گفته است:: پیش از این در مجلس مباحث شدیدی در این مورد به پیشنهاد "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی روی داد. وی از احمدی نژاد دعوت کرد که از وزرای باتجربه استفاده کند و گفت که وزارتخانه محلی برای یادگیری نیست. "محمد رضا باهنر" نایب رییس مجلس نیز از موضع لاریجانی دفاع کرد. وی هشدار داد که برخی از وزرای پیشنهادی احتمالا از سوی مجلس تایید نشوند. وی گفت: من و همکارانم معتقدیم که پنج نفر از وزرای پیشنهادی احمدی نژاد رای کافی در مجلس کسب نخواهند نمود."

این تحلیل گر روسی در پایان نوشت که،" اما کوثری معتقد است که فقط دو یا سه نامزد کابینه دهم تعداد رای کافی نخواهد گرفت اگرچه تا دقایق آخر نمی توان تعداد وزرای پیشنهادی تایید شده را پیشبینی کرد. در مجموع به اعتقاد وی ، نمایندگان مجلس کابینه جدید را مثبت ارزیابی می کنند."

با نگاهی به تحلیل کارشناسان روسی می توان دریافت که آنها بر این باورند که مهمترین ملاک برای رئیس دولت دهم در انتخاب وزرای جدیدش، وفاداری آنها به آقای رئیس جمهور بوده و سایر شاخص ها در اولویت های بعدی قرار دارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.