×

تردست استقلال نهاد وکالت به نفع نظام است

تردست استقلال نهاد وکالت به نفع نظام است

یک وکیل دادگستری معتقد است که استقلال نهاد وکالت به نفع نظام است؛ چرا که وکیل مستقل باعث آرامش، اطمینان مردم و جلب اعتماد عمومی به دادگری قوه قضاییه می‌شود

تردست-استقلال-نهاد-وکالت-به-نفع-نظام-است وکیل 

یک وکیل دادگستری معتقد است که استقلال نهاد وکالت به نفع نظام است؛ چرا که وکیل مستقل باعث آرامش، اطمینان مردم و جلب اعتماد عمومی به دادگری قوه قضاییه می‌شود.

استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ 

حسن تردست ، با اشاره به روز استقلال کانون وکلا و بزرگداشت روز وکیل مدافع، گفت: دولتی کردن نهاد وکالت، با اصل و فلسفه وکالت در تعارض است؛ زیرا تجربه نشان داده که بیشتر تمایلات قضات به سمت نهادهای دولتی است.

وی با بیان این که  وکیل‌ باید مستقل باشد تا بتواند بدون هیچ هراسی از حقوق مردم دفاع کند، ادامه داد: زمانی حقوق ملت بدون دغدغه حفظ می شود که وکلای ما مستقل اما مسلط و بدون جهت‌گیری‌ها و حاشیه‌سازی‌های سیاسی به کار خود ادامه دهند.

این وکیل دادگستری یادآور شد: متاسفانه بعضی از اوقات برخی از وکلا در موضع دفاع از حقوق موکلشان وارد مجاری سیاسی می‌شوند که با رسانه‌ای کردن موضوع این امر به کارشان لطمه وارد می‌کند.

تردست با تاکید بر اینکه وکیل دادگستری باید سیاسی باشد ولی سیاستمدار نباشد، گفت: وکیل دادگستری باید در دفاع از موکل و حقوق قانونی موکلش، موضع وکالت را با میتینگ سیاسی اشتباه نگیرد.

این قاضی بازنشسته با بیان این که بدون تردید استقلال نهاد وکالت به نفع نظام است، خاطرنشان کرد: وکیل مستقل از حکومت، باعث آرامش، اطمینان مردم و جلب اعتماد عمومی به دادگری قوه قضاییه می‌شود به عبارتی اگر وکیل دادگستری منتسب به حکومت باشد، اذهان عمومی مردم نسبت به وکیل بدبین می‌شود.

میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

وی افزود: رسالت قوه قضائیه در تحقق عدالت، داوری بین مردم با مردم و مردم با حکومت است و در جرایم عمومی که متهم در برابر دادستان به عنوان مدعی‌العموم که منتسب به حکومت است قرار می‌گیرد، موضع ضد متهم دارد و اگر وکیل هم که در مقام دفاع از حقوق قانونی متهم منتسب به حکومت باشد و از ناحیه قوه قضائیه که نهاد حکومتی است مدیریت شود، امکان استقلال وی در دفاع عادلانه به نفع متهم، مخدوش می شود.

تردست معتقد است: در نهاد غیرمستقل وکالتِ تحت تأثیر سیاست‌های حکومتی، متهم در دفاع از حقوق قانونی خود از به همراه داشتن فرد مستقل و آشنا به قوانین محروم خواهد شد، البته امیدوارم وکلای دادگستری نیز در انجام خدمات حقوقی خود شأن و موقعیت خود را به عنوان خانواده دادگستری حفظ کنند.

مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز

این قاضی بازنشسته در پایان گفت: با توجه به اوضاع و احوال فعلی در تعامل بین قضات و وکلا باید صادقانه عرض کنم که تکریم قاضی باعث احترام به وکلا و احترام به وکلا موجب تکریم قضات خواهد شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.