×

تربیت به رنگ صورتی زنگ خطر جدید در نظام آموزشی

تربیت به رنگ صورتی زنگ خطر جدید در نظام آموزشی

اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حالی از وجود تنها 19 درصد نیروی انسانی مرد در این نهاد خبر داد که از سوی دیگر حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش از نبود تناسب جنسیت معلمان با دانش‌آموزان و تربیت به رنگ صورتی در نسل آینده ابراز نگرانی کرد

تربیت-به-رنگ-صورتی-زنگ-خطر-جدید-در-نظام-آموزشی

اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حالی از وجود تنها 19 درصد نیروی انسانی مرد در این نهاد خبر داد که از سوی دیگر حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش از نبود تناسب جنسیت معلمان با دانش‌آموزان و تربیت به رنگ صورتی در نسل آینده ابراز نگرانی کرد.

قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش - آئین نامه شورای عالی آموزش و پرورش - قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش - مقصر افزایش جعل مدارک تحصیلی کیست آموزش و پرورش سودجویان یا مردم ؟ 

اگرچه سیدمحمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تمام اقدامات این وزارت‌خانه در خصوص چگونگی جذب و فرآیند استخدام نیرو را در حیطه قوانین مجلس، دولت و اسناد بالادستی دانسته است، اما نبود توازن در میان معلمان زن و مرد در بزرگترین نظام آموزشی کشور موجب شده تا همین مسئول در ادامه از وضعیت نامطلوب این نهاد از حیث منابع مالی و انسانی ابراز نارضایتی کند. از سوی دیگر بطحایی یکی از اهداف کلان آموزش و پرورش را در آینده نزدیک ساماندهی نیروی انسانی این مجموعه عنوان کرده، تمامی این صحبت‌ها در حالی است که تقاضای آموزش و پرورش از معاونت نظارت وراهبردی ریاست جمهوری مبنی بر اعطای مجوز استخدام برای سال‌های آینده به آموزش و پرورش با مخالفت رو‌به‌رو شده است. ماجرای چگونگی استخدام و شرایط آن به همین جا ختم نمی‌شود چراکه آمارهایی که روز گذشته از سوی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره اختلاف بسیار زیاد بین معلم زن و مرد در این نهاد اعلام شد از دیدگاه معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش زنگ خطری برای آینده کشور به شمار می‌آید.  اگرچه چهاربند برنامه‌ریزی برای کمبود شدید نیروی انسانی مرد در آموزش و پرورش تهران را یکی از برنامه‌های در دستور کار این مجموعه در سال 94 عنوان کرده است، اما خیلی نمی‌توان به عملیاتی شدن این برنامه‌ریزی امیدوار بود، چراکه وقتی علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند نیمی از معلمان کشور تا 10 سال دیگر بازنشسته می‌شوند برقراری تعادل میان نیروی انسانی مرد و زن در سال آینده موضوعی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش - آئین نامه اجرائی قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش 

اجرای مهندسی نیروی انسانی

در نگاهی آسیب‌شناسانه به این موضوع حجت‌الاسلام محمدیان وضعیت نامتوازن نیروی زن و مرد در آموزش و پرورش را مستلزم اجرای مهندسی نیروی انسانی در نظام آموزشی کشور عنوان می‌کند و معتقد است: نبود تناسب جنسیت معلمان با دانش‌آموزان به ویژه در دوره ابتدایی نگرانی تربیت به رنگ صورتی را در بین نسل آینده افزایش می‌دهد. به اعتقاد وی، غلبه رفتارهای زنانه و دخترانه در بین نوجوان و جوانان پسر از پیامدهای فاصله گرفتن مدارس از تربیت متناسب با جنسیت و سازماندهی نامناسب نیروی انسانی در دوره ابتدایی است.  این مقام مسئول اگرچه تاکید می‌کند حضور بانوان معلم در دوره ابتدایی، محیط مدرسه را ملایم و مطابق با محیط خانه می‌سازد، اما از سوی دیگر دانش‌آموزان پسر از پایه سوم ابتدایی به بعد نیازمند برخورد با خلق و خوی مردانه هستند و البته در پایه پنجم و ششم ابتدایی حضور معلمان خانم در کلاس‌های درس برای آنان نیز سخت خواهد بود. به گفته معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اگر آموزش و پرورش نتواند سامانه نیروی انسانی و سازمان‌دهی معلمان زن را اصلاح کند، معلم و دانش‌آموز، هر دو آسیب خواهند دید؛ معلمان به واسطه سختی کار و مراقبت‌های ویژه از دانش‌آموزان پسر دچار فشار روحی و تنیدگی اعصاب و روان می‌شوند و در دانش‌آموزان پسر نیز گرایش‌های زنانه و رفتارهای نامتجانس با جنسیت خود رشد خواهد کرد. به عقیده حجت‌الاسلام محمدیان، رشد متوازن نسل و شکوفایی استعدادها و توانایی‌های فطری آنان باید سرلوحه نظام تربیتی جمهوری اسلامی ایران باشد و تحمیل روش‌های غیر عقلایی و غیر منطقی به دلیل کمبودها، ما را مدیون نسل آینده خواهد کرد و اهداف تربیتی نظام اسلامی را مخدوش می‌سازد.

  روند استخدام معلمان صحیح نبوده است

در این میان یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که بروز چنین مشکلی نتیجه انجام اقدام‌های غیرکارشناسی از گذشته تاکنون است. ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی در گفت‌وگو با «حمایت» بیا کرد: استخدامی در آموزش و پرورش بر اساس نیاز این نهاد نبوده بلکه تابع شرایط بوده است. به عنوان مثال در دولت نهم دستور استخدام 60 هزار نیروی شرکتی در آموزش و پرورش صادر شد این در حالی اتفاق افتاد که 80 درصد این افراد زن بودند یا در زمان دیگری افرادی که 5 سال در نهضت سوادآموزی سابقه کار داشتند، آنها هم استخدام آموزش و پرورش شدند که در این ماجرا هم بیشتر افراد زن بودند. در چنین وضعیتی اختلاف بسیار زیاد میان تعداد زنان و مردان معلم موضوع عجیبی نیست چراکه روند به خدمت گرفتن افراد در این نظام با بی‌تدبیری پیش رفته است.  نماینده مردم تربت حیدریه در خانه ملت با تاکید بر اینکه رکن اصلی آموزش و پرورش، معلم است، خاطرنشان کرد: معلمان 12 سال از عمر هر فردی را در اختیار دارند، بنابراین توجه به تناسب میان دانش‌آموزان دختر و پسر و به‌کارگیری معلمان زن و مرد باید مورد توجه آموزش و پرورش باشد. به گفته خسروی‌سهل‌آبادی، در سال‌های گذشته وزرای آموزش و پرورش در استخدام معلمان به صورت سلیقه‌ای عمل کرده‌اند، در حالی که محور توسعه هر جامعه در بخش تربیت و پرورش در گروی توجه به چگونگی گزینش معلم با توجه به نیاز آموزش و پرورش است در غیر این صورت با آسیب‌هایی فعلی نظام آموزشی روبه‌رو خواهد شد.

قانون تامین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش 

  ضرورت ایجاد تعادل جنسیتی میان معلمان و دانش آموزان

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از زاویه دیگری هم این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد. خسروی‌سهل‌آبادی براین باور است که یک مدرس در دانشگاه 15 سال تدریس می‌کند و پس از این همه سال عضو هیات علمی هم نمی‌شود، اما فرد یک ماه که در آموزش و پرورش کار می‌کند مدعی استخدام در این نهاد می‌شود این اتفاق نشات گرفته از نگاه ایجاد اشتغال به آموزش و پرورش است.  به گفته وی، این دیدگاه باید به رویکرد شهیدان رجایی و باهنر تبدیل شود که معتقد بودند معلم باید به شکل ویژه در دانشگاه تربیت شود و سپس به استخدام آموزش و پرورش درآید. بر همین اساس در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین محور احیای تربیت معلم و راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان با جدیت مطرح شده است.  به پیشنهاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش باید قاعده‌ای کلی را برای ایجاد تعادل جنسیتی میان معلمان زن و مرد تدوین کنند. به عقیده وی، برای تحقق این اتفاق باید ساز و کاری تعریف شود که دارای تشکیلات ثابت باشد به طوری که تغییر دولت دستخوش تغییر نشود در این صورت نظرهای سلیقه‌ای اعمال نخواهد شد و به‌کارگیری افراد هم طبق نیاز سنجیده می‌شود. از آنجایی که معلم نقش مهمی در چگونگی شکل‌گیری شخصیت هر فرد دارد، بنابراین مسئولان نظام آموزشی نباید از ایجاد تناسب در تعداد معلمان زن و مرد غافل شوند. گزینش این قشر باید با توجه به جنس، سن و مقطع دانش‌آموزان باشد تا رشد و بالندگی دانش‌آموزان در مسیر صحیح تربیتی قرار بگیرد. در چنین وضعیتی می‌توان امیدوار بود آموزش و پرورش سهم خود را در شکل‌گیری بهتر شخصیت هر فرد به خوبی انجام داده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.