بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
حسين مزاجي
آدرس : اصفهان-چهارباغ بالا روبروی رستوران خوانسالار کوی عطاالملک،شماره4 واحد2
وب سایت حسين مزاجي وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
حسین حاجی پور
آدرس : اصفهان فلکه ارتش - ابتدای خیابان ارتش - نبش کوچه چهرازی - ساختمان رحیمی - طبقه 2 واحد 4
وب سایت حسین حاجی پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سلمان محمدی آگاه
آدرس : اصفهان - خیابان شیخ مفید - خدفاصل چهارراه رکن الملک و چهارراه دهش ساختمان پندار طبقه 2 واحد 4
وب سایت سلمان محمدی آگاه وکیل پایه یک و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

هیات عالی انتظامی مالیاتی از تشکیل تا تلاش برای حذف آن

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 11-12-1393
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
هیات عالی انتظامی مالیاتی از تشکیل تا تلاش برای حذف آن

حسن عسگری، کارشناس ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی - بخش نخست

مقدمه

امروزه موضوع «فساد» از مهم‌ترین مباحث دولت‌ها به ویژه دولت‌های در حال توسعه است. این موضوع همواره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مبحث مورد عنایت و توجه مسئولان محترم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم است. از سوی دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که هر کشور برای توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لزوماً‌باید به مقولة مالیات و احقاق حقوق حقه دولت توجه کند. زیرا مالیات یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای سیاست مالی، اجتماعی و حتی فرهنگی دولت به شمار می‌رود بنابراین هیچ دولتی نمی‌تواند در مورد آن تعلل کند. نظارت بر مأموران مالیاتی و حفاظت از نیروی انسانی شاغل در حوزه مالیات به عنوان عوامل اجرایی وصول مالیات یکی از وظایف مهم دستگاه‌های نظارتی در سازمان امور مالیاتی است که انتظار می‌رود با این رویکرد، مسئولین در تقویت دستگاه‌های نــظارتی درون‌سـازمانی (از جمله دادستانی انتظامی مالیاتی و هیأت عالی انتظامی مالیاتی) به عنوان دو مرجع دادرسی شبه قضایی در حفظ و حراست از حقوق جامعه و بیت‌المال، تلاش بیشتری مبذول کنند.

صفر تا صد روند محاسبه و اخذ مالیات از اصناف - مالیات بر ارث - قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد - مصادیق جرم مالیاتی و نحوه برخورد با آن مشخص شد ، تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی 

برابر مادة ۴۰ پیش‌نویس لایحه تحول نظام مالیاتی کشور ماده ۲۶۶ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ذیل آن حذف و متن ذیل‌الذکر جایگزین آن گردید:

ماده ۲۶۶ «هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری مرجع رسیدگی به تخلفات همه مأموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی خواهد بود.»

تبصره ـ در کلیه مواد این قانون عبارت «هیأت رسیدگی به تخلفات اداری جایگزین عبارت «هیأت عالی انتظامی مالیاتی می‌شود.»

با تصویب این ماده قانونی در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان پایه‌های نهاد مستحکمی به نام «هیأت عالی انتظامی مالیاتی» در سازمان امور مالیاتی فرو خواهد ریخت. هیأت‌های عالی انتظامی مالیاتی به موجب ماده ۲۶۲ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ۱۳۶۶ و اصلاح بهمن ماه سال ۱۳۸۰ با سه عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل از میان کارمندان عالی‌رتبه بصیر وزارت اقتصادی و دارایی دارای ۱۶ سال سابقه خدمت که ۶ سال آن را در امور مالیاتی اشتغال داشته باشد با حکم وزیر وزارتخانه مزبور برای مدت ۳ سال منصوب می‌شود. رئیس این هیأت از میان اعضای اصلی هیأت به پیشنهاد رئیس سازمان امور مالیاتی با حکم وزیر اقتصاد انتخاب می‌شود. مستند به تبصرة ماده قانونی مزبور کارمندانی که مدارج اداری در سازمان امور مالیاتی یعنی کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، رئیس گروه، رئیس امور، معاون مالیاتی را طی کرده و در یکی از استان‌ها به جز استان تهران به عنوان مدیر کل خدمت کرده باشند در انتخاب به سمت فوق حق تقدم دارند.

قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض - مرتکبان جرایم مالیاتی مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه هستند 

قانون مورد نظر در ماده ۲۶۲ وظایف این هیأت را به شرح زیر تبیین کرده است.

الف) رسیدگی به تخلفات اداری در امور مالیاتی مأموران مالیاتی، نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، اعضای هیأت سه نفری موضوع بند ۳ ماده ۹۷ این قانون، سایر مأموران که برابر قانون مورد نظر مسئول وصول مالیات هستند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف مأموران مذکور را انجام می‌دهند به درخواست دادستانی انتظامی مالیاتی.

ب) نفی صلاحیت شاغلین مقامات مندرج در بند الف در ارایة خدمات مالیاتی به جهات مسایل اخلاقی و یا رفتار منافی با حیثیت و شئون مأموران مالیاتی، سوء شهرت، اهمال و مسامحه آنان در انجام وظایف خود به درخواست دادستان انتظامی مالیاتی.

ج) رسیدگی به اعتراض مأموران که صلاحیت آنان توسط دادستانی انتظامی مالیاتی مورد تأیید قرار نگرفته است نظر هیأت در این مورد برای مسئولین ذی‌ربط معتبر خواهد بود.

ملاحظه می‌شود که این مرجع در قانون فعلی دارای ویژگی‌های خاصی است که هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در مقایسه با هیأت مورد بحث از این ویژگی‌ها محروم است در بیان این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

یک) شرایط اعضای هیأت عالی انتظامی مالیاتی:

رئیس و اعضای هیأت عالی انتظامی مالیاتی در سازمان امور مالیاتی دارای یک ردیف پستی مستقل هستند اما در انتخاب اعضای هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری این ضوابط وجود ندارد و اعضای آن نوعاً با حفظ سمت در پست اصلی خود گمارده می‌شوند. شرایط انتخاب اعضای هیأت عالی انتظامی مالیاتی به شرحی که گفته شد از میان کارکنان عالی مقام وزارت اقتصادی و دارایی که مدارج مشخص مالیاتی را طی کرده‌اند است. با نیم‌نگاهی به شرایط انتخاب اعضای هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر تخلفات اداری که قرار است جایگزین هیأت عالی انتظامی مالیاتی شود این تفاوت فاحش کاملاً پدیدار می‌شود. ماده ۶ قانون رسیدگی به تخلفات اداری شرایط انتخاب این اعضا را علاوه بر تدوین، اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت فقیه، تأهل، حداقل ۳۰ سال سن، و حداقل دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم یا معادل آن اعلام نموده است. دربیان این شرایط هیچ نشانی از تخصص و تجربة اعضا وجود ندارد. حال سئوال این است، فردی که در زمینة شغلی خاص به ویژه موضوع مهم، حقوق بیت‌المال است و همواره نحوة صحیح وصول آن مورد تأکید شخصیت‌ها و صاحب‌نظران بوده، تخصص و تجربه کافی ندارد چگونه می‌تواند در جهت حفظ و حراست از حق عمومی جامعه اظهارنظر کند؟ حقوقی به نام مالیات ( مقالات مرتبط با مالیات - سوالات مرتبط با مالیات ) که در احادیث و روایت زیادی به استحصال کامل آن تأکید و منع تضییع حق جامعه و مؤدیان به صورت دوجانبه سفارش شده است.بنابراین چنانچه اعضای رسیدگی به تخلفات کارکنان مالیاتی دارای شرایط و ضوابط معینی نباشند، چه بسا ممکن است عضوی انتخاب شود که صلاحیت تخصصی و فنی لازم را ندارد و نتایج ناگواری از این حیث به بار آورد. همان‌گونه که گفته شد ساختار نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی در حوزة هیأت با دیگر نهادها و دستگاه‌های دولتی ـ متفاوت است. این سازمان یک سازمان تخصصی و فنی است و کارمندان مالیاتی برای رسیدن به مراحل و مدارج بالاتر باید دارای شرایط و ضوابط مشخصی باشند. سمت‌ها در این سازمان مانند مدارج نظامی و انتظامی تعریف خاص دارد و در حال حاضر انتخاب اعضای رسیدگی به تخلفات مالیاتی مأموران مالیاتی از میان مقامات ارشد صورت می‌گیرد. افرادی که به عنوان عضو انتخاب می‌شوند تمام مراحل یادشده را گذرانده و از تجربه کافی برای حفظ حقوق کارمند و مؤدی مالیاتی برخوردارند. ضمن این که چون از مباحث آن مطلع است بهتر می‌تواند در جهت گردآوری عناصر مجرمانه اقدام نمایند چه بسا این هیأت در مقام اثبات تخلف باید وارد مباحث حسابداری و مالیاتی نیز بشود.

قانون مالیات بر درآمد 

اعضای فعلی رسیدگی به تخلفات مأموران مالیاتی براساس ماده ۲۶۶ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ مرکب از دو نفر عضو هیأت عالی انتظامی مالیاتی غیر از رئیس هیأت و یک نفر از اعضای شورای عالی مالیاتی بنا به معرفی شورا می‌باشد اما مرجع تجدیدنظر این هیأت عبارتند از رئیس هیأت عالی انتظامی مالیاتی، رئیس شورای عالی مالیاتی و یکی از اعضای هیأت عالی انتظامی مالیاتی که در رأی بدوی دخالت نداشته باشند خواهد بود. در صورتی که هیچ تفاوتی برای اعضای هیأت بدوی و تجدیدنظر در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری (مورد جایگزین برای هیأت عالی انتظامی مالیاتی) هیچ تعریف شغلی به لحاظ مقام و موقعیت اعضا وجود ندارد. بنابراین علاوه بر شرایط انتخاب اعضا و رئیس هیأت عالی انتظامی مالیاتی باید اعلام کرد رئیس شورای عالی مالیاتی که به عنوان یکی از اعضای تجدیدنظر هیأت فوق است از میان اعضای شورای عالی مالیاتی انتخاب می‌شود. برابر مفاد مادة ۲۵۲ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۱۶۶ اعضای شورای عالی مالیاتی از میان اشخاص صاحب‌نظر، مطلع و مجرب در امور حقوقی، اقتصادی، مالی، حسابداری و حسابرس که حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی یا معادل در رشته‌های مذکور داشته باشند به پیشنهاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و حکم وزیر اقتصادی و دارایی که دارای حداقل شش سال سابقه در مشاغل مالیاتی باشند انتخاب می‌شوند.

آینه‌ی تمام نمای وظایف شورای عالی مالیاتی در مفاد ماده ۲۲۵ قانون مالیات‌های مستقیم تبلور یافته است. با نگاهی به همین وظایف، می‌توان تخصصی بودن هیأت رسیدگی به تخلفات مأموران مالیاتی در شرایط فعلی پی‌برد. یکی از وظایف مهم شورای عالی مالیاتی برابر ماده قانونی یاد شده«تهیه آیین‌نامه و بخشنامه‌های مربوط به اجرای قانون» در سازمان امور مالیاتی است. وظیفه‌‌ی دیگر این شورا بررسی و مطالعه به منظور «پیشنهاد و اعلام نظر در مورد شیوه‌ی اجرای قوانین و مقررات مالیاتی و پیشنهاد و اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی و یا حذف بعضی از آنها» است. از دیگر وظایف این شورا اظهار نظر مشورتی در موضوعات ارجاعی از سوی وزیر و یا رئیس کل امور مالیاتی کشور و آخرین وظیفه‌ی شورای یاد شده، «رسیدگی به آرای قطعی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی» از نظر عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه است. حتی برابر ماده ۲۵۶ قانون مزبور شورای عالی مالیاتی یکی از مراجع طرح شکایت مؤدی با اداره امور مالیاتی با ادعای نقض قوانین و مقررات است. بنابراین شخصی که در رأس این شورا به عنوان رئیس و یکی از اعضای رسیدگی به تخلفات اداری مأموران مالیاتی ( مقالات مرتبط با مالیات - سوالات مرتبط با مالیات ) است، یکی از عوامل تقویت‌کننده‌ی جنبه‌ی تخصصی و فنی بودن این هیأت می‌باشد. او با حذف این هیأت و احاله‌ی موضوع به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معلوم نیست از چه اعضایی باید برای رسیدگی به تخلف مالیاتی مأموران مالیاتی استفاده کنند؟

منبع : اطلاعات
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

نکاتی درباره اصلاحیه قانون مالیات
رای شماره 104 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع در صورت اعتراض مودیان و کارمندان نسبت به کسر اضافه بر مبلغ و ماخذ واقعی مالیات
تعیین حوزه صالح مالیاتی در معاهدات مالیاتی دوجانبه و مقابله با سوء استفاده از مفهوم مقر دائمی
آیین نامه اجرایی مربوط به قانون مالیاتهای مستقیم ابلاغ شد
تفاوت های قانون جدید و قدیم مالیات بر ارث + جدول
مصادیق جرایم مالیاتی و مجازات های پیش بینی شده برای مجرمان
شورای نگهبان لایحه موافقتنامه بین ایران و چک را تایید کرد
از املاک خالی از سکنه در هر شرایطی مالیات اخذ می شود، عدم اظهار نامه مالیاتی در 3 سال متوالی جرم است
افزایش مالیات نقل و انتقال خودرو موجب افزایش تورم شده است، مجازات برای سردفتران متخلف
ارائه الکترونیکی استعلام های مالیاتی از 17 مهر

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
رای شماره 539 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:تجویز پرداخت پاداش پایان خدمت مازاد بر سی سال خدمت رای شماره 538 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:آن قسمت از مفاد آگهی استخدامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی رای شماره های 536-535 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 1 نکات قابل توجه در رسیدگی مالیاتی رای شماره 542 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال کلمات با دستگاههای اجرایی از ماده 96 آیین نامه اجرایی قانون اصلاح مجازات دروغگویی خواستگار در رابطه با تجرد چیست؟ بخشیدن مهریه قبل از عقد قابل قبول نیست؛ حتی با وجود دستخط و امضای زن دیگر چیزی به‌عنوان «مؤسسات» غیرمجاز نداریم/ سود مالی سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود اجاره ملک ورثه‌ای چگونگی ابلاغ اوراق قضایی در مراجع دادرسی کار مدیر کل روابط عمومی پزشکی قانونی کشور خبر داد صدور نظریه پزشکی قانونی در پرونده اهورا آشنایی با اصطلاحات حقوقی از کوچکترین خطای قضات و کارکنان اغماض نخواهیم کرد چگونه از صحت زمین و ویلاهای تبلیغاتی مطلع شویم ؟ شهریور امسال 1756 نفر کشته شدند تصویب قانون در حوزه رانت ، از ادامه کار مدیران نالایق جلوگیری می کند لطفا بر تعداد قضات نیفزایید! نحوه استقرار مالکیت ورثه نظریه مشورتی رای شماره 537 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخشنامه شماره 1394/7/11-30278 سازمان شهرداریها و دهیاری ها نقش اخلاق حسنه و نظم عمومی در قراردادها