×

عدم پرداخت مالیات یکی از جرائم اقتصادی است

عدم پرداخت مالیات یکی از جرائم اقتصادی است

یک حقوقدان گفت عدم پرداخت مالیات در زمره جرایم اقتصادی به شمار می‌رود، تا آنجایی که گاهیی قانون حبس را برای مجازات عدم پرداخت مالیات در نظر گرفته است

عدم-پرداخت-مالیات-یکی-از-جرائم-اقتصادی-است

یک حقوقدان گفت: عدم پرداخت مالیات در زمره جرایم اقتصادی به شمار می‌رود، تا آنجایی که گاهیی قانون حبس را برای مجازات عدم پرداخت مالیات در نظر گرفته است.

صفر تا صد روند محاسبه و اخذ مالیات از اصناف - مالیات بر ارث - قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد - مصادیق جرم مالیاتی و نحوه برخورد با آن مشخص شد ، تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی 

جرایم مالیاتی جز جرایم اقتصادی محسوب می‌شوند«محمد رسولی» در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه امتناع از پرداخت مالیات سبب بروز جرایم اقتصادی می‌شود، گفت: رشته‌ای تحت عنوان حقوق اقتصادی داریم که یکی از زیر مجموعه‌های آن جرائم اقتصادی است.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق بروز جرائم اقتصادی عدم پرداخت مالیات است.

این حقوقدان تصریح کرد: جرایم مالیاتی نیز انواع مختلفی دارند که تنها یکی از آنها مورد شناخت مردم است و آن عدم پرداخت مالیات است.

قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض - مرتکبان جرایم مالیاتی مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه هستند - قانون مالیات بر درآمد - مجازات 3 ماه تا 2 سال حبس تعزیری برای فرار مالیاتی 

رسولی اظهار داشت: جرایم مالیاتی شاخه‌های متعددی دارند که در زمره جرایم اقتصادی به شمار می‌روند، مثلا فرد اظهارنامه مالیاتی خویش  را دستکاری شده ارائه می‌دهد و  یا ممیز مالیاتی مطابق با قانون عمل نمی‌کند.

وی افزود: بنابراین عدم پرداخت مالیات جزو جرایم اقتصادی به شمار می‌رود، تا آنجایی که گاهیی قانون حبس را برای مجازات عدم پرداخت مالیات در نظر گرفته است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در قانون مجازات مالیات مستقیم، یکسری محرومیت‌ها برای فردی که تخلف مالیاتی انجام می‌دهد، در نظر گرفته شده که از هرگونه معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی دور باشد و در برخی موارد نیز مجازات‌های سنگین‌تری در نظر گرفته می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.