×

کپسول لاغری سوپر اسلیم حاوی مواد شیمیایی خطرناک است

کپسول لاغری سوپر اسلیم حاوی مواد شیمیایی خطرناک است

رییس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور گفت آزمایش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد کپسول لاغری «سوپر اسلیم» که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و در عطاری‌ها عرضه می‌شود

کپسول-لاغری-سوپر-اسلیم-حاوی-مواد-شیمیایی-خطرناک-است وکیل 

 رییس گروه مطالعات اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور گفت: آزمایش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد کپسول لاغری «سوپر اسلیم» که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و در عطاری‌ها عرضه می‌شود، حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناک و حتی کشنده است و آسیب مغزی، سکته قلبی، افسردگی، اضطراب و مشکلات گوارشی را به دنبال دارد.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است - روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

محمدرضا قدیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس،‌ گفت:‌ اخیراً نوعی از داروی لاغری در ماهواره‌ها با عنوان «سوپر اسلیم» تبلیغ می‌شود که در این تبلیغ عنوان می‌شود 100درصد گیاهی بوده و عوارضی ندارد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور به همین منظور 27 نمونه از این کپسول‌ها را در سطح عطاری‌های شهر تهران جمع‌آوری و مورد آزمایش قرار داده و علیرغم ادعای مطرح شده مشخص شد این دارو حاوی مواد شیمیایی خطرناک است.

قدیرزاده گفت: اصلی‌ترین دارویی که در این کپسول‌ها یافت شد سیبوترامین بود که باعث آسیب‌های مغزی شده و با کاهش اشتها می‌شود و اثری شبیه آمفتامین‌ها دارد.

رییس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور تصریح کرد:‌ مصرف این دارو به دلیل عوارض قلبی و عروقی و افزایش موارد سکته مغزی در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی از سال 2010 میلادی ممنوع اعلام شده است.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر - نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر 

وی افزود:‌ این دارو دارای عوارضی مانند سردرد، بی‌خوابی، خشکی دهان و بی‌اشتهایی دارد که شبیه عوارض مصرف مواد روانگردان است. عوارض قلبی که ایجاد می‌کند مانند تپش قلب، افزایش فشار خون و درد قفسه سینه است.

قدیرزاده ادامه داد: همچنین مصرف این کپسول‌های لاغری مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، درد شکمی، مشکلات کبدی و سوء هاضمه ایجاد می‌‌کند.

وی گفت: همچنین این داروها می‌توانند مشکلات عصبی مانند عصبانیت، اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری ایجاد کنند و به دلیل این عوارض است که این دارو در کشور ما نیز جزء داروهای ممنوعه تلقی می‌شود و ممنوعیت مصرف آن توسط وزارت بهداشت اعلام شده است.

رییس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور در مورد موارد فوتی از مصرف این دارو گفت: فروردین امسال بود که رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد سه نفر به دلیل مصرف قرص‌های لاغری فوت کردند و به احتمال زیاد آن داروها حاوی همین ماده سیبوترامین بوده‌اند.

وی افزود: اطلاع از آمار مرگ و میر در این زمینه در سیستم ما وجود ندارد و از سازمان غذا و دارو باید پیگیری شود چرا که احتمالاً موارد مرگ و میر در بیمارستان‌ها ثبت شده است.

مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر 

قدیرزاده افزود: این دارو به صورت کپسول گیاهی با عطر و طعم گیاهی در عطاری‌ها عرضه می‌شود و گاهی با برخی گیاهان معطر مخلوط می‌شود تا برای مردم فریبنده باشد.

وی گفت: متاسفانه نظارتی بر عملکرد عطاری‌ها نمی‌شود این دارو دست‌ساز بوده و در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه می‌شود و نشان تائید و ایمنی از سوی وزارت بهداشت را نداشته‌اند.

منبع : سازمان پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.