بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
حسین احمدی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از همت جنب رستوران ایتالیایی سوفیا ساختمان حکیم واحد 2 دفتر وکالت احمدی
تلفن تماس : 02144470200-02144606696 - 09121353546
وب سایت حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی طلایی
آدرس : تهران-میدان فاطمی-ابتدای خیابان جویبار-کوچه غفاری غربی ساختمان آناهیتا-ط 4 واحد 401
وب سایت علی طلایی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
هانيه سلمانى ارانى
آدرس : تهران ،ميدان ونك ، كوچه ٢٥ گاندى جنوبى ، پلاك ١٢ واحد ١
وب سایت هانيه سلمانى ارانى وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
فاطمه قنبری
آدرس : کرج - میدان آزادگان - ابتدای 45 متری کاج عظیمیه - بعد از بانک مسکن - ساختمان البرز - طبقه 2 واحد 8
وب سایت فاطمه قنبری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری البرز
علی محمدی
آدرس : تهران - میدان ونک -خیابان گاندی شمالی -کوچه صانعی غربی -پلاک ۲۳ -واحد۱۵
وب سایت علی محمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

فرهنگ سازی: حلقه مفقوده افزایش نرخ باروری

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 19-12-1393
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
فرهنگ سازی: حلقه مفقوده افزایش نرخ باروری

 به عقیده یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مسئولان مرتبط با سیاست‌های کاهش جمعیت در دهه 70 باید برای اجرای طرح‌هایی بدون آینده‌نگری و حرکت به سوی جامعه سالمندی از مردم عذرخواهی کنند.

پیش نیاز سیاست های افزایش جمعیت - شورای نگهبان ایرادات طرح افزایش نرخ باروری را اعلام کرد - جرم انگاری در افزایش نرخ باروری کارساز نیست - طرح افزایش نرخ باروری منطبق با سیست های ابلاغی رهبری نیست 

ماجرای کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در برنامه اول و دوم توسعه کشور طی سال‌های 68 تا 72 به اجرا درآمد. در این برنامه موضوع تعدیل میزان رشد جمعیت مورد توجه قرار گرفت. کاهش نرخ رشد طبیعی از 3/2 درصد در اول برنامه به 2/9 درصد در پایان این برنامه به عنوان مهمترین هدف جمعیتی در نظر گرفته شد. در آخرین روزهای نیمه اول سال 69 هیئت دولت، وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اعمال سیاست تحدید موالید را به تصویب رساند، تا از تولد یک میلیون موالید ناخواسته در طول این برنامه جلوگیری شود. در این میان مجلس شورای اسلامی هم در روزهای پایانی سال 68 در مصوبه‌ای مقرر کرد وزارت بهداشت به منظور پیشبرد سریع و صحیح فعالیت‌های مربوط به کنترل جمعیت، با هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذیربط و کارشناسان، شورایی تحت عنوان «شورای تحدید موالید» تشکیل دهد که اجرای بهتر شیوه‌های علمی و عملی و برخورد با مسایل جمعیتی را به عهده داشته باشد. در نهایت در سال 70 هم وزارت بهداشت با راه‌اندازی اداره‌کل جمعیت و تنظیم خانواده به طور رسمی در زمینه کاهش جمعیت گام برداشت. پس از گذشت حدود 20 سال از روند کنترل جمعیت و فرهنگ‌سازی آن با شعارهایی مانند «فرزند کمتر، زندگی بهتر» این باور در مردم شکل گرفت که به سمت تک‌فرزندی، حتی بدون فرزند زندگی را ادامه دهند. در چنین وضعیتی مسئولان با بررسی آمار حاصل از سرشماری متوجه شدند جمعیت ایران هر روز کمتر و کمتر می‌شود و در سال‌های نه چندان دور جمعیت کشور با طیف وسیعی از گروه سالمندان روبه‌رو خواهد شد.

تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت - هاشمی : طرح افزایش نرخ باروری خلاف آزادی انسانهاست 

این اتفاق در حالی رقم خورد که با وجود تلاش مسئولان حوزه تنظیم خانواده و سلامت مبنی بر افزایش جمعیت ایران به حد 93 میلیون نفر تا سال 85 در 70 میلیون نفر متوقف ماند. از این‌رو، کم‌کم زمزمه تغییر رویه‌ای که سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی و تبلیغ می‌شد در جلسه‌های مختلف مسئولان کشور به گوش رسید تا جایی که در اردیبهشت‌ماه امسال، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی جمعیت را که بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شد، ابلاغ کردند. این سیاست که در قالب 14 بند به روسای قوای سه‌گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ شده است به ابعاد مختلف موضوع افزایش جمعیت از جمله رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان همچنین توانمندسازی آن‌ها در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد پرداخته است.

 مسئولان به مردم توضیح بدهند

این ابلاغ درحالی صورت گرفت که در سال‌های گذشته هم زنگ خطر کاهش جمعیت جوان کشور به صدا درآمده بود، اما قدم‌هایی برای پیشبرد اهداف مدنظر برای افزایش جمعیت انجام نشد. به عنوان مثال فعالیت شاخصی که می‌توان از آن یاد کرد افزایش مرخصی زایمان است، اما خبری از کارهای فرهنگی نیست. موضوعی که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: برای کاهش جمعیت تبلیغات گسترده‌ای شد به طوری که تابلوی «دو بچه کافی است» در معابر و مراکز درمانی و غیردرمانی به وفور به چشم می‌خورد. علی کائیدی در گفت‌وگو با «حمایت» تصریح می‌کند: در وضعیتی فعلی که جمعیت کشور رو به سالمندی است مسئولان باید به بی‌توجهی خود نسبت به اقدام‌های فرهنگی اشتباهی که طی سال‌ها برای کاهش جمعیت کشور انجام‌داده‌‌اند از مردم عذرخواهی کنند و در خصوص پیامدهای این اشتباه به مردم توضیح دهند.

 به رکود رسیدیم

به گفته نماینده مردم پلدختر و ملاوی در 20 سال گذشته فعالیت‌های فرهنگی به طور مداوم برای کاهش جمعیت انجام شد و حالا نمی‌توان با چند روز و چند ماه به اهداف فعلی برای افزایش جمعیت ایران دست یافت، بنابراین نهادهای متولی در این زمینه باید دست به کار شوند. وی بر این باور است که وقتی این موضوع را در اوایل دهه 70 مشمول زمان نکردیم و با برنامه‌ریزی پیش نرفتیم معلوم است که از حالت انفجار جمعیت به رکود سوق داده می‌شویم. برنامه‌های پیاده‌سازی شده برای کاهش جمعیت بدون اینکه از سوی مسئولان مرتبط رصد شود طی چند سال از 6 فرزند برای هر خانواده به عدد 5/1 تا 2 بچه رسید. اینها در حالی اتفاق افتاد که باید همزمان با اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده اقتصاد هم بارور و کنترل جمعیت پایش می‌شد.

به اعتقاد این بهارستان‌نشین، رشد و پویایی کشور به وجود نیروی کارآمد و جوان است از این‌رو برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت باید رسانه‌ها و منابع اطلاع‌رسانی مردم را نسبت به عواقب جامعه سالمندی آگاه کنند. در این میان دولت هم باید با پیاده‌سازی برنامه‌های انگیزشی خانواده ایرانی را ترغیب به فرزندآوری کند. مجلس نیز با بهره‌مندی از دیدگاه‌های کارشناسی افرادی که در زمینه‌های جمعیتی و اقتصادی مطالعه دارند به تصویب مصوبه‌هایی بپردازد که در راستای سیاست‌های کلی افزایش جمعیت باشد. به گفته کائیدی، در چنین وضعیتی می‌توان امیدوار بود تا در فرآیند زمانی بلندمدت اهداف این سیاست به بهترین شکل محقق شود، اما اینکه تا چه حد در این زمینه درست عمل شده است موضوعی است که با نگاهی به آمار زاد و ولد و نرخ رشد اندک آن می توان به ضعف‌های موجود در این زمینه پی برد.

اجماع حقوقدانان بر تجدیدنظردر طرح افزایش نرخ باروری - حذف سیاست های تشویقی طرح افزایش جمعیت 

از سوی دیگر نکته قابل تامل این است که مجریان سیاست‌های کلی افزایش جمعیت باید برنامه‌های خود را با توجه به منابع موجود فعلی با نگاه به آینده تدوین کنند، چراکه افزایش نرخ تولد مستلزم فراهم بودن زیرساخت‌ها و وجود امکانات لازم برای ادامه حیات با کمترین میزان بروز آسیب‌های اجتماعی است. موضوعی که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به بررسی آن اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از عوامل تعیین‌کننده سیاست‌های مدون جمعیتی منابع انسانی، آب، محیط زیست مسایل استراتژیک و رصد سیاست‌های کلی کشور است. ‌به گفته وی، افزایش جمعیت موضوعی چند وجهی است که باید برای حل آن تمامی ابعاد را مدنظر قرار داد. لاریجانی معتقد است: سمت‌گیری سیاست‌های جمعیتی کشور به سوی اصلاح شرایط است و با تغییر در زمینه‌های اقتصادی، معیشتی، شغل و غیره می‌توان به اجرای مطلوب این سیاست امیدوار بود.با همه اهمال‌های صورت گرفته از سوی نهادها و مسئولان مرتبط با سیاست‌های کلی «جمعیت» روز گذشته وزیر بهداشت از تاسیس صندوق حمایت از زوج‌های نابارور در سال آینده خبر داده و گفته در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی دستوالعمل‌های بهورزان، کارشناسان و مدیرانی که در این زمینه فعالیت دارند با برگزاری همایش‌های متعدد و کلاس های مختلف در جهت رشد جمعیت کشور تغییر یافته است اما این کافی نیست بلکه باید فرهنگ جامعه پزشکی و ارائه‌دهنده‌‌های خدمت در این عرصه در جهت افزایش جمعیت کشور تغییر یابد. این در حالی است که تاکنون برای این تغییر دیدگاه نیز کاری نشده هرچند مهمترین اقدام در این زمینه فرهنگسازی است که تاکنون در حد حرف باقی‌مانده است.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مجازات استفاده از کارت های معافیت تقلبی روش مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت یا دادگاه مقررات حاکم بر اعاده اعتبار تاجر ورشکسته ترک تعقیب مانع از طرح شکایت مجدد نیست رای شماره 646 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شماره 1389/12/22-55 شورای اسلامی شهر تربت جام رای شماره 650 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع :شکایت علیه سازمان استاندارد ایران به لحاظ دارا بودن شخصیت حقوقی رای 649 شماره هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال نامه رئیس امور مدیریت مشاغل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رای شماره 647 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مواد 58 و 60 تعرفه عوارض محلی سال 1391 مصوب شورای اسلامی شهر سرعین رای شماره 645 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:یکصد و چهل و نهمین شورای اسلامی شهر محمد شهر رای شماره 644 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع :ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر شهریار تاکسی های آنلاین و حریم خصوصی رفع تصرف عدوانی در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی چگونه است ؟ نحوه اجرای آرای دیوان عدالت اداری چگونه است ؟ سفته ای را که در برابر طلب مان دریافت کرده ایم ، چگونه مطالبه کنیم ؟ خدمات عام به بیماران خاص! رای شماره 639 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 5 دستورالعمل و بندهای ذیل آن در خصوص کسر درآمد مربوط به پروانه رای شماره 615 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:1-عدم ابطال تعیین حق النظاره مهندسین شورای اسلامی شهر شیروان رای شماره 612 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخش 41 تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری ملارد رای شماره 642 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تبصره یک بمد الف جزء 2 قسمت 14-10-5 فصل چهاردهم رای شماره 641 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخشنامه مشاور معاونت توسعه و مدیر کل منابع انسانی