×

احتمال قطع یارانه سربازان غایب

احتمال قطع یارانه سربازان غایب

پس از انتشار خبرهای مختلف در خصوص مشمولان غایب طی هفته‌های گذشته از سوی مقام‌های انتظامی کشور، دیروز سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، در تشریح جزییات جدید، از احتمال قطع یارانه این دسته از افراد خبر داد

احتمال-قطع-یارانه-سربازان-غایب

پس از انتشار خبرهای مختلف در خصوص مشمولان غایب طی هفته‌های گذشته از سوی مقام‌های انتظامی کشور، دیروز سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، در تشریح جزییات جدید، از احتمال قطع یارانه این دسته از افراد خبر داد.

اعمال محدودیت و محرومیت های اجتماعی برای مشمولان غایب - مزایا و معایب قانون جدید سربازی برای مشمولان غایب - معافیت موارد خاص در خدمت سربازی - نحوه خرید خدمت سربازی ایرانیان مقیم خارج - قوانینی که سربازان از آن بی اطلاعند - قانون معافیت های سربازی - صفر تا صد قانون جدید سربازی - چرا کارت هوشمند سربازی دیر صادر می شود ؟

در نخستین روزهای ماه جاری مجلس شورای اسلامی با تصویب یکسری قوانین تکلیف مشمولان غایب را در بسیاری از موارد مشخص کرد و البته اعلام شد مشمولان غایب 8 سال و بیشتر از آن درخواست خود را در دفاتر پلیس 10+ ثبت کنند. حالا با گذشته حدود 10 روز از این اطلاعیه، سردار کمالی در گفت‌وگو با «حمایت» تصریح می‌کند: بیش از 250 هزار سرباز غایب در طرح جریمه ریالی ثبت‌نام کرده‌اند. مهلتی هم که به این افراد داده شده تا پایان وقت اداری اسفندماه امسال تمدید شده است و به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی خبری از ثبت‌نام در سال آینده نیست. پس از تکمیل پرونده‌های افرادی که تا چند روز دیگر درخواست خود را ارسال کنند وضعیت آنها در سال جدید با دریافت وجه و صدور کارت برای آنها مشخص می‌شود.از دیگر اطلاعاتی که از آمار به ثبت رسیده در دفاتر پلیس 10+ می‌توان به آن اشاره کرد این است که 72 درصد از مشمولان غایب ثبت‌نام‌کننده متاهل و 28 درصدشان نیز مجرد هستند. در این میان افراد متاهل، حدود 42 درصد بدون فرزند و 58 درصدشان دارای فرزند هستند. در آمار جزیی‌تر قابل ذکر است که 29 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان دارای یک فرزند، 19 درصد دارای 2 فرزند، 6 درصد دارای 3 فرزند و مابقی دارای 4 یا بیش از 4 فرزند هستند. به گفته سردار کمالی، پرونده‌های تشکیل شده از سربازان فراری نشان می‌دهد که 5 درصد از ثبت‌نام کنندگان بی‌سواد، 67 درصد زیر دیپلم، 28 درصد دارای مدرک دیپلم و 4 درصد دارای مدرک فوق‌دیپلم هستند. همچنین 3 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان نیز مدرک لیسانس و کمتر از یک درصد از آنان مدرک فوق‌لیسانس یا بالاتر دارند.اما نکته مهم اطلاعیه جدید درباره احتمال قطع یارانه مشمولان غایب است. جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این‌باره تصریح می‌‌کند: تمامی آن دسته از سربازانی که 8 سال یا بیشتر از تاریخ ترک یگان خدمتی‌شان گذشته باشد، می‌توانند از پرداخت جریمه ریالی به جای سربازی استفاده کنند اما باید توجه داشته باشند که با توجه به اینکه این افراد مرتکب جرم شده‌اند باید پرونده‌شان به مراجع قضایی ارسال شده و پس از صدور رای دادگاه با پرداخت رقم جریمه از سربازی معاف شوند.

 آیا زن می تواند مبلغ یارانه را از شوهر مطالبه کند ؟ - دولت پرداخت یارانه نقدی 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد راحذف کند - نحوه مجازات یارانه بگیران غیرمستحق - احتمال قطع یارانه مشمولان غایب و فراری - اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه ها - درخواست انصراف از یارانه خلاف قانون است 

 مشمول غایب نمی‌تواند از مستمری دولت استفاده کند

به گفته سردار کمالی، محدودیت‌هایی مانند اجازه ندادن برای کسب وام، صادر نکردن گواهینامه، اجازه برای اشتغال در شرکت‌های دولتی و خصوصی و غیره برای این افراد در نظر گرفته شده اما به دنبال این هستیم تا با هماهنگی با نهادهای مسئول و در صورت تطبیق با قانون، یارانه این دسته از افراد نیز قطع شود. به اعتقاد وی، خدمت سربازی یکی از قوانین کشور است و کسی که آن را در موعد زمانی مقرر انجام ندهد قصوری بوده که از خودش سر زده است. با این حال به آنها تا شهریور سال آینده فرصت داده شده تا نسبت به انجام خدمت سربازی اقدام کنند. همچنین امتیاز دیگری که به مشمولان غایب متاهل دارای فرزند داده شده این است که به ازای همسر 3 ماه و هر فرزند 3 ماه از خدمت سربازی این افراد کم شود. سردار کمالی معتقد است: هر مرحله‌ای از نزدگی باید در زمان خودش انجام شود در غیر این صورت فرد با مشکلات این‌چنینی روبه‌رو خواهد شد. وقتی فردی به قانون تمکین نمی‌کند در موضوعی مانند مشمولان غایب و سربازان فراری کافرما هم از وی سوءاستفاده می‌کند چرا که به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت او را از بیمه و حقوق کامل محروم می‌کند، همه تصمیم‌های اتخاذ شده در خصوص مشمولان غایب از سوی مراجع قانونی، در راستای بازگشتن این افراد در مسیر عادی زندگی است. به گفته وی، در قانون آمده است که مشمولان غایب نمی‌تواند از مستمری دولت استفاده کند از این‌رو با سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و هدفمندی یارانه‌ها در حال رایزنی هستیم که طی این اقدام امکان قطع یارانه مشمولان غایب وجود دارد و احتمالا در سال 94 اجرایی خواهد شد.  اما در این میان تکلیف سربازانی که هم‌اکنون مشغول خدمت سربازی بوده اما پیش از این دارای 8 سال غیبت بوده باشد، چیست؟ سردار کمالی در خصوص این افراد می‌گوید: آنها می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ درخواست خود را ثبت کرده و از انجام مابقی خدمت سربازی‌اش معاف شوند اما برای این دسته از افراد تخفیفی به ازای ماه‌های خدمت کرده در نظر گرفته نخواهد شد و آنان باید همانند دیگر متقاضیان رقم‌های مصوب را پرداخت کنند.

حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون - آیا یارانه نقدی جزئی از نفقه زوجه است ؟ - لایحه هدفمند کردن یارانه ها خلاف قانون اساسی است 

 تکلیف دانشجویان انصرافی چیست؟

صحبت درباره خدمت‌کنندگان در امر مقدس سربازی به همین جا ختم نمی‌شود. در این میان افراد دیگری هم هستند که از تحصیل انصراف داده‌اند. این مقام نظامی کشور درباره شرایط بهره‌مندی این افراد از قانون جریمه ریالی خاطرنشان می‌کند: نکته مهم در خصوص این افراد، تاریخ انصراف‌شان از تحصیل است. بنابراین تمام آن دسته از دانشجویان انصرافی که متقاضی ثبت‌نام طرح جریمه ریالی هستند باید توجه داشته باشند که تاریخ انصراف‌شان از تحصیل باید به قبل از شهریور سال 93 بازگردد. سردار کمالی با اشاره به شرط دوم برای این دسته از افراد، می‌گوید: مدارک واحدهای تحصیلی پاس شده از سوی این دسته از متقاضیان نیز بررسی می‌شود. به عنوان مثال اگر یک متقاضی دانشجوی مقطع کارشناسی بوده باشد و تا پیش از شهریور 93 نیز از تحصیل انصراف بدهد اما بیش از 100 واحد را پاس کند بنابراین مدرک معادلی که برای این فرد صادر می‌شود، مدرک مقطع کاردانی و تاریخ غیبت این فرد نیز نه از زمان اخذ مدرک دیپلم بلکه از زمان معادل‌سازی و اخذ مدرک کاردانی محاسبه خواهد شد. البته نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که ممکن است مشمولی در رشته‌ای تحصیل کند که در آن مقطع کاردانی وجود نداشته باشد بنابراین در این صورت آخرین مدرک تحصیلی وی همان مدرک دیپلم خواهد بود. اولویت اول برای ستاد کل نیروهای مسلح، ادامه تحصیل مشمولان است همانطور که برای این امر فرجه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، به عبارت دیگر ادامه تحصیل را بر انجام خدمت سربازی ارجح دانسته‌ایم. نکته‌ای که لازم است بر آن تاکید شود، این است که واجدان شرایطی که تا پایان سال 94 بیش از 8 سال و دارای بیشتر از آن باشند، می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند. سردار کمالی از دانشجویان درخواست کرد به امید بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی از تحصیل انصراف ندهند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.