×

قانون جامع حد نگار کشور ابلاغ شد

قانون جامع حد نگار کشور ابلاغ شد

رئیس جمهوری قانون جامع حد نگار(کاداستر) کشور را برای اجرا ابلاغ کرد

قانون-جامع-حد-نگار-کشور-ابلاغ-شد وکیل 

رئیس جمهوری قانون جامع حد نگار(کاداستر) کشور را برای اجرا ابلاغ کرد.

کاداستر ، زمینه ساز مدیریت بهینه زمین و املاک - تعریف کاداستر - تایید طرح جامع کاداستر از سوی شورای نگهبان - سازوکارهای اجرای کاداستر - تمام مالکیت ها در سیستم کاداستر سنددار می شوند 

 قانون جامع حد نگار(کاداستر) کشور در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 12 بهمن ماه 1393 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29 بهمن ماه 1393 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

در شرح کلمه کاداستر وبعضی از اصطلاحات بکار رفته در این قانون ، در ماده یک، معنی و مفهوم آن کلمات آورده شده که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

1- حدنگار (کاداستر): فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است.

لایحه کاداستر پس از بررسی در کمیسیون قضایی به صحن علنی مجلس می رود - دست نویس شدن اسناد با طرح کاداستر پایان می یابد - اسناد تک برگی کاداستری جلوی جعل را گرفت 

2- حدنگاری (عملیات کاداستر): مجموعه فعالیت های مرتبط با حدنگار (کاداستر) است که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکسها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکسها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به روزرسانی آن می باشد.

3- نظام جامع: نظام جامع اطلاعات املاک و حدنگار (کاداستر) کشور و سامانه اطلاعات رایانه ای مکان محوری است که کلیه اطلاعات حدنگاری از جمله اطلاعات نقشه ها و اسناد مالکیت حدنگار و سایر اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی کلیه املاک و عارضه های طبیعی کشور در آن ثبت می شود.

4- نقشه حدنگار: نقشه ای است که براساس حدنگاری تهیه می شود.

5- سند مالکیت حدنگار: سند مالکیتی است که براساس حدنگاری و تحت نظام جامع تهیه می شود.

این قانون در اجرای اصل یکصدو بیست و سه قانون اساسی با امضاء رئیس جمهور در تاریخ ١٩ / ١٢ /١٣٩٣ برای اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.