×

رسانه‌ها نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی جرایم رایانه‌ای دارند

رسانه‌ها نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی جرایم رایانه‌ای دارند

خبرگزاری فارس عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت پیشگیری و آگاهی فرزندان و خانواده‌ها از جرایم رایانه‌ای دارای اهمیت بسیار است و رسانه‌ها و مطبوعات نقش مؤثری در این اطلاع‌رسانی ایفاء می‌کنند

رسانه‌ها-نقش-مؤثری-در-اطلاع‌رسانی-جرایم-رایانه‌ای-دارند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: پیشگیری و آگاهی فرزندان و خانواده‌ها از جرایم رایانه‌ای دارای اهمیت بسیار است و رسانه‌ها و مطبوعات نقش مؤثری در این اطلاع‌رسانی ایفاء می‌کنند.

جعفر‌ کوشا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشت: قانون جرایم رایانه‌ای در ایران در سال 1388 با الهام از کنوانسیون بوداپست در سال 2000 و سایر کنوانسیون‌های گذشته مورد تصویب قرار گرفت.

این حقوقدان با اشاره به اهمیت تفاوت جرایم سنتی با جرایم رایانه‌ای گفت: باید به این موضوع توجه کرد که جرایم سنتی با جرایم رایانه‌ای متفاوت است. در حقیقت جرایم رایانه‌ای جرایمی هستند که موضوع و وسیله و نتیجه تماماً از ناحیه کامپیوتر و رایانه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در جرایم رایانه‌ای قانونگذار جرایم متفاوتی را پیش‌بینی کرده است از جمله شنود غیرمجاز، دسترسی غیرمجاز، جاسوسی، سرقت، تخریب، جعل رایانه‌ای و همچنین جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، جرایم هتک حیثیت و نشر اکاذیب است.

جعفر کوشا با اشاره به نوآوری‌های موثری که در قانون جرایم رایانه‌ای به‌وجود آمده افزود: در قانون جرایم رایانه‌ای نوآوری‌های مؤثر دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی اشاره کرد که در نتیجه این نوآوری می‌توان اشخاص حقوقی را مورد تعقیب قرار داد.

این استاد حقوق جزا و جرم‌شناسی از جمله اهداف قانون‌گذار را از تدوین این قانون حمایت از تولید‌کنندگان و سازندگان برنامه‌هایی که به صورت نرم‌افزاری تهیه می‌شد دانست و اظهار داشت: قانون‌گذار از جمله اهداف تدوین این قانون را به منظور حمایت و صیانت از حقوق کاربران از یک طرف و حمایت و صیانت از حقوق جامعه را از طرف دیگر در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین حمایت از تولید‌کنندگان و سازندگان برنامه‌هایی که به صورت نرم‌افزاری تهیه می‌شود از دیگر اهداف تدوین قانون بوده است.

وی افزود: با توجه به جدید و نو بودن این قانون قوه قضائیه دادسراها و دادگاه‌هایی خاص را برای ارتکاب این جرایم پیش‌بینی و در نهایت اختصاص داد. که با توجه به پیچیدگی این جرایم باید از تخصص کافی و وافر دستگاه‌های قضایی برخوردار باشند.

جعفر کوشا گفت: برای بالا بردن آگاهی و تخصص قضات؛ آموزش جرایم رایانه‌ای در برنامه آموزش قضات قرار گرفت که قضات مجرب و متخصص زیر صلاح باید آموزش‌های لازم را به کارآموزان قضاوت و همین‌طور قضاتی که در حال رسیدگی هستند تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشکده حقوق متنوع موضوع جرایم رایانه‌ای ایجاب می‌کند که اطلاعات قضات به روز و جدید باشد افزود: نکته‌‌ای که بسیار حائز اهمیت است تنوع این دسته جرایم است زیرا تنوع موضوع جرایم رایانه‌ای و همچنین پیچیدگی‌های این نوع جرایم ایجاب می‌کند که اطلاعات و آموزش افراد ذی‌صلاح از جمله پلیس و قضات دادگاه‌ و دادسراها به روز و جدید باشد.

وی گفت: مرتکبین جرایم رایانه‌ای با توجه به زیرکی خاص و هوش سرشار و به تغییر جرمشناسان به کارگیری از فسفر مغز سعی دارند که به نحوی با پوشش قانونی اعمال مجرمانه خود را انجام دهند.

جعفر کوشا در پایان نقش اطلاع‌رسانی‌ها و مطبوعات در زمینه این جرایم بسیار مهم و مؤثر است تصریح کرد: بنای مقابله و مبارزه با این نوع جرایم نمی‌توانند مانند جرایم سنتی باشند لذا در عرصه آموزشی و اطلاع‌رسانی در ارتباط با جرایم رایانه‌ای از موارد جدی است که باید فرهنگ‌سازی شود و رسانه‌ها و مطبوعات در این زمینه نقش بسیار مؤثری را اجرا خواهند کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.