×

از اولتیماتوم دستگاه قضا تا تعیین حبس و شلاق برای متخلفان چهارشنبه سوری

از اولتیماتوم دستگاه قضا تا تعیین حبس و شلاق برای متخلفان چهارشنبه سوری

روزهای آخر سال نوید بخش رسیدن نوروز و آمدن بهار است و حال آنکه برخی با اعمال و رفتارهای خطرآفرین در آخرین چهارشنبه سال، زندگی شهروندان را به خطر می‌اندازند، اما قانون برای این متخلفان چه مجازات‌هایی را پیش بینی کرده است؟

از-اولتیماتوم-دستگاه-قضا-تا-تعیین-حبس-و-شلاق-برای-متخلفان-چهارشنبه-سوری وکیل 

روزهای آخر سال نوید بخش رسیدن نوروز و آمدن بهار است و حال آنکه برخی با اعمال و رفتارهای خطرآفرین در آخرین چهارشنبه سال، زندگی شهروندان را به خطر می‌اندازند، اما قانون برای این متخلفان چه مجازات‌هایی را پیش بینی کرده است؟

آخرین آمار حادثه دیدگان چهارشنبه سوری 93 - جنبه های حقوقی چهارشنبه سوری - ابعاد حقوقی چهارشنبه سوری و مسئولیت قانونی آن ، مسئولیت قانونی دولت در سوانح چهارشنبه سوری -2700 نفر در چهارشنبه سوری 92 سوختند 

متخلفان چهارشنبه‌سوری چگونه مجازات می‌شوند؟به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگارارن، چهارشنبه سوری در واقع پیش‌درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است، اما این جشن ملی که طلایه‌دار نوروز است، به نظر می‌رسد این روزها چهره جنگ گونه به خود گرفته و آتش بازی‌های مخاطره آمیزی زندگی شهروندان را تهدید می‌کند.

مزاحمت، تخریب، وحشت و ناامنی ثمره این جشن ملی است، با وجود اینکه روز گذشته سردار «حسین ساجدی‌نیا» فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن بیان اولتیماتوم جدی پلیس درباره چهارشنبه‌سوری گفت: ممنوعیت اجرای مراسم چهارشنبه سوری در خیابان‌های اصلی به قوت خود باقی است و ماموران پلیس با کسانی که هنجارشکنی کنند و باعث سلب آسایش مردم شوند برخورد کرده و با حکم قضایی قطعاً تا پایان تعطیلات مهمان پلیس خواهند شد؛ البته اگر با خودرو نیز مزاحمت کنند خودرو نیز توقیف می‌شود.

با وجود این اوتیماتوم‌های جدی و هشدارهای صریح دستگاه انتظامی و قضایی  و برخورد شدید با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد محترقه باز هم شاهد تخلفات و هنجارشکنی برخی افراد در این زمینه هستیم، به طوری که تاکنون شاهد زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبران و حتی مرگ شهروندان  بوده‌ایم، این در حالی است که جشن چهارشنبه سوری مانند سایر رسومات عمومی کشور باید در چارچوب مقررات و قوانین و با رعایت و حفظ حقوق شهروندی صورت گیرد.

چهارشنبه آخرمجازات حبس در انتظار اخلالگران چهارشنبه آخر سال 

متخلفان چهارشنبه‌سوری چگونه مجازات می‌شوند؟

**توصیه مؤکد معاول اول قوه قضاییه به متخلفان چهارشنبه سوری

همانطور که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا در هفتاد و ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ارتباط با چهارشنبه‌سوری گفت: اولاً توصیه ما مثل همیشه به مردم و خانواده‌ها این است که مراقب باشند تا در شادی که وجود دارد، شاهد اتفاقات تلخی نباشیم. البته معاونت پیشگیری از وقوع جرم در این زمینه تلاش خود را کرده‌اند و چنانچه کسانی از قانون تمکین نکنند و آرامش جامعه را برهم بزنند و به دنبال سودجویی باشند با آن‌ها برخورد می‌شود.

**مجازات‌های قانونی متخلفان چهارشنبه سوری

74 ضربه شلاق برای برهم زنندگان نظم عمومی: تعرض به حقوق دیگران در شرع اسلام و در قانون امری مذموم است به همین جهت قانونگذار در ماده 618 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

6 ماه حبس برای فروشندگان مواد محترقه غیر مجاز:  طبق ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز هرکس به شکل غیرقانونی و غیر‌مجاز مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) را خریداری، نگهداری و حمل کند یا مبادرت به توزیع و فروش آنها کند یا معامله دیگری با آن‌ها انجام دهد به حبس از 91روز تا 6 ماه محکوم خواهد شد. همچنین طبق تبصره ماده 12 این قانون خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 10 میلیون ریال است.

خرید و فروش مواد محترقه جرم محسوب می شود 

متخلفان چهارشنبه‌سوری چگونه مجازات می‌شوند؟

استفاده از مواد محترقه و آتش‌زای دست‌ساز و خطرناک جایگزین آیین‌های کهن شده‌است و چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت، از اصالت خود فاصله گرفته‌،  این در حالی است که این جشن پیش از این با انجام مراسم‌هایی از جمله قاشق زنی ایرانی، فال گوشی و گره گشایی و... طلایه‌دار نوروز بود.

به نظر می‌رسد برای تداوم سنت‌هایی همچون چهارشنبه سوری راهی جز اصلاح اجتماعی و مدنی وجود ندارد  و برای هر اصلاحی ابتدا باید از خودمان شروع کنیم، چرا که در غیر این صورت این مراسم رفته رفته به کابوس بزرگی تبدیل می‌شود که جز زیان چیز دیگری برای عرضه ندارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.