×

جرائم یقه سفید ها چیست؟

جرائم یقه سفید ها چیست؟

جرائم یقه سفید در اغلب موارد در جریان شغل و حرفه این اشخاص واقع می‌شوند و به این ترتیب جعل اسناد، ارتشاء، اختلاس در زمره «جرائم یقه سفید‌ها» قرار می‌گیرند

جرائم-یقه-سفید-ها-چیست؟ وکیل 

جرائم یقه سفید در اغلب موارد در جریان شغل و حرفه این اشخاص واقع می‌شوند و به این ترتیب جعل اسناد، ارتشاء، اختلاس در زمره «جرائم یقه سفید‌ها» قرار می‌گیرند.

سازوکارهای پیشگیری از جعل سند - آیا تغییر در فتوکپی یا عکس جعل سند است؟ -  آیا تغییر دو کلمه در سند مصداق جعل است؟ - امکان جعل اسناد تک برگی وجود ندارد - پیشگیری از پولشویی در گرو همکاری دستگاه های نظارتی و بانک ها - بررسی مبانی فقهی پولشویی - آیا می دانید پولشویی چیست و مقررات حاکم بر آن چگونه تعیین می شود؟ - پولشویی الکترونیک چیست ؟ - تبعات ارتکاب جرم پولشویی - نگاهی به جرم پولشویی -  پولشویی فرایندی سیاه و سفید - همه چیز درباره پولشویی، تجارت نقدینگی 

جرایم یقه سفید‌ها چیست؟به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، اصطلاح "یقه‌سفید" به کارمندانی اطلاق می‌شود که در ادارات، دفاتر، بانک‌ها  کار می‌کنند.

به عبارت دیگر منظور از یقه‌سفیدها همان کامندان دفتری می‌باشد که به مجموعه‌ای از فعالیت‌های غیرقانونی که کارمندان در محل کار در راستای منفعت‌طلبی خودشان مرتکب می‌شوند، جرائم یقه‌سفیدها گفته می‌شود.

«محمد رسولی» حقوقدان و وکیل دادگستری با ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، مقوله جرم یقه سفیدها را تشریح کرده که در ادامه می‌خوانید.

جرم یقه سفید‌ها

در ادبیات جرم‌شناسی به آن دسته از جرایمی که افراد متعلق به طبقات بالای جامعه (یعنی افرادی که از نظر سیاس، اقتصادی یا اجتماعی صاحب نفوذ هستند) مرتکب می‌شوند به اعتبار وضع ظاهری آراسته آن‌ها «جرم یا بزهکاری یقه سفید‌ها» نامیده می‌شود.  

اختلاس ، تدلیس ، تصرف غیرقانونی و کلاهبرداری - مجازات اختلاس چیست ؟ - نظارت صحیح حلقه مفقوده پیشگیری از اختلاس - جدول کلید مجازات جرم اختلاس - اختلاس چیست ؟ مختلس کیست ؟ - قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری - اختلاس و استفاده غییر مجاز از اموال دولتی - موضوع تبانی در معاملات دولتی و اختلاس - انواع جرائم اقتصادی در نظام اداری 
 
جرم‌شناسان غالبا جرائم ارتکابی توسط اشخاص متعلق به اقشار مرفه اجتماع را به عنوان «جرایم یقه سفید» طبقه بندی می‌کنند. جرایم یقه سفید در اغلب موارد در جریان شغل و حرفه این اشخاص واقع می‌شوند. به این ترتیب جرایمی مثل جعل اسناد، ارتشاء، اختلاس در زمره «جرایم یقه سفید‌ها» قرار می‌گیرند.  
 
بنا به اعتقاد جرم‌شناسان در بزهکاری یقه سفید‌ها که پولشویی هم از جمله آن‌ها می‌باشد، رقم سیاه بزهکاری نسبتا بالاست. رقم سیاه در اینجا منظور آن مقدار و میزان از جرایمی است که صورت می‌گیرد و به وقوع می‌پیوندد ولی آمار دقیق و مشخص آن معین نیست.  

رشوه و مجازات آن در نظام کیفری ایران - انواع جرائم اقتصادی در نظام اداری - عفونتی به نام رشوه - بسته حقوقی برای کسانی که رشوه می دهند یا می گیرند ، جریمه های دور زدن قانون - رواج پدیده رشوه گیری به دلیل عدم آگاهی از قوانین محکم مجازات رشوه گیرنده - رشوه از شرایط تحقق تا اقدامات پیشگیرانه - رشوه در فقه اسلامی و قوانین ایران - شکوائیه رشوه گرفتن - قوانین در مورد رشوه چه می گویند ؟ - بررسی رشوه در قانون مجازات اسلامی - آئین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاههای اجرایی 
 
این جرم وقتی هم که توسط افراد به اصطلاح یقه سفید انجام می‌شود، به جهت ظاهر آن افراد و نیز موقعیت اجتماعی که معمولا این افراد دارند، کمتر در معرض بروز و ظهور قرار می‌گیرند و کشف می‌شوند. از همین رو به نظر می‌رسد باید این دسته از جرایم به ویژه آن بخش که تحت عنوان پولشویی قرار می‌گیرند، زاید باشند. با توجه به طبیعت و ماهیت برخی از جرایم، ارقام سیاه (بزهکاری پنهان) در آن‌ها بسیار بالا می‌باشد، جرم پولشویی نیز به لحاظ طبیعت خاص خود و به ویژه به جهت عدم تمایل موسسات مالی و اعتباری و سایر اشخاص حقیقی و یا حقوقی به افشاء آن، دارای ارقام سیاه بالا می‌باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.