×

تدوین برنامه برای رعایت حقوق متهمان

تدوین برنامه برای رعایت حقوق متهمان

تدوین برنامه برای رعایت حقوق متهمان

تدوین-برنامه-برای-رعایت-حقوق-متهمان

حقوق مجرمان و متهمان باید رعایت شود و برنامه‌های استانداردی نوشته‌ایم که باید ظرف مدت حداقل یک سال به نقطه استاندارد برسیم/ در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل پلیس تبادل اطلاعات هستیم که بسترهای قانونی‌اش هم فراهم شده است.

ایلنا: فرمانده نیروی انتظامی گفت: در پلیس آگاهی به لحاظ حرفه‌ای و فنی باید به نقطه‌ای برسیم که دیگر خبر از فشار و ضرب و جرح و شتم نباشد و گرچه اگر برخی مجرمانی که نزد پلیس هستند را دست مردم بدهیم تکه‌پاره‌شان می‌کنند اما ما باید مطابق با قانون با آنها برخورد کنیم وظیفه ما مجازات نیست و در پلیس آگاهی صرفا باید کشف حقیقت صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم عصر روزگذشته در مراسم تودیع و معارفه رئیس پلیس جدید آگاهی ناجا با بیان اینکه در مورد آگاهی گام‌های بلندی در ادوار گذشته برداشته شده است گفت: اوج این گام‌ها در برنامه چهارم بوده است که یک مدیریت علمی و حرکت جمعی مبتنی بر موازین طراحی عملیاتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جرایم در کل دنیا رو به توسعه است تصریح کرد: تنوع و کیفیت جرایم، شدت جرم و وسعت جرایم به طوری است که الان در یک شرکت حرمی جیب هزاران نفر را می‌زنند.حوزه جرایم مجازی، توسعه بی‌بند و باری در دنیا که امتدادش را در جامعه خودمان می‌بینیم، ناکارآمدی سیستم‌های آموزش و پرورش و اقتصادی و فرهنگی و... که به معنی فاصله‌شان با وضع مطلوب و کم کارکردی‌های آنها است در قالب افزایش جرایم و بروز خشونت دیده می‌شود.

فرمانده ناجا گفت: در بیشتر جرایم پیشرفته شدن جرم به سرعت صورت می‌گیرد اما در سال‌های اخیر در کشور ما روند افزایش جرم متوقف شده اما همین مقدار هم خوب نیست و آسیب‌های جدی به جامعه می‌زند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه یک کلاهبرداری با چند هزار مال‌باخته آنقدر جامعه را به وحشت نمی‌اندازد که یک تجاوز به عنف به وحشت می‌اندازد گفت: سرقت بانک، سرقت مسلحانه، قتل‌های زنجیره‌ای و تجاوز به عنف که مردم را خیلی نگران می‌کنند باید حتما به کشف کامل برسند البته در اقلب این جرایم کشف بالای 90 درصد است.

فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی آگاهی کشف جرم و یافتن حقیقت است اما با توجه به سیاست‌های پلیس تقدم پیشگیری بر مقابله با جرم را باید در دستور کار داشته باشیم به طوری که امروز پیشگیری و پیش‌بینی یک وظیفه عمومی در همه ارکان پلیس است.

وی با بیان اینکه پیشگیری اجتماعی موجب پیشگیری از وقوع جرم می‌شود افزود: در تلویزیون ما فیلم‌های پلیسی خارجی بهتر از فیلم‌های پلیسی داخلی هستند در شرایطی که پلیس ما در بسیاری از جرایم از خیلی از کشورهای غربی در روش‌های کشف جرم قوی‌تر عمل می‌کند و پرونده‌های بسیار مهمی را کشف می‌کنیم.

احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه این فیلم‌ها در کشورهای خارجی به مردم القای احساس امنیت می‌کنند گفت: ما هم باید همین کار را بکنیم و باید شگردهای نوظهور مجرمان را نیز افشا کرده و به مردم آموزش دهیم.

فرمانده ناجا به نقاط ضعف امنیتی در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها و نقاط ضعف برخی خودروها اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت‌ها برای سودشان توجهی به منافع مردم ندارند که پلیس باید پیگیری کند تا این مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: این چه معنی دارد که وقتی کسی خودرو می‌خرد باید بازهم پول بدهد و برای ایمنی آن قفل فرمان و... تهیه کند این را شرکت باید روی خودرو نصب کند و پولش را هم از مردم بگیرد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در برخی کشورهای غربی نرخ سرقت خودرو 10 تا 100 برابر کشور ما است گفت: تصورات واهی القا می‌شود که انگار در اروپا خیلی احساس امنیت وجود دارد در حالی که این امنیت از نگاه بیننده خارجی است و از نگاه خود اروپایی‌ها اینطور نیست.

فرمانده ناجا در ادامه تصریح کرد: اشکال در سیستم ثبت شرکت‌ها، املاک و اسناد باعث شده که کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌های بسیار بزرگ انجام شود و همچنین نقاط ضعف در فرایندهای بانکی و گمرکی که البته نیروی انتظامی اشراف کافی به این فرایندها دارد و مسوولان را آگاه می‌کند بسترهای وقوع جرایم را فراهم می‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: وقتی سیستم ثبت اشکال داشته باشد از طرف دیگر فردی مدارک جعلی تولید می‌کند و پس از مدتی ما باید در خارج از کشور به دنبال کلاهبرداری بگردیم که این مدارک جعلی را تولید کرده است در صورتی که باید از پایه درست شود تا امکان جعل وجود نداشته باشد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه سرعت ما به سرعت تحولات جرایم نیست و این شکاف ممکن است برای جامعه مشکل ایجاد کند افزود: در پلیس آگاهی به لحاظ حرفه‌ای و فنی باید به نقطه‌ای برسیم که دیگر خبر از فشار و ضرب و جرح و شتم نباشد و گرچه اگر برخی مجرمانی که نزد پلیس هستند را دست مردم بدهیم تکه‌پاره‌شان می‌کنند اما ما باید مطابق با قانون با آنها برخورد کنیم وظیفه ما مجازات نیست و در پلیس آگاهی صرفا باید کشف حقیقت صورت گیرد.

وی به پیشرفت‌های پلیس آگاهی در روش‌های بیومتریک و انگشت‌نگاری اشاره کرد و گفت: البته برخی از این روش‌ها نیازی به تشریح ندارد اما ما در موضوع روش‌های پیشرفته و بیومتریک در رده‌های برتر آسیا هستیم و به سطح خوبی رسیده‌ایم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه بازداشتگاه آگاهی نمی‌تواند به صورت زندان در بیاید و متهم مدت‌ها در آن زندانی باشد گفت: الان بعد از اینکه متهم چندین وقت در پلیس آگاهی بازداشت می‌ماند ایراد هم گرفته می‌شود که به لحاظ حقوق شهروندی این بازداشتگاه‌ها مشکل دارند در صورتی که اصلا متهم نباید مدت زیادی در آگاهی بماند.

فرمانده ناجا تاکید کرد: حقوق مجرمان و متهمان باید رعایت شود و برنامه‌های استانداردی نوشته‌ایم که باید ظرف مدت حداقل یک سال به نقطه استاندارد برسیم.

او با بیان اینکه در رابطه با پرونده کهریزک باید ریشه را اصلاح کنیم گفت: هماهنگی‌ها، ارتقای سیستم نظارتی و کنترلی و... در این سازوکار پیش‌بینی شده است و حقوق شهروندان و همچنین مجرم و متهم برای ما یک اصل است و پلیس در چارچوب قانون می‌تواند با مردم تعامل داشته باشد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه هم‌اکنون 50 درصد بهبود رفتار در پلیس آگاهی داشته‌ایم گفت: اما انتظار ما بهبود کامل است.
فرمانده نیروی انتظامی به جرایم نوظهور و امنیت فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: امنیت فضای مجازی برای نیروی انتظامی بسیار مهم است و در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل پلیس تبادل اطلاعات هستیم که بسترهای قانونی‌اش هم فراهم شده است.

به گفته وی امنیت مردم تنها با اقدام فیزیکی تامین نمی‌شود چراکه در جرایم نوظهور مجرمان ناپیدا هستند و سخت پیدا می‌شوند و در این بخش نیروی انتظامی باید تقویت شود.
به گزارش ایلنا در این مراسم سردار جعفری رئیس پلیس سابق پلیس آگاهی ناجا و فرمانده جدید دانشگاه علوم انتظامی نیز با ارائه آماری گفت: در سال 84 ماهانه 11 هزار و 972 فقره پرونده از سوی پلیس آگاهی کشف می‌شد که این رقم در سال 88 به 19 هزار و 449 پرونده رسیده است.

وی با بیان اینکه این افزایش کمی در نقاط کیفی متمرکز شده است افزود: به طوری که در سال 84، 69 درصد پرونده‌های قتل کشف می‌شد که این میزان در سال 88 به 85 درصد رسیده است و در رابطه با جرایم تجاوز به عنف نیز 96 درصد این جرایم کشف می‌شود.

براساس این گزارش سردار ابوالحسن بتولی معاون سابق اجتماعی نیروی انتظامی به جای سردار جعفری در پلیس آگاهی ناجا منصوب شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.