×

خلاء ها و چالش های قانون مبارزه با پولشویی

خلاء ها و چالش های قانون مبارزه با پولشویی

عدم جامعیت و مانعیت قانون مبارزه با پولشویی، واگذاری نظارت بر امر مبارزه با پولشویی به یک نهاد غیرقضایی، عدم پیش بینی راهکاری مؤثر درخصوص جرایم سازمان یافته، عدم پیش بینی ضمانت اجرای کافی برای اجرای صحیح و موثر قانون و عدم تناسب جرم پولشویی با مجازات مقرر در قانون از خلاءها و چالش‌های قانون مبارزه با پولشویی می‌باشد

خلاء-ها-و-چالش-های-قانون-مبارزه-با-پولشویی وکیل 

عدم جامعیت و مانعیت قانون مبارزه با پولشویی، واگذاری نظارت بر امر مبارزه با پولشویی به یک نهاد غیرقضایی، عدم پیش بینی راهکاری مؤثر درخصوص جرایم سازمان یافته، عدم پیش بینی ضمانت اجرای کافی برای اجرای صحیح و موثر قانون و عدم تناسب جرم پولشویی با مجازات مقرر در قانون از خلاءها و چالش‌های قانون مبارزه با پولشویی می‌باشد.

پیشگیری از پولشویی در گرو همکاری دستگاه های نظارتی و بانک ها - بررسی مبانی فقهی پولشویی - آیا می دانید پولشویی چیست و مقررات حاکم بر آن چگونه تعیین می شود؟ - پولشویی الکترونیک چیست ؟ 

خلاءها و چالش‌های قانون مبارزه با پولشوییبه ، جرم انگاری عمل پولشویی در نظام حقوق کیفری ایران قدمت چندانی ندارد و تا قبل از تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال 1386، نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران درخصوص نحوه برخورد و مجازات مرتکبین پولشویی دچار سردرگمی و بعضاً صدور آراء متناقض بود.

لازم به ذکر است؛با وجود پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون وین مصوب سال 1988 میلادی درخصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و داروهای روان‌گردان و ضرورت جرم‌انگاری تطهیر اموال ناشی از ارتکاب قاچاق مواد مخدر و تأکید مجدد این موضوع توسط کنوانسیون پالرمو علیه جرایم سازمان یافته (مصوب سال 2000)، اقدام قانونی به منظور جرم انگاری پولشویی از سوی محافل قانون گذاری ایران، سال‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

با وجود خلاءها و معایب خود قانون مبارزه با پولشویی، اما نمی‌توان در این جا از ذکر این نکته غافل شد که ریشه پیدایش بسیاری از مفاسد اقتصادی وجود ابهام در قوانین برای مردم است.

 تبعات ارتکاب جرم پولشویی - نگاهی به جرم پولشویی -  پولشویی فرایندی سیاه و سفید - همه چیز درباره پولشویی، تجارت نقدینگی

همچنین ابهام در عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیز از دیگر دلایل ظهور و بروز جرایم می‌باشد؛بنابراین باید برای مردم روشن باشد که هر وزارتخانه یا سازمان دولتی حتی اشخاص حقوقی غیردولتی دقیقاً چه کار می‌کنند، چه وظایفی دارند، چقدر بودجه و احیاناً درآمد دارند؟ آن بودجه و آن درآمد را به طور روشن کجا و چگونه هزینه می‌کنند؟ مردم باید بدانند هر مقام مسئول چقدر حقوق می‌گیرد،‌ وظایف او چیست؟ شرایط انتساب به آن مسئولیت چیست؟

این مسائل خود زمینه ارتکاب به جرایم از جمله جرم پولشویی را کاهش می‌دهد،در هر حال عدم جامعیت و مانعیت قانون مبارزه با پولشویی، واگذاری نظارت بر امر مبارزه با پولشویی به یک نهاد غیرقضایی، عدم پیش‌بینی راهکاری مؤثر در خصوص جرایم سازمان یافته، عدم پیش‌بینی ضمانت اجرای کافی برای اجرای صحیح و موثر قانون و عدم تناسب جرم پولشویی با مجازات مقرر در قانون از خلاءها و چالش‌های قانون مبارزه با پولشویی می‌باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.