×

توقف تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگان به دستور بانک مرکزی

توقف تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگان به دستور بانک مرکزی

بانک مرکزی با توجه به سنگین شدن حجم کارکرد شبکه و افزایش مغایرت‌ها به ویژه در مواقع پیک، اقدام به توقف تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگان کرد

توقف-تسویه-آنی-بانک‌ها-با-فروشندگان-به-دستور-بانک-مرکزی وکیل 

بانک مرکزی با توجه به سنگین شدن حجم کارکرد شبکه و افزایش مغایرت‌ها به ویژه در مواقع پیک، اقدام به توقف تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگان کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، توقف تسویه آنی با فروشندگان از طریق بانک‌ها به دستور بانک مرکزی از روز پانزدهم آذر ماه متوقف شده است که این موضوع در حالی موجب اعتراض فروشندگان شده است که مدیران بانک مرکزی عنوان می کنند این امر موجب کاهش بسیاری از مغایرت‌ها و اختلالات در پرداخت‌ها می‌شود.

در این زمینه سامان قطبی - مدیر عامل شاپرک - در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: روز پنجشنبه از ساعت 17:45 تا حوالی ساعت 19 اختلالی در شتاب بوجود آمده بود که همین موضوع موجب تاثیراتی در شاپرک نیز شده و اختلالاتی را در سرویس دهی شاپرک به وجود آورد که به سرعت برطرف شد.

وی افزود: در نظر داریم تمهیداتی را در نظر بگیریم که این مشکل را به گونه‌ای حل کنیم تا زمانی که شبکه شتاب قطع شده و یا دچار اختلال می‌شود در شاپرک اختلالی ایجاد نشود که البته این کاربه لحاظ تکنیکی نیاز به زمان زیادی دارد تاطراحی و عملیاتی شود

قطبی عنوان کرد: مشکلی که روز پنجشنبه بوجود آمده بود موجب اختلال وکندی در سرویس‌دهی شاپرک شده بود.

مدیر عامل شاپرک تاکید کرد:‌پرداخت آنی که توسط بانک‌ها با فروشنده‌ها صورت می‌گرفت ربطی به شاپرک ندارد و یک روش تسویه است که از حدود یک سال ونیم گذشته توسط بعضی بانک‌ها و برخلاف رویه معمول تسویه در سیستم های پرداخت فعال شده بود که از روز پانزدهم آذر ماه با توجه به دستور بانک مرکزی بسته شد.

وی ادامه داد: از لحاظ عملیاتی تسویه آنی حجم کارکرد شبکه را سنگین کرده و مغایرت‌ها را نیز افزایش می داد و از سویی با توجه به بالا رفتن کارکرد شبکه در مواقع پیک با مشکلاتی نیز مواجه می‌شدیم بنابراین بانک مرکزی اقدام به توقف تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگان کرد.

قطبی با بیان این‌که با اجرایی شدن شاپرک این تراکنش در طول روز هفت بار اتفاق می افتد گفت: به عنوان مثال اگر خریدی در ساعت 7:30 صبح صورت گرفته باشد پول به حساب فروشگاه تا حدود دو ساعت بعد از آن واریز می‌شود ولی اگر در ساعت هشت شب این تراکنش صورت بگیرد فردا صبح این واریز پول انجام می‌شود.

وی ادامه داد: 99 درصد تراکنش‌ها در طول روز تسویه می شود و یک درصد باقیمانده که دچار مغایرت‌ها شده و به خاطر مسائل سیستمی و قطعی در بین راه با مشکلاتی مواجه می‌شوند تا حداکثر 48 ساعت رفع اختلال می‌شود و در مواقع بسیار نادری نیز برخی تسویه‌ها تا حدود یک هفته یا بیشتر نیز به طول می‌انجامد ولی این موارد بسیار کم و انگشت‌شمار است.

مدیر عامل شرکت شاپرک با بیان اینکه انتقال پول کارت به کارت صورت می گیرد و ابزارش در سیستم بانکی ATM است گفت: وقتی در فروشگاه خریدی را انجام می‌دهیم رسیدی داده می شود به کسی که خرید انجام داده و همان لحظه از حسابش پول کسر می شود و یک فاکتور به فروشنده و یکی به خریدار ارائه می‌شود.

قطبی گفت: عمده‌ تراکنش‌هایی که در خرید صورت می‌گیرد در دنیا بعد از 48ساعت تسویه می‌شود ولی با طرح شاپرک این کار فورا انجام شده و با اختلاف زمانی بسیار کمتر پول به حساب فروشگاه واریز می شود.

به گزارش ایسنا، همچنین مهدی شهیدی رییس یکی از شرکت‌های پشتیبانی کننده شاپرک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به قطعی سیستم شتاب در روز پنجشنبه اظهار کرد: این قطعی حوالی ساعت 19 بوجود آمد که طبیعی است با توجه به این اختلال شاپرک نیز دچار مشکلاتی شد چون شاپرک متاثر از شتاب است.

وی با بیان این‌که این مشکل به سرعت حل شد عنوان کرد: از روز پانزدهم آذر ماه به دستور بانک مرکزی تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگان متوقف شد و اعلام شد بانک‌هایی که اقدام به توقف این تسویه نکنند تمام خدمات الکترونیکی را از آن‌ها گرفته و گیت شتاب آن‌ها نیز بسته می‌شود.

شهیدی در بخشی از سخنان خود گفت: برخی فروشندگان از این موضوع نگران هستند که در مواقعی تسویه بانک‌ها با آن‌ها به طول می‌انجامد ولی هر فروشنده‌ای که رسید موفق را دریافت کرده باشد هیچ نگرانی وجود ندارد چون مبلغ مورد نظر از حساب خریدار کسر شده و بانک نیز دراولین فرصت تسویه حساب را با فروشنده مربوطه انجام می‌دهد.

رییس هیات مدیره آسان‌پرداخت پرشین با بیان این‌که پروژه شاپرک بسیار مهم و کار سنگینی بود گفت: متاسفانه در رابطه با بحث شاپرک تبلیغات چندانی صورت نگرفت و مجموعه شاپرک وبانک مرکزی عملا از تبلیغات این سرویس اجتناب کردند در صورتی که این کار بسیار بزرگ نیاز به تبلیغات بسیار خوب و بزرگی داشت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.