علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه قنبری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری البرز
وب سایت جلیل پورسلیم بناب وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه
محمد رضا مهرجو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
عارف رضایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
حسین باقرزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه و کارشناس ارشد حقوق خصوصی
دکتر حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای غیر قانونی خود را نقض کرد

ارسالی توسط جواد خانی وکیل پایه یک دادگستری
هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای غیر قانونی خود را نقض کرد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1370 و قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب سال 1374 رای قبلی خود به شماره 178- 28/ 5/ 1380 را غیر قانونی دانست.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1370 و قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب سال 1374 رای قبلی خود به شماره 178- 28/ 5/ 1380 را غیر قانونی دانست.

قانون اصلاح قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370/6/30 تغییر رویه ها در قانون جدید دیوان عدالت اداری - دیوان عدالت اداری و فلسفه تاسیس آن - کارکرد دیوان عدالت اداری به زبان ساده 

 در گردش کار این پرونده آمده است:

مشاوران رئیس دیوان عدالت اداری طی درخواستی که به شماره 11579/283- 17/ 12/ 1392 ثبت دبیرخانه حوزه ریاست دیوان عدالت اداری شده است اعلام کرده‌اند که رای شماره 178- 28/ 5/ 1380 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون صادر شده است و رئیس دیوان عدالت اداری در اجرای ماده 91 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 موضوع را به هیأت عمومی ارجاع کرده است.

با توجه به این که ماده 12 قانون تسهیلات و استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 1374 مقرر داشته است که دستگاه‌های مشمول این قانون مکلفند در اعطای تسهیلات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی که واگذار می‌کنند یا می‌توانند زمینه اعطای آن را از سوی دستگاه‌های دیگر فراهم کنند، جانبازان را در اولویت قرار دهند. چگونگی اعطای تسهیلات مذکور بر اساس آیین نامه‌ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد بنیاد با موافقت ولی فقیه یا نماینده مأذون از طرف ایشان به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، است و در موضوع مورد حکم بخشنامه دستگاه مشمول اساساً حق واگذاری و پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب به کارمند مامور بر تحصیل نیست و چنین حقی وجود ندارد تا به صورت اولویت برای جانباز اعمال شود.

پاسخ شورای نگهبان به استعلامات رییس دیوان عدالت اداری - آیا می دانید وظیفه دیوان عدالت اداری چیست ؟ 

از این جهت تصویب نامه قانون مذکور که با اذن نماینده ماذون مقام معظم رهبری تنظیم شده است با رعایت اختیارات بوده است و حکم شماره 178- 28/ 5/ 1380 قابلیت اعمال ماده 91 را دارد. در نتیجه نظر اکثریت اعضای هیأت تخصصی که به عدم قابلیت ابطال مصوبه مورد شکایت اظهار نظر شده را صحیح دانسته و با آن موافقیم و معتقدیم اعمال ماده 91 نسبت به دادنامه فوق الذکر هیأت عمومی ضرورت دارد.

متن دادنامه مورد نظر به قرار زیر است:

«رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

حکم مقرر در ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب 1374 مصرح در استحقاق مستخدمین جانباز به دریافت کلیه حقوق و مزایای مربوط در مدت ماموریت آموزشی موضوع ماده مذکور است و چون فوق العاده جذب مدیران و متصدیان مشاغل تخصصی با توجه به طبیعت و ماهیت وظایف و مسؤولیت‌های مشاغل مزبور از نوع مزایای مستمر و ثابت آنها منظور و محسوب شده است، بنابراین حذف آن از ردیف مزایای قانونی مستخدمین جانباز در مدت آموزش ملاک موجهی ندارد و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری عبارت (فوق العاده جذب مدیران و مشاغل تخصصی) از متن ماده 5 آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون فوق الذکر مصوب آبان ماه 1378 هیأت وزیران حذف و ابطال می شود.

انتشار کتاب جایگاه و صلاحیت های دیوان عدالت اداری در نظام حقوقی ایران 

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری»

 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء، رای شماره 1921 را صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

با توجه به این که در اجرای ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب سال 1370، تشخیص و تعیین و پرداخت فوق العاده های جذب و خاص به هیأت وزیران واگذار شده است. همچنین طبق ماده 12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب سال 1374، تشخیص میزان پرداخت فوق العاده های مربوط به ماموریت‌های آموزشی نیز به هیأت وزیران واگذار شده است؛ لذا تعیین انواع و اقسام فوق العاده‌های قابل پرداخت در اجرای مواد قانونی فوق الذکر به عنوان فوق العاده های مربوط در مدت ماموریت آموزشی از اختیارات خاص هیأت وزیران بوده در نتیجه تعیین مستثنیات مذکور در ماده 5 آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون یاد شده تحت عنوان فوق العاده های غیر قابل پرداخت هم در حدود اختیارات مذکور است بنا بر مراتب، دادنامه شماره 178- 28/ 5/ 1380 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که برخلاف استدلال مذکور صادر شده است مغایر قانون تشخیص و در اجرای ماده 91 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، نقض و بلااثر می گردد.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

کاهش هزینه های سنگین نگهداری مجرمین با اعمال مجازات های جایگزین حبس

نام نویسنده
کاهش هزینه های سنگین نگهداری مجرمین با اعمال مجازات های جایگزین حبس

یک قاضی دادگستری گفت: یکی از نقاط قوت قانون حبس‌زدایی کاهش هزینه‌های سنگینی است که زندانی‌کردن مجرمین بر دوش دستگاه قضا می‌گذارد.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید