بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
حسین باقرزاده
آدرس : اردبیل میدان شهید باکری نبش خیابان فلسطین ساختمان اداری خورشید طبقه دوم واحد 22 دفتر وکالت حسین باقرزاده
وب سایت حسین باقرزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه و کارشناس ارشد حقوق خصوصی
محمدرضا توکلی
آدرس : : تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی، کوچه یکم، پلاک 9، طبقه همکف
وب سایت محمدرضا توکلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
تلفن تماس : 02188681856 - 09120834912
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
یاشار طاهری
آدرس : اردبیل چهار راه امام (ره)خیابان دادگستری روبروی اداره کل ثبت اسناد و املاک ساختمان وکلای راد طبقه سوم
وب سایت یاشار طاهری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری اردبیل
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
موسسه حقوقی عدالتخواه
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
وب سایت موسسه حقوقی عدالتخواه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

نبود اعتبار یا غفلت مسئولان؟

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 31-01-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
نبود اعتبار یا غفلت مسئولان؟

درحالی که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به هشتمین سالروز تصویب خود نزدیک می‌شود، اما انگار ماجرای درخواست این قشر برای اجرایی قانون مذکور بیشتر به کلاف سردرگم و روایتی تبدیل شده است که پایانی برای آن البته در قالب اجرایی شدن حداقل از سال ۸۶ تاکنون نوشته نشده است.

مسئولیت های قانونی حرفه پرستاری - در منشور حقوق شهروندی به قشر پرستار توجه شده است - قانون استخدام پرستاران - قانون راجع به اجازه استخدام پرستار و ماما و کارمند فنی برای وزارت بهداری 

اگر چه سال‌هاست پرستاران و تبع اعضای جامعه پرستاری کشور به شیوه‌های مختلف اعتراض خود را در این‌باره عنوان کرده‌اند حتی به نشانه اعتراض تعدادی از آن‌ها به نمایندگی سایر همکاران خود در سراسر کشور در مقابل در ورودی مجلس جمع شدند یا به رییس جمهور نامه نوشتند، اما هنوز با وجود گذشت ۲۸۵۲ از تصویب آن در مجلس این قانون تنها در گوشه قفسه مسئولان وزارت بهداشت خاک می‌خورد، بدون اینکه به سرانجام رسیده باشد.

 قانونی که بودجه ندارد

دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در تاریخ ششم تیرماه سال ۸۶ با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصوب رسید. در‌‌ همان زمان مقرر شد در مدت ۶ ماه، سازمان نظام پرستاری با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، آیین نامه اجرایی قانون را تهیه و ابلاغ کنند. قانونی که جامعه پرستاری کشور، از فردای تصویب آن چشم انتظار اجرایی شدنش ماند. در آن زمان کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم برنامه‌ها و اقدامات زیادی در حوزه سلامت داشت همین موضوع موجب شد تا انتظار پرستاران از وزارت بهداشت بیشتر شود. هر چند که در آن زمان رئیس جمهور وقت، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه ‌های پرستاری را برای اجرا ابلاغ کرد و رئیس وقت اداره پرستاری وزارت بهداشت هم در اسفندماه سال ۸۶ از اجرایی شدن آن تا روز پرستار در ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۸۷ خبر داد، اما هیچ کس به این نکته توجه نداشت که هنگام ارائه بودجه سال ۸۷، هیچ ردیف اعتباری برای اجرای این قانون پیش بینی نشده بود. عمر دولت نهم تمام شد و وزارت از لنکرانی به مرضیه وحید دستجردی رسید، وزیر که هرگز نتوانست تا پایان وزارتش این قانون را اجرایی کند. روزهای پایانی اسفند ۸۸ بود که زمزمه گلایه آمیز پرستاران بلند و بلند‌تر شد و محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار هم به طور رسمی از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با وجود گذشت دو سال و نیم از زمان تصویب انتقاد کرد.

قانون ایجاد سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران - تصویب آئین نامه قانون کاهش ساعت کاری پرستاران - تصویبنامه راجع به حقوق فوق العاده ویژه پرستاران 

آذرماه سال بعد هم با وعده متولیان وزارت بهداشت برای اجرای آزمایشی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بیمارستان‌های منتخب تهران گذشت و در واکنش به همه نارضایتی‌ها میرزابیگی در گردهمایی اعلام کرد؛ این قانون از اول اسفند ۸۹ در ۱۲ بیمارستان منتخب تهران برای به دست آمدن میزان K خدمات پرستاری آغاز و پس از تصویب تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه زمینه برای اجرای سراسری آن در کشور فراهم می‌شود. با این وجود سال‌های ۹۰ و ۹۱ هم به پایان رسید و خبری از اجرای این قانون که در آن روز‌ها چهارساله بود نشد و و نوبت به دولت یازدهم رسید. در نخستین روز پرستار هم سید حسن قاضی‌زاده هاشمی که بر مسند وزارت بهداشت بعد از کسب رای اعتماد بهارستانی‌ها تکیه زده بود به پرستاران این نوید را داد که انتظار آن‌ها برای اجرایی شدن این قانون به پایان خواهد رسید.  اما همچنان دلایل مختلف از جمله تامین نشدن بار مالی، این قانون پاشنه آشیلی بود که مسئولان از آن به عنوان مهم‌ترین علت اجرایی نشدن یاد می‌کردند. دلیلی که انگار از دولتی به دولت دیگر به ارث می‌رسید و به همین راحتی هنگام تنظیم لایحه بودجه از قلم می‌افتاد. روندی که تا به امروز ادامه داشته است.  با وجود همه اعتراض‌ها و رسانه‌ای شدن این گلایه‌ها سرانجام آذرماه گذشته وزیر بهداشت، از ابلاغ تعرفه گذاری ۲۵۰خدمت پرستاری خبر داد و اینکه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به ویژه در بخش خصوصی به سرعت اجرایی خواهد شد. براین اساس از این پس افزایش درآمد به کارکرد افراد بستگی دارد و پرداخت‌ها مبتنی بر عملکرد خواهند بود. وعده‌ای که باز هم اجرایی نشد در حد‌‌ همان وعده باقی ماند. شاید به‌‌ همان دلیلی که یک ماه قبل از این اظهار نظر قاضی‌زاده هاشمی از آن سخن گفته بود. داستان تکراری بودجه و اینکه اجرای سراسری قانون تعرفه پرستاری منوط به تخصیص اعتبار است.

 بی‌توجهی به پرستاران در تحول سلامت

نتیجه این شد که محمد شریفی مقدم، عضو شورای عالی نظام پرستاری اعلام کرد اگر وزارت بهداشت به افکار عمومی جامعه پرستاری به عنوان افراد که در خط مقدم نظام سلامت قرار دارند، اعتقاد دارد، باید رفتار خودشان را تغییر دهند. زیرا ادامه وضعیت موجود، بر ارائه خدمات پرستاری به مردم و بیماران، تاثیر منفی خواهد گذاشت. آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت از طرح تحول سلامت به عنوان مهم‌ترین برنامه خود یاد می‌کرد، طرحی که هدف از اجرای آن گسترش عدالت در سلامت و کاهش میزان پرداخت‌های درمان از جیب مردم بوده است، همچنین افزایش کیفیت خدمات و گسترش برخورداری مردم از خدمات درمان بود و به طور حتم باید به طور موازی برای اجرای آن ارتقاء کمی و کیفی شرایط کاری پرستاران به عنوان پرجمعیت‌ترین گروه کاری در کادر بهداشت و درمان کشور نیز لحاظ می‌شد. اما فقط این جمله بار‌ها تکرار شد که متاسفانه وضعیت پرستاری اسف‌بار است و پرستاران زیر بار فشار سنگین کار و تبعیض‌های ناعادلانه کمر خم کرده‌اند. اکنون نیز، زمانی که ۶۸ روز تا هشت‌ساله شدن این قانون باقی مانده شهلا میرگلوبیات، عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان می‌کند که اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری جزو اولویت‌های وزارت بهداشت نیست و باید تکلیف این قانون مشخص شود. این در حالی است که وی در پاسخ به بهانه نخ‌نمای نبود اعتبارات می‌‍‌گوید: مجلس اعتبارات خوبی برای حوزه سلامت در بودجه ۹۳ و ۹۴ در نظر گرفته است که باید این اعتبارات در محل خود هزینه شود. زمانی که قانونی مصوب می‌شود باید منابع مالی آن نیز دیده شود و باید بر اساس ظرفیت وزارتخانه توقع اجرایی شدن طرح‌ها و قوانین را داشته باشیم.

آئین نامه برقراری حق پرستاری برای حمایت و نگهداری از معلولین دارای ضایعه نخاعی 

 واقعیت این است که با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های درمان سیل مراجعه بیماران به بخش دولتی افزایش پیدا کرده این در حالی است که وزارت بهداشت هنوز نتوانسته این قانون که شامل حال تعداد زیادی از کارکنان کادر سلامت کشور می‌شود را اجرایی کند.  در اینجا یک سئوال مطرح می‌شود، ‌ زمانی که منابع مالی برای اجرای این قانون دیده نشده چگونه این وزارتخانه می‌تواند آیین‌نامه‌ای برای آن ابلاغ کند؟ در حالی که بار‌ها و بار‌ها متولیان وزارت بهداشت به عنوان خبر خوش برای پرستاران به آن اشاره کرده‌اند. هرچند که این بار نیز عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبری شاید خوش برای پرستاران دارد، اینکه در آخرین جلسه‌ این کمیسیون با معاونان وزارت بهداشت و تلاش برای اجرای این قانون احساس می‌شود و معاونان این وزارتخانه به دنبال تامین منابع مالی برای اجرای این قانون است. وعده‌ای که دیگر شاید به مذاق این قشر خوش نیاید و حتی به دنبال اینکه آیا اینکه وزارت بهداشت می‌تواند بودجه مورد نیاز را تامین کند نیز نباشند. اما نباید فراموش کرد هشت سال چشم انتظاری زمان کمی برای اجرای قانونی که فقط کاغذی بوده است نیست و ای کاش زمانی که بودجه طرح تحول سلامت تعیین و تصویب می‌شد برای این قانون 2852 روزه نیز اعتبار در نظر گرفته می‌شد تا هم رضایت پرستاران و هم بیمارانی که مجبور هستند گاهی بدخلقی‌های ناشی از خستگی این قشر را تحمل کنند جلب می‌شد.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مدارک مورد نیاز جهت درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور اعلام شد منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد مجازات های غیر پیشگیرانه اشتغال هر زندانی و دور شدن چند آسیب از خانواده چک در چه صورتی غیر کیفری می شود؟ اگر پدر برای مخالفت با ازدواج دختر تهدید به قتل وی کرد، تکلیف چیست؟ مرد حق دخالت در دارایی و درآمد همسرش‌ را ندارد تعداد زندانیان کشور به 240 هزار نفر رسید نحوه رسیدگی  به جرائم دسته جمعی چگونه است ؟ 194 زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک های خیرین هستند نحوه مطالبه مهریه و جهیزیه پس از فوت زوج گرانفروشی رکوددار از تخلفات صنفی است ، تشکیل 64 پرونده تخلفاتی در طرح ضیافت 51 ماده برای ثبت علائم تجاری استخدام های گسترده در شهرداری تهران از نگاه کارشناسان منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد قیم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ابطال بخشی از ماده 75 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب 1334 روحیه سازش در میان مردم خراسان شمالی کاهش یافته است سن مصرف مشروبات الکلی در اردبیل به 18 سال رسیده است توقف خودرو از سوی ماموران پلیس رامور بدون احراز تخلف ممنوع شد