×

رشد 33 درصدی مرگ زنان معتاد

رشد 33 درصدی مرگ زنان معتاد

سازمان پزشکی قانونی کشور روز گذشته اعلام کرد بیش از 2900 نفر براثر اعتیاد در سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که به گفته علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر، آمار مرگ زنان معتاد در این سال 33 درصد افزایش داشته است

رشد-33-درصدی-مرگ-زنان-معتاد

 سازمان پزشکی قانونی کشور روز گذشته اعلام کرد بیش از 2900 نفر براثر اعتیاد ( مقالات مرتبط با اعتیاد - سوالات مرتبط با اعتیاد ) در سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که به گفته علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر، آمار مرگ زنان معتاد در این سال 33 درصد افزایش داشته است.

اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است 

سال‌هاست موضوع مواد مخدر و استفاده سوء از آن در ایران و جهان به عنوان معضل اجتماعی شناخته می‌شود. به گواهی تاریخ کشت خشخاش و تولید تریاک تا قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم به منظور مصرف داخلی بود، اما از نیمه دوم قرن نوزدهم این عمل به عنوان یک محصول ارزآور مورد توجه قرار گرفت تا جایی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، ایران یکی از اعضای بسیار فعال تجارت جهانی تریاک محسوب و اقتصاد کشور به تولید و صدور تریاک وابسته شد.
 
 افزایش سالانه 90هزار نفر به آمار معتادان
پس از گذشت این همه سال و با وجود روند تشدید مجازات‌ها و مبارزه با عرضه و پر شدن زندان‌ها از معتادان و قاچاقچیان این مواد افیونی، همچنان تبعات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، آسیب‌های خود را بر پیکر جامعه وارد می‌کند. پس از نگاهی اجمالی به تاریخچه اعتیاد در ایران، بررسی این موضوع که در حال حاضر چند نفر در کشور در این دام گرفتارند؟ اهمیت می‌یابد. آخرین آمار تعداد معتادان کشور که مورد تأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر هم قرار گرفته 2 میلیون تا 2/2 میلیون نفر است که به صورت روزانه مواد مخدر مصرف می‌کنند این در حالی است که سالانه 90 هزار نفر هم به جمع معتادان کشور اضافه می‌شود.

روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود 

 افزایش 2درصدی مرگ ناشی از اعتیاد

در این میان قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در روزهای گذشته آمارهای جدیدی از حوزه مواد مخدر ارایه داد که رشد 33 درصدی میزان مرگ و میر در بین زنان معتاد قابل تامل بود. به گفته وی، در سال گذشته 2 هزار و 468 مورد مرگ در مردان گزارش شد که سه درصد کاهش را در مقایسه با سال 92 نشان می‌دهد و 279 مرگ مربوط به زنان بوده است. در مجموع گزارش‌های اعلام شده از سوی پزشکی قانونی افزایش 2 درصدی مرگ ناشی از اعتیاد را نشان می‌دهد. همچنین آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد در سال 93 استان‌های تهران با 857، خراسان‌رضوی با 266 و فارس و اصفهان هر کدام با 186 فوتی، بیشترین و استان‌های بوشهر با پنج، خراسان‌شمالی با 10 و آذربایجان‌غربی با 13 فوتی، کمترین آمار تلفات را داشته‌اند. اگرچه از سال 1386 تا 1392 تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر روند نزولی داشته اما این آمار در سال گذشته روند صعودی داشته به طوری که آمار کلی تلفات اعتیاد، رشد یک درصدی و آمار تلفات اعتیاد در زنان، رشد 3/28 درصدی داشته است. اما قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در بیان گزارش‌های خود به اعتیاد در میان دانشجویان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق آخرین آمار ثبت شده، در حال حاضر 6/2 دانشجویان مصرف‌کننده موادمخدر هستند که از این میزان 1/1 درصد شیشه مصرف می‌کنند. در میان گزارش‌های جزینی آمار دردناکی هم از دانش‌آموزان معتاد ارایه می‌شود. به گفته وی، یک درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر هستند.

بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر 

 مراقب «گل» و «کروکودیل» باشید

در این میان بهتر است اطلاعاتی هم از مواد مخدری که به باور خیلی‌ها مواد مخدر نیست، داشته باشید. قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام هشدار نسبت به مصرف و شیوع مواد مخدری همچون «گل» تصریح می‌کند: سر منشای گل همان شاه‌دانه است که در میان جوانان رایج شده و خطرات بسیاری هم دارد. تبعات ناشی از مصرف این ماده افیونی این است که بسیاری از مصرف‌کننده‌های این ماده به بیماری‌های صعب‌العلاج گرفتار شدند.اما جزینی صحبت‌های دیگری هم با مضمون هشدار دارد. وی درباره ماده مخدری با عنوان «کروکودیل» خاطرنشان می‌کند: کروکودیل در جهان وجود دارد و بیشترین آسیب‌ها از مصرف این ماده از کشور روسیه گزارش شده است. فردی که این ماده مخدر را مصرف می‌کند بیشتر از یک سال زنده نمی‌ماند. تاکنون گزارشی از مصرف این ماده در ایران به دست ما نرسیده است.از سوی دیگر میزان مواد مخدر مکشوفه در سال 93 هم از سوی جزینی عنوان شده است. کشف 555 تن موادمخدر شامل 78 تریاک، 14 درصد حشیش، 5 درصد هروئین و مروفین، یک درصد شیشه و 2 درصد سایر موارد از جمله اقدامات این ستاد در این سال بوده است. به گفته وی، میزان کشفیات نسبت به سال 92 تفاوتی نداشته است. 76 درصد مواد کشف شده در مرز و حاشیه مرزها صورت گرفته که 43 تن آن را سگ‌های موادیاب کشف کرده‌اند. اما آمارها در بخش کشف قرص و آمپول هم قابل توجه است، جزینی در این‌باره می‌گوید: کشف این دو مورد 650 درصد افزایش را نشان می‌دهد و در مجموع 87 میلیون و 370 هزار قرص و آمپول در سال 93 کشف شد. در این میان 271 هزار قاچاقچی و فروشنده مواد هم دستگیر شده‌اند و 82 هزار و 500 معتاد متجاهر نیز جمع‌آوری شدند.

نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر 

در چنین وضعیتی که آمارها درباره آمار معتادان و آسیب‌های ناشی از آن غم‌انگیز است، انجام اقدام‌های حمایتی از این قشر اهمیت می‌یابد. جزینی از راه‌اندازی «صندوق حمایت از اشتغال بهبودیافتگان» و استمرار در واگذاری وام از طریق صندوق مهر امام رضا(ع) از 5 تا 10 میلیون تومان، خبر داده و گفته دولت در حوزه بیمه در سال 92، 5/22 میلیارد تومان و در سال 93 نیز 30 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که در سال جاری 30 میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته و به وزارت تعاون نیز ابلاغ کرده است.ارایه فعالیت‌ها و آمارها از سوی مسئولان درباره حوزه مواد مخدر هر سال اعلام می‌شود این در حالی است که در سال‌های اخیر همیشه نسبت به تشدید برخورد با عوامل واردات این مواد افیونی و خانمان‌سوز به مجلس شورای اسلامی انتقاد شده است. در آخرین اعتراض اعلام شده، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر از تشدید نیافتن قوانین مرتبط با قاچاق مواد مخدر در مجلس انتقاد کرده و گفته سال گذشته در مجلس قوانینی مصوب شد که در مجالس گذشته تصویب نشده بود. به گفته سردار علی مویدی، اگر مبارزه با ترانزیت، ورود و خرید و فروش مواد مخدر را بیشتر نکنیم به طور حتم آسیب‌های اجتماعی هم بیشتر به کشور صدمه می‌زند.  شاید بهتر باشد که به گفته این مقام مسئول، کارنامه هر یک از دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر به طور جداگانه بررسی شود و همزمان مجلس نیز در قوانین مربوط به مبارزه با مواد مخدر بازنگری کند زیرا بروز مشکلات مختلف اقتصادی از جمله فقر و بیکاری رابطه مستقیم با مصرف مواد مخدر دارد و تا این مشکلات حل نشود، معضلات جامعه حل نخواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.