×

8 استان کشور در پیشگیری از جرایم موفقیت 67 درصدی داشتند

8 استان کشور در پیشگیری از جرایم موفقیت 67 درصدی داشتند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه اجرای برنامه‌ها در حوزه پیشگیری باید اثربخش باشد و مورد توجه مردم قرار گیرد، گفت مردم توقع دارند در حوزه‌های مختلف، شاهد کاهش جرم باشند و بر همین اساس اقدامات باید در حوزه پیشگیری به اطلاع مردم برسد

8-استان-کشور-در-پیشگیری-از-جرایم-موفقیت-67-درصدی-داشتند وکیل 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه اجرای برنامه‌ها در حوزه پیشگیری باید اثربخش باشد و مورد توجه مردم قرار گیرد، گفت: مردم توقع دارند در حوزه‌های مختلف، شاهد کاهش جرم باشند و بر همین اساس اقدامات باید در حوزه پیشگیری به اطلاع مردم برسد.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم 

«محمدباقر الفت» در دومین گردهمایی ارتقای اثربخشی برنامه‌ریزی در پیشگیری از وقوع جرم با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال گذشته عدم تخصیص اعتبارات کافی باعث بروز مشکلات و ناهنجاری‌هایی شد و از سوی دیگر تاکید بر اجرای برنامه‌ها و نبود بودجه، مشکلاتی را ایجاد کرد اما به هر حال با حمایت‌ها و حضور معاونان و یاری آنها اقدامات بسیاری در حوزه پیشگیری انجام شد .به عبارتی سال گذشته سالی پربار بود و معاونت راهبردی نیز به وعده‌های خود عمل کرد.وی با بیان اینکه امسال اعتبارات به موقع اختصاص داده خواهد شد، اضافه کرد: در سال جاری بودجه مورد نیاز به موقع به استان‌ها ارسال می‌شود و کفایت آن استانها نیز در نظر گرفته خواهد شد تا کسی دچار مشکل نشود . تلاش می‌کنیم تا بودجه اضافی هم ارسال شود تا کارها با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام گیرد. این مقام قضایی اظهار امیدواری کرد که ظرفیت‌های استانی در اختیار معاونان پیشگیری قرار گیرد .همچنین سطح ارتباط معاونت اجتماعی با مدیریت کلان دادگستری افزایش یابد زیرا حمایت و هدایت رییس کل دادگستری تعیین کننده و به نحو چشمگیری، تاثیرگذار است. وی با اشاره به اینکه باید ارتباطات بین روسای کل دادگستری‌ها و معاونت‌های پیشگیری تقویت شود، افزود: در معاونت پیشگیری نکته مورد توجه هماهنگی بین دستگاه‌ها است، نباید فقط وارد حوزه اجرا شد بلکه در کنار اجرا باید اقدامات در حوزه پیشگیری به اطلاع مردم برسد تا جامعه بداند برای حفظ امنیت و آرامش آنها اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است.

 مبنای جرم انگاری - آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

 مردم توقع کاهش جرایم را‌ دارند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه زمان اثربخشی همه برنامه‌ها مساوی و یکسان نیست، اضافه کرد: محور کارها در حوزه پیشگیری باید اثربخشی داشته باشد و ما فقط برای کار، فعالیت و اقدام نمی‌کنیم بلکه باید کارها نتیجه مطلوب داشته باشد تا بتوان اثر آن را در جامعه مشاهده کرد. الفت گفت: فعالیت‌هایی که از سوی حوزه پیشگیری در قوه قضاییه انجام می‌گیرد بازتاب ندارد و این در حالی است که حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه تاکید دارد تا اقداماتی که در حوزه پیشگیری انجام می‌شود پررنگ، به موقع، جامع و فراگیر شود و همه شهروندان از اقدامات حوزه پیشگیری اطلاع داشته باشند. وی با اعلام اینکه مجموعه‌ای به تشکیلات پیشگیری اضافه خواهد شد که عنوان مدیرکلی دارد، خاطرنشان کرد: امکانات و تجهیزاتی در زمینه تشکیلات این مجموعه در حال فراهم شدن است و نیروهای انسانی نیز در حال آموزش هستند تا اقدامات موثرتری صورت گیرد.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: در سال 94 هر اقدامی در حوزه پیشگیری انجام شود به اطلاع مردم خواهد رسید و هر برنامه‌ای باید یک بسته تبلیغی داشته باشد . این رفتار ریا نیست بلکه تبلیغ در حوزه پیشگیری «رکن» است .

  هدف احقاق حقوق جامعه است

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در حوزه پیشگیری نباید بزرگنمایی صورت گیرد، تصریح کرد: آفت تبلیغاتی کار کردن نباید دامنگیر ما شود بلکه کارها براساس برنامه‌ریزی و به نفع جامعه انجام شود تا مردم در آسایش زندگی کنند زیرا هدف دستگاه قضا ایجاد امنیت و احقاق حقوق جامعه است. این مقام قضایی با بیان اینکه تشکیل ستادهای اجتماعی ابلاغ شده گفت: گزارش‌ها باید از عملیات کاغذی فاصله گیرند و قصد داریم ارتباطات را گسترش دهیم و فاصله ارسال اطلاعات تا اعلام گزارش‌ها را به حداقل برسانیم. وی با اشاره به اینکه باید بین همه استان‌ها حس فعالیت مشترک وجود داشته باشد و این حس تقویت شود، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا در رابطه با کمیته شوراهای معاونت پیشگیری، دبیری آن را برعهده داشته و آن را حمایت کنیم. این مقام قضایی ادامه داد: دستگاه‌هایی که همسو با برنامه‌های قوه قضاییه هدف و برنامه‌ریزی دارند باید هماهنگ با این حوزه وارد عمل شوند تا کارها تداخل پیدا نکنند. الفت با بیان اینکه تدوین و تهیه برنامه‌ها نیاز به انسجام فکری دارد، گفت: ما معتقدیم در قوه قضاییه افراد فرهیخته و فعال حضور دارند و به دلیل حجم کارها و نیاز به کارهای فکری افراد عادی نمی‌توانند در این حوزه فعال باشند.

  استان‌های فعال تشویق می‌شوند

الفت در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد استانها در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: تعدادی از استانها عملکرد مطلوبی دارند و از بین استانهای فعال افرادی که فعالیت آنها گسترده‌‎تر بوده تشویق مادی و معنوی خواهند شد . ما نیز سعی می‌کنیم تا حد توان موانع و مشکلات را حل کنیم. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  قوه قضاییه تاکید کرد: امیدواریم در سال 94 عملیات‎ها اجرایی و قابل ارائه باشند و حرکتی مثبت در حوزه پیشگیری برای قوام و دوام کشور، نظام و ملت صورت گیرد.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی 

واقعیت تلخ دادگاه‌های خانواده به‌روایت معاون رییس قوه قضاییه

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در حاشیه این گردهمایی و در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه امروز شاهد واقعیت تلخی در دادگاه‌های خانواده هستیم و این واقعیت تلخ ارایه مشاوره‌های صوری به زوجین متقاضی طلاق است. الفت درباره عملکرد این معاونت در سال 93 اظهار کرد: اقداماتی که در حوزه پیشگیری انجام می‌شود، وصف کیفی دارد. در تمام قسمت‌ها و حوزه‌ها برنامه‌های خیلی خوبی داریم و محور اصلی این برنامه‌ها اثربخش بودن است.  به گفته وی، به طور کلی از حوزه مطالعات و جمع‌آوری اعداد و ارقام یک مقدار فاصله گرفتیم و قصد داریم رفتارهای ناهنجار را در سطح جامعه کاهش دهیم.معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره تفاهم‌نامه‌هایی که این معاونت در سال 93 با برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های دخیل در امر پیشگیری امضا کرده نیز گفت: تفاهم‌نامه و سند همکاری‌های متعددی با دستگاه‌های متولی امر پیشگیری امضا کردیم و خوشبختانه نتایج خوبی نیز داشته است.  وی یادآور شد: در سال 94 تلاش می‌کنیم هماهنگی بیشتری بین معاونت پیشگیری قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های دخیل در این حوزه ایجاد کنیم. الفت در پاسخ به سؤال اینکه مراکز مشاوره از چه‌زمانی فعالیت خود را در دادگاه‌های خانواده آغاز می‌کنند، افزود: امیدواریم در سال 94 قانون حمایت خانواده عملیاتی و مراکز مشاوره‌ای که باید کنار دادگاه‌ها فعالیت کنند، راه‌اندازی شود. آیین‌نامه مواد 16 و 17 قانون حمایت خانواده توسط وزارت دادگستری تدوین شد و به تأیید رییس قوه قضاییه رسید.  معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در ماده 32 این آیین‌نامه در مورد مرجعی که مراکز مشاوره را تأسیس می‌کند و گزینش و جذب را انجام می‌دهد، دستور صادر شده و این وظیفه به‌عهده مرکز مشاوران قوه قضاییه قرار دارد. در استان‌ها نیز تأکید شده که یکی از معاونین دادگستری‌ها در استان‌ها وظیفه نظارت، هدایت و کنترل مراکز مشاوره را برعهده داشته باشند. وی یادآور شد: در تفاهم‌نامه‌ای که اواخر سال 93 با مرکز مشاوره قوه قضاییه امضا کردیم قرار شد معاونان پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌ها وظیفه نظارت بر مشاوران را به‌عهده بگیرند.
الفت درباره بودجه سال 94 معاونت پیشگیری از وقوع جرم نیز خاطرنشان کرد: نگاه قوه قضاییه به پیشگیری از وقوع جرم یک نگاه و رویکرد خیلی باز است.  به گفته این مقام قضایی، ‌بر اساس تفاهمی که با معاونت راهبردی داشتیم کف بودجه 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شد و درباره سقف بودجه نیز تفاهم کردیم هر مقدار که برنامه داشتیم هزینه‌ها تأمین شود. البته این بودجه قوه قضاییه است و اعتبارات پیشگیری آن چیزی است که مجلس تصویب می‌کند و به دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی و شهرداری می‌دهد و مجموعه این اعداد و ارقام اعتبارات پیشگیری در کل کشور را شامل می‌شود.معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره میزان اثربخشی مراکز مشاوره نیز اظهار کرد: تلاش می‌کنیم مباحثی را که در جلسات مشاوره بین مشاور و طرفین رد و بدل می‌شود ساماندهی کنیم، بنابراین مراکز مشاوره زمانی اثربخش می‌شوند که محتوای مشاوره‌ها را اصلاح کنیم. الفت راه اندازی مراکز مشاوره را به‌تنهایی کافی ندانست و افزود: نکته اصلی این است که در این مشاوره‌ها چه می‌گذرد و چه‌مقدار اثرگذار است؟ حرف این مشاور چه‌مقدار می‌تواند طرفین را به اصلاح مطیع کند؟ مراکز مشاوره بدون لحاظ کردن این نکات یک شکل ظاهری می‌گیرد. وی گفت: یک واقعیت تلخی هم‌اکنون در دادگاه‌های خانواده وجود دارد و آن این است که دادگاه فرمی به دست زوجین متقاضی طلاق توافقی می‌دهد و آنها را به واحد مشاوره می‌فرستد. زوجین با پرداخت 40هزار تومان، پاسخی می‌گیرند و دادگاه نیز بلافاصله حکم به طلاق می‌دهد.  الفت در پاسخ به این سؤال که کدام استان‌ها بهترین عملکرد را در امر پیشگیری از وقوع جرم  در سال 94 داشتند، گفت: سال گذشته در بحث سرقت، تلاش زیادی کردیم و آمارها حکایت از کاهش این جرم در کشور دارد؛ البته در این زمینه نیروی انتظامی همکاری بسیاری خوبی با ما داشت.  وی یادآور شد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد استان‌ها، هشت استان عملکرد بالای 67 درصد که عملکرد خوبی است، داشتند. معاون رییس قوه قضاییه درباره نیروی انسانی مراکز مشاوره نیز گفت: افرادی که در مراکز مشاوره مشغول می‌شوند طبق آیین‌نامه تدوین‌شده، باید تحصیلات حقوق داشته باشند یا روانشناس و جامعه‌شناس باشند. گزینش این نیروها قطعاً سخت است و با حساسیت صورت می‌گیرد.  وی ادامه داد: مجوز تأسیس مراکز مشاوره در آینده به‌سادگی صادر نمی‌شود و به افراد واجد صلاحیت، حرفه‌ای، علاقمند و کسانی که توانایی حل اختلاف را دارند داده می‌شود. الفت افزود: مراکز مشاوره در آینده از حالت تشریفاتی خارج می‌شود و به‌صورت مرتب و مستمر بر آنها نظارت خواهد شد. ما دنبال این هستیم که کانون خانواده‌ها را حفظ کنیم بنابراین افرادی که برای طلاق مراجعه می‌کنند باید آمادگی این را داشته باشند تا در مراکز مشاوره حضور یابند و مسئله‌ای را که چالش ایجاد کرده حل کنند؛ زوجین از این پس به‌امید گرفتن حکم طلاق و گواهی نبود ‌امکان سازش به دادگستری مراجعه نکنند.

 اصل قانونی بودن جرم و مجازات

  استخراج 18 عنوان جرم و آسیب اجتماعی شایع در کشور

همچنین قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در این گردهمایی از استخراج 18 عنوان جرم و آسیب اجتماعی شایع در کشور خبر داد.«مهدی امیری اصفهانی» اظهار کرد: اواخر سال گذشته همایشی درباره چگونگی اثربخش کردن برنامه‌ها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم داشتیم. بر اساس صحبت‌هایی که در آن همایش صورت گرفت، نظام برنامه‌ریزی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را بازبینی کردیم. وی افزود: بر این اساس، تصمیم گرفتیم با توجه به ظرفیت‌ها و منابعی که در کشور داریم، اهم آسیب‌ها و جرائمی را که موجب برهم زدن امنیت عمومی، اجتماعی، تضیح حقوق مردم و افزایش ناهنجاری رفتاری در جامعه می‌شود را شناسایی کنیم و بر این موارد متمرکز شویم.امیری اصفهانی ادامه داد: در نهایت بر اساس آمارهای موجود در نظام قضایی و مجموعه‌های انتظامی و اطلاعاتی کشور، 18 عنوان جرم و آسیب اجتماعی را استخراج کردیم و به همه استان ها و ادارات کل گفتیم برنامه‌ها را بر مبنای این 18 عنوان جرم و آسیب تنظیم کنند.قائم‌مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 94 بتوان روند افزایشی این جرائم و آسیب ها را کنترل یا کاهش داد.وی تولید و توزیع موادمخدر، مصرف مواد مخدر، سرقت های خرد و کلان، اختلاس، ارتشا، زمین خواری، جرائم مرتبط با محیط زیست، کلاهبرداری و جرایم فضای سایبری را از جمله عناوین مجرمانه شایع عنوان کرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.