×

ورود 11 میلیون پرونده به دادگستری‌های سراسر کشور در سال 90

ورود 11 میلیون پرونده به دادگستری‌های سراسر کشور در سال 90

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی، امنیتی و انتظامی قوه قضاییه، گفت دستگاه قضایی توانسته مرجعیت خود را در امر پیشگیری به جامعه ثابت کند

ورود-11-میلیون-پرونده-به-دادگستری‌های-سراسر-کشور-در-سال-90

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی، امنیتی و انتظامی قوه قضاییه، گفت: دستگاه قضایی توانسته مرجعیت خود را در امر پیشگیری به جامعه ثابت کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، اولین جلسه تخصصی ساختار وظایف شوراهای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌ها و حوزه‌های قضایی استان کرمانشاه با حضور «صادقی» مدیرکل پیشگیری های وضعی، امنیتی و انتظامی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری رییس کل دادگستری استان، شورای معاونین، روسای دادگستری و دادستانهای شهرستان های استان کرمانشاه برگزار شد.

در این جلسه دکتر صادقی، مدیرکل پیشگیری‌های وضعی، امنیتی و انتظامی قوه قضاییه، با اشاره به فلسفه شکل‌گیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم در کشور خاطر نشان کرد: در سال 2002 طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد نرخ رشد جرایم نسبت به نرخ رشد جمعیت بیشتر بود که این امر باعث شد این سازمان، کشورها را ملزم به تشکیل نهادی کند که امر جرم را شناسایی و پیشگیری کند.

وی افزود: در کشور جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت 1389 به دستور رییس قوه قضاییه، معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه قضایی شکل گرفت و به تبع این معاونت در استان ها و زیر نظر رییس کل دادگستری استان تشکیل و شروع به کار کرد.

صادقی یادآور شد: با توجه به کارهای خوبی که این معاونت در این مدت کوتاه انجام داده است، امروزه دستگاه قضایی توانسته است مرجعیت خود را در امر پیشگیری به جامعه اثبات کند که البته این امر باید تقویت و پشتیبانی شود تا در همه اقشار جامعه به صورت نهادینه درآید.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی، امنیتی و انتظامی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار پرونده‌های ورودی دستگاه قضایی عنوان کرد: طبق آمار ارائه شده ورودی پرونده در سال گذشته به دادگستری ها حدود 11 میلیون بوده است و این در حالی است که ما حدود 7 هزار نفر قاضی در سراسر کشور داریم.

وی اظهارکرد: با مقایسه مختصری می‌توان نتیجه گرفت حجم پرونده در مقابل این تعداد قاضی بسیار زیاد است، بنابراین ناچار به امر پیشگیری هستیم.

هم‌چنین در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: جایگاه مهم امر پیشگیری بر کسی پوشیده نیست و با وجود اینکه مدت کمی از تشکیل این معاونت در دستگاه قضایی می گذرد اما لزوم وجود این جایگاه نه تنها برای دستگاه قضایی بلکه برای دولت هم به اثبات رسیده است.

مظفری ادامه داد: بهترین روش برای پیشگیری از جرایم، خوب اجرا کردن قوانین است. اگر در برخورد با مسائل قضایی، خوب تجزیه شوند و بر اساس قانون حکم صادر شود و به نحو شایسته‌ای حکم صادره اجرا شود یقینا این فرآیند می‌تواند به عنوان بهترین عامل بازدارنده و پیشگیرانه عمل کند.

رییس شورای قضایی استان کرمانشاه با اشاره به جرایم خاص استان کرمانشاه یادآور شد: در سال جاری تقریبا هیچ جرم خاصی در استان کرمانشاه اتفاق نیفتاده است که این مهم به برخوردهای قاطع و جدی دستگاه قضایی استان کرمانشاه با جرایم خاص بر می‌گردد خصوصا اجرای احکامی که در ملاء عام برگزار شد و رضایت مردم را نیز به دنبال داشت.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.