×

سامانه قضایی سجا را بهتر بشناسیم

سامانه قضایی سجا را بهتر بشناسیم

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت سامانه سجا (سامانه جامع آماری قوه قضائیه) داشبوردهای انبوه اطلاعات موجود در سازمان انفورماتیک را خلاصه کرده و متناسب با نیاز هر مدیر اطلاعات را در اختیار افراد قرار می‌دهند

سامانه-قضایی-سجا-را-بهتر-بشناسیم وکیل 

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: سامانه سجا (سامانه جامع آماری قوه قضائیه) داشبوردهای انبوه اطلاعات موجود در سازمان انفورماتیک را خلاصه کرده و متناسب با نیاز هر مدیر اطلاعات را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

سخا ، سجا و تناد سامانه های الکترونیکی قضایی - سامانه ای دیگر برای آموزش های حقوقی در راه است - آغاز به کار آزمایشی سامانه تحلیل و نقد آرای قضایی

سیامک رفعتی، گفت: با توجه به نیاز بخش‌های مختلف قوه قضائیه به یک جایگاه تخصصی برای آمار و اطلاعات، مرکز آمار و فناوری اطلاعات تأسیس شد. در واقع یک قسمت از این مرکز مربوط به آمار و بخش دیگر مربوط به فناوری اطلاعات است.

رفعتی تصریح کرد: در قسمت آمار عملاً اطلاعات عملکردی واحدهای مختلف قوه قضائیه به صورت مکانیزه و دستی هر ماه جمع‌آوری شده و گزارشاتی برای مدیران ارسال می‌شود. همچنین موضوعات گزارش نیز دسته‌بندی شده که یکسری از موارد با موضوعات خاص انتخاب شده و یکسری دیگر بر اساس درخواست و نیاز است.

وی اظهار کرد: در واقع این مرکز پاسخگوی نیازهای آماری دستگاه قضایی است و هر مدیری بخواهد تصمیم جدیدی در داخل دستگاه قضایی در مورد فرآیندهای قضایی و تخصصی اتخاذ کند می‌تواند از این آمارها استفاده کند.

راه اندازی اولین سامانه متمرکز خدمات معاضدت قضایی - راه اندازی سامانه سجل قضایی 

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان این‌که این مرکز به صورت تخصصی بازوی اطلاعاتی سایر معاونت‌ها است، گفت: در واقع این مرکز قسمت‌های مختلف دستگاه قضایی را تغذیه اطلاعاتی می‌کند تا بتوانند تصمیمات درستی در موضوعات مختلف بگیرند. حال این موضوعات می‌تواند فرهنگی، پیشگیری، راهبردی یا صرف قضایی باشد. برای این کار مستلزم این هستیم یک سری تجهیزات و سامانه‌هایی را تعیین کنیم.

رفعتی با بیان اینکه سامانه سجا (سامانه جامع آماری قوه قضائیه) در 26 بهمن ماه سال 90 از سوی رئیس دستگاه قضایی افتتاح شد، تصریح کرد: سامانه سجا سامانه‌ای است که این اطلاعات از داخلش استخراج می‌شود. البته این سامانه نیز دارای قسمت‌های مختلف پایه و نمایش است که قسمت پایه سیستم اطلاعات مدیریت است و در قسمت نمایش اطلاعات به صورت داشبوردهای مدیریتی به مدیران مختلف ارائه داده می‌شود که در حال حاضر با توجه به نیازها این دسته‌بندی‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این سامانه داشبوردهای انبوه اطلاعات موجود در سازمان انفورماتیک را خلاصه کرده و متناسب با نیاز هر مدیر اطلاعات را در اختیار افراد قرار می‌دهند. مزیت اصلی داشبوردها استفاده از سمبل‌ها و شکل‌های گرافیکی ساده است که به راحتی مدیران را در یافتن مسائل و مشکلات راهنمایی می‌کند. در واقع سازمان‌های مختلف بر اساس نیازی که دارند از ما درخواست می‌کنند و ما داشبوردها را برای آنها می‌سازیم.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: از طریق این سامانه می توان آمارهایی از تعداد و محتوای پرونده‌ها به تفکیک خواسته، شکوائیه و شعب استان‌ها و شهرستان‌ها را به دست آورد و به مسئولان قوه قضائیه در سطوح مختلف ارائه داد. در واقع کلیه داده‌های ثبتی را که از نرم‌افزار «سمت» جمع‌آوری می‌شود در سامانه سجا قرار داده و در اختیار بخش‌های مختلف قوه قضاییه گذاشته می‌شود.

سامانه سخا 

وی ادامه داد: این سامانه آماری، اطلاعات و آمار موجود در سامانه CMS - سیستم مدیریت پرونده - را استخراج کرده و سپس به صورت آمار ارائه می‌دهد. برای مثال قاضی یک شعبه می‌تواند با توجه به مسئولیتش آمار مربوط به پرونده‌هایی که در شعبه محل فعالیتش وجود دارد را در اختیار داشته باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.