×

نقاط مثبت و منفی طرح استانی شدن انتخابات از زبان یک حقوقدان

نقاط مثبت و منفی طرح استانی شدن انتخابات از زبان یک حقوقدان

یک حقوقدان با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات نقاط مثبت و منفی دارد، گفت باید منتظر بود تا جزئیات این طرح در کمیسیون تصویب شود تا بتوان قضاوت دقیقی راجع به آن داشت

نقاط-مثبت-و-منفی-طرح-استانی-شدن-انتخابات-از-زبان-یک-حقوقدان وکیل 

یک حقوقدان با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات نقاط مثبت و منفی دارد، گفت: باید منتظر بود تا جزئیات این طرح در کمیسیون تصویب شود تا بتوان قضاوت دقیقی راجع به آن داشت.

طرح استانی شدن انتخابات ، خام و دارای ابهام است  - بررسی جرایم مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی - قانون اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - قانون اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصلاح قانون تغییر عنوان اعضای شوراهای اسلامی روستائی که به شهر تبدیل شده اند

حسین میرمحمدصادقی ، با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات در مجلس، گفت: نقطه منفی این طرح این است که ساکنان شهرهای کوچکتر صدایشان در مجلس مقداری ضعیف‌تر می‌شود، به خاطر اینکه رای مردم شهرهای بزرگ یک استان تعیین کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین ممکن است نمایندگانی که انتخاب می‌شوند بیشتر به مسائل و مشکلات شهرهای بزرگ توجه کنند زیرا می‌دانند که اگر بخواهند دوباره انتخاب شوند آرای مردم همان شهرها تعیین‌کننده است.

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نکته مثبت این طرح تخصصی شدن مجلس و پرداختن بیشتر نمایندگان منتخب به وظایف اصلی مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین است.

وی ادامه داد: امروزه بین مردم معمول است که می‌گویند نمایندگان شهرهای بزرگ مانند تهران و مراکز استان‌ها مشکلات بسیار کمتری از نمایندگان شهرهای کوچک‌تر دارند زیرا مراجعات کمتری دارند و توقعات کمتری هم از آنها وجود دارد و به همین دلیل مقدار بیشتری از وقت خود را می‌توانند به مسائل اصلی مجلس اختصاص دهند.

 قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی - متن کامل قانون تبلیغات مجلس - اصلاح آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی 

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این در حالی است که نمایندگان شهرهای کوچک معمولا مورد مراجعات زیاد از سوی موکلین خود قرار می‌گیرند و طبعا انتظارات بیشتری از آنها برای حل مشکلات حوزه انتخابیه وجود دارد.

وی گفت: مجموعا باید منتظر بود تا اینکه جزئیات این طرح در کمیسیون تصویب شود تا بتوان قضاوت دقیقی راجع به این طرح داشت.

میرمحمدصادقی درباره تاثیر این طرح بر ضرورت انجام هزینه‌های کلان تبلیغاتی برای ورود به مجلس، گفت: من فکر نمی‌کنم این موضوع تاثیر زیادی در این زمینه داشته باشد. البته مساله پول و ثروت مساله‌ای است که باید به آن پرداخته شود زیرا کسانی که در این زمینه پول‌های زیادی خرج می‌کنند معمولا پول‌های بادآورده یا پول‌های دیگران را دارند که وامدار آنها می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید کاری کرد که پول و ثروت نقش زیادی در این زمینه نداشته باشد، افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود که تبلیغات برای سمت‌هایی از جمله نمایندگی مجلس روز به روز پرهزینه‌تر می‌شود، البته این مساله هم وجود دارد که ممکن است کسی در شهر کوچکی شناخته شده باشد و نیاز به تبلیغات نداشته باشد ولی وقتی وارد استان می‌شود طبعا نیاز به معرفی و هزینه برای تبلیغات دارد ولی به نظرم این نکته اساسی نیست که درباره آن بشود با این طرح برخورد کرد.

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - قانون الحاق یک ماده به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی 

معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینکه تبلیغات در همه انتخابات باید شفاف شود مساله دیگری است؛ چنانکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در رابطه با سیاستگذاری‌های کلی در امر انتخابات این بحث مطرح شده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.