×

کنوانسیون لاهه

کنوانسیون لاهه

قرارداد بین المللی راجع به جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما که به کنوانسیون لاهه معروف شده است در تاریخ 16 دسامبر 1970 به دلیل مخاطره آمیز بودن اعمال تصرف غیر قانونی هواپیمای در حال پرواز و لزوم اتخاذ سریع تدابیر متقضی جهت مجازات مرتکبین این اعمال، مورد تصویب قرار گرفته است

کنوانسیون-لاهه وکیل 

قرارداد بین المللی راجع به جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما که به کنوانسیون لاهه معروف شده است در تاریخ 16 دسامبر 1970 به دلیل مخاطره آمیز بودن اعمال تصرف غیر قانونی هواپیمای در حال پرواز و لزوم اتخاذ سریع تدابیر متقضی جهت مجازات مرتکبین این اعمال، مورد تصویب قرار گرفته است.

متن کوانسیون لاهه - دادگاه لاهه - در دادگاه لاهه چه می گذرد ؟ - آئین دادرسی دیوان داوری دعاوی ایران ایالت متحده لاهه 

کنوانسیون لاهه شامل 14 ماده می باشد که عنوان می کند هر کسی در داخل هواپیمای در حال پرواز از طریق غیر قانونی و یا توسل به زور یا تهدید به زور یا هر نوع ارعاب دیگر هواپیما را تصرف و یا کنترل آن را در دست گیرد و شروع به ارتکاب اعمال مزبور نماید یا در ارتکاب این اعمال یا در شروع به آن معاونت کند مرتکب جرم می شود. و هر یک از دول متعاهد تعهد می نماید که برای این جرائم کیفر های شدیدی مقرر دارد. در ماده 4 این کنوانسیون آمده است:

در موارد زیر - هر یک از دول متعاهد جهت احراز صلاحیت خود در رسیدگی به جرم یا سایر اعمال قهری که از طرف مظنون به ارتکاب جرم علیه مسافرین یا خدمه پرواز ارتکاب یابد و مستقیما به جرم مرتبط باشد تدابیر مقتضی اتخاذ خواهد نمود:

الف) اگر جرم در هواپیمایی واقع شود که نزد آن دولت به ثبت رسیده باشد

ب) اگر هواپیمایی که جرم در آن واقع شده – در قلمرو آن دولت فرود آید و مظنون به ارتکاب جرم هنوز در هواپیما باشد.

دیوان بین المللی دادگستری لاهه - تصویبنامه در مورد تعیین اعضای گروه ملی ایران در دیوان دائمی داوری لاهه 

ج) هر گاه جرم در هواپیمایی وقوع یابد که بدون خدمه پرواز به اجاره شخص در آمده که محل اصلی فعالیت او و یا در صورت نداشتن محل اصلی فعالیت محل اقامت دائمی او در قلمرو آن دولت باشد.

در قسمتی دیگر از کنوانسیون آمده است هر یک از دول متعاهد که مرتکب جرم یا مظنون به ارتکاب آن در قلمرو او باشد درصورتی که اوضاع و احوال را مقتضی تشخیص دهد مشار الیه را توقیف می نماید توقیف یا اقدامات دیگری برای مراقبت و اطمینان از حضور او معمول می نماید توقیف یا اقدامات دیگر طبق قوانین آن دولت به عمل خواهد آمد و پیش از مدتی که برای تعقیب کیفری یا انجام تشریفات استرداد لازم باشد – ادامه خواهد یافت و دولت مذکور بلافاصله به منظور کشف حقایق به تحقیقات مقدماتی خواهد پرداخت.

کنوانسیون لاهه پس از تصویب از تاریخ 31 دسامبر 197. برای امضا کلیه دول در لندن و مسکو و واشنگتن مفتوح بوده است. و هر یک از دول متعاهد می تواند انصراف خود را از قبول این قرار داد از طریق اعلام کتبی دولتهای نگهداری اعلام دارد و شش ماه پس از وصول اعلام انصراف به دولت های نگهدارنده انصراف مزبور موثر خواهد بود. این کنوانسیون طبق یک ماده واحده مصوب دولت ایران، به قانون الحاق دولت ایران به قرارداد بین المللی جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما می باشد.

ایران می تواند در مورد تحریم های یکجانبه ، علیه آمریکا در لاهه طرح شکایت کند 

کنوانسیون مونترال

کنوانسیون مونترال راجع به جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری با توجه به مخاطره آمیز بودن اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری و علیه افراد و اموال آنها و مختل کردن سرویس های بهره برداری هوایی و همچنین ضرورت اتخاذ سریع تدابیر مقتضی جهت مجازات مرتکبین و جلوگیری از رخ دادن مجدد این اعمال، در تاریخ 23 سپتامبر 1971 در مونترال به تصویب رسیده است.

کنوانسیون مونترال شامل 16 ماده می باشد که در ماده یک آن آمده است :

هر کس برخلاف قانون و عمدا مرتکب اعمال زیر گردد مجرم شناخته می شود :

الف) علیه سرنشین هواپیمای در حال پرواز به عمل عنف آمیزی مبادرت کند که طبیعت آن عمل امنیت هواپیما را به مخاطره افکند.

ب) هواپیمای در حال خدمت را از بین ببرد یا به این هواپیما خساراتی وارد سازد که پرواز آن را غیر مقدور ساخته و یا طبیعت آن اعمال امنیت هواپیما را حین پرواز به مخاطره افکند.

ج) به نحوی از انحاء دستگاه یا موادی در هواپیمای در حال خدمت قرار دهد یا وسیله قرار دادن آن بشود که موجب از بین رفتن هواپیما شده یا مسبب خساراتی گردد که پرواز آن را غیر مقدور ساخته و یا طبیعت اعمال مزبور امنیت هواپیمای در حین پرواز را به مخاطره اندازد.

ه) با علم به مجهول بودن اطلاعاتی را در دسترس بگذارد که در اثر آن امنیت هواپیمای در حال پرواز به مخاطره افتد

کنوانسیون مونترال در مورد هواپیماهایی که برای مقاصد نظامی یا گمرکی یا پلیس مورد استفاده قرار می گیرد، اجرا نمی شود. همچنین این کنوانسیون اعلام می کند که دول متعاهد که مظنون به ارتکاب جرم در سرزمین او باشد در صورت عدم استرداد، مورد را اعم از اینکه جرم در سرزمین آن دولت ارتکاب یافته است یا نه برای تعقیب کیفری به مقامات صالحه خود ارجاع خواهد نمود. این مقامات تصمیم خود را با همان شرایطی که در مورد جرائم مهم عمومی طبق قوانین این دولت مقرر است، اتخاذ خواهند نمود. در قسمتی دیگر از این کنوانسیون لاهه آمده است: اختلافات بین دو یا چند دولت متعاهد مربوط به تفسیر یا اجرای کنوانسیون حاضر که از طریق مذاکره حل و فصل نشود طبق تقاضی هر کسی از آن دول به داوری ارجاع خواهد شد و چنانچه ظرف شش ماه از تاریخ تقاضای داوری، طرف های دعوی نتوانند در مورد ترتیب داوری توافق نمایند هر یک از آنها می تواند دعوی را طبق اساسنامه دیوان دادگستری بین المللی به آن دیوان ارجاع نماید.

پروتکل فوق منضم به قانون الحاق دولت ایران کنوانسیون جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری می باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.