×

نعمت احمدی عدم اجرای اصل 142 اعتماد عمومی را خدشه دار می کند

نعمت احمدی عدم اجرای اصل 142 اعتماد عمومی را خدشه دار می کند

یک وکیل دادگستری گفت که اجرا نشدن اصل 142 قانون اساسی درباره ضرورت معرفی لیست دارایی های مسئولین، اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند

نعمت-احمدی-عدم-اجرای-اصل-142-اعتماد-عمومی-را-خدشه-دار-می-کند

یک وکیل دادگستری گفت که اجرا نشدن اصل 142 قانون اساسی درباره ضرورت معرفی لیست دارایی های مسئولین، اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

 نگاهی دیگر به قانون اساسی کشورمان - ساز و کارهای همه پرسی در قانون اساسی - اصول قانون اساسی در مورد خانواده - اصل نودم قانون اساسی - ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -  نقش رییس جمهور در اجرای قانون اساسی - حقوق اهل سنت در قانون اساسی - ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 

نعمت احمدی، اظهار کرد: اصل 142 قانون اساسی اصل الزام‌آوری است که طبق آن مدونین قانون اساس یک نوع نظارت را بر عملکرد اقتصادی برخی مسئولین پیش‌بینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه افراد مشمول این اصل ملزم به ارائه لیست اموال در آغاز و پایان مسئولیت‌شان هستند،‌ افزود: کسی که نسبت به معرفی اموال خود چه در آغاز مسئولیت و چه در پایان آن اقدام و به قانون عمل نکند، مشخص است که در دوره فعالیت خود هم قانون‌گرا نبوده و به قانون اهمیت نمی‌داده است.

این حقوقدان تصریح کرد: متاسفانه امروز ما سیستم مناسبی برای شناسایی اموال نداریم. به طور مثال برخلاف بسیاری از کشورها هر میزان نقدینگی را می توان در بانک‌ها جابجا کرد و بر آن کنترل وجود ندارد.

وی گفت: همچنین طرحی برای شناسایی املاک افراد نداریم و از طرفی راه گریز برای شناسایی نشدن اموال و افزایش آن زیاد است.

تفسیر اصل 111 قانون اساسی - وظایف مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی - ضرورت تغییر قانون اساسی و انتخاب دادستان ها 

این وکیل دادگستری اظهار کرد: با این همه راه گریز نبود ابراز نظارت مانند نظارت بر حساب‌های بانک و اموال، فقط اعلام شده که مسئولین خوداظهاری می‌کنند.

احمدی درباره نقش اجرای این اصل در افزایش اعتماد عمومی گفت: ما در حقوق بحثی به نام قرینه و اماره داریم،‌ ممکن است که ما در یک موضوع دلیل محکمی نداشته باشیم اما در عین حال قراین و اماراتی داشته باشیم. وقتی کسی که لیست اموال خود را اعلام نمی‌کند قرینه و اماره‌ای ایجاد می‌شود مبنی بر اینکه در لیست دخل و تصرف شده است.

وی گفت:‌ در اینجا ما به دلیل نیاز نداریم چون می‌خواهیم اعتماد عمومی را بالا ببریم. وقتی فردی اموال خود را معرفی نمی کند طبیعتاً اعتماد عمومی خدشه دار می‌شود؛ چرا که یک مسئول الزامات قانونی آن هم قانون اساسی را رعایت نمی‌کند.

 نقش رییس جمهور در اجرای قانون اساسی - حقوق اهل سنت در قانون اساسی - ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 

این وکیل دادگستری گفت: عدم اجرای اصل 142 از سوی مسئولین اهانت به اعتماد و باور مردم به مسئولان است؛ به ویژه اینکه ما پرونده‌هایی نظیر پرونده معاون اول رئیس جمهور سابق را داریم و الان مردم حساس شده‌اند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.