×

حدود 2‌ درصد از زندانیان مبتلا به ایدز هستند

حدود 2‌ درصد از زندانیان مبتلا به ایدز هستند

حدود 2‌ درصد از زندانیان مبتلا به ایدز هستند

حدود-2‌-درصد-از-زندانیان-مبتلا-به-ایدز-هستند

ایدز به طریق خالکوبی و استفاده از تیغ در زندان‌ها منتقل می‌شود/هر سال از 250 تا 400 هزار زندانی نمونه‌گیری و به سازمان انتقال خون داده می‌شود/در 9 زندان مرکزی، 55 تا 80 درصد از جمعیت ورودی به زندان معتاد هستند.

ایلنا: رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: نمونه‌گیری از زندانیان را در سال 87 آغاز کردیم هر چند که اوج ایدز را سال 83 داشتیم با این حال، از 83/3 به 75/1 درصد نمونه مثبت ایدز شناسایی شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در همایش روز جهانی ایدز افزود: انجام مراقبت‌های بهداشتی در برابر برخی بیماری‌ها مانند ایدز با توجه به تراکم جمعیتی، پایین بودن سطح مواد و فرهنگ در مددجویان، اعتیاد آنها در بدو ورود، کم‌توجهی به بهداشت و بدرفتاری‌های خشن و پرخطر در زندان‌ها دشوار است.
وی ادامه داد: اولین نمونه ایدز در میان زندانیان در سال 74 در زندان آب حیات کرمان مشاهده شد که برای جلوگیری از اپیدمی اقداماتی مانند اجرای دستورالعمل وزارت بهداشت با غربالگری، نگهداری در محل‌های خاص در دستور کار قرار گرفت.


اسماعیلی با ناگوار عنوان کردن انگ ایدز در زندان و ناهماهنگی سازمان‌ها عرصه درمان و پیشگیری را تنگ دانست و گفت: اولین اقدام ایجاد پایگاه‌های دیده‌ور در زندان‌های کشور بود که هر سال از 250 تا 400 هزار زندانی نمونه‌گیری شد و به سازمان انتقال خون داده شد که همچنان این روند ادامه دارد.
رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به آموزش ایدز در سه گروه زندانیان، پرسنل زندان و خانواده‌های زندانیان افزود: آموزش سوادآموزی در زندان مشکل است چه برسد به ایدز، با این وجود به برگزاری کلاس‌های آموزشی، چاپ پوستر و بروشور، راه‌اندازی سیستم تلفن مشاوره و گویا اقدام شده است.


وی بازده‌ آموزشی ایدز را سالانه برای یک میلیون نفر از زندانیان و خانواده‌هایشان عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی کلینیک مثلثی یا مشاوره بیماری‌های رفتاری با سه ضلع اعتیاد، ایدز و بیماری‌های آمیزشی و مجهز شدن 128 پایگاه در کشور به این کلینیک‌ها از برنامه‌های انجام شده است که در آینده نیز زندان‌های بالای 300 نفر به آن مجهز می‌شوند.
اسماعیلی از برگزاری دوره‌های دو تا سه ساله بعد از آزادی زندانیان در تمام مراکز استان‌ها و تجهیز به کلینیک مثلثی خبر داد و گفت: براساس بررسی مقطعی انجام شده در 9 زندان مرکزی، 55 تا 80 درصد از جمعیت ورودی به زندان معتاد هستند به همین دلیل به اقدامات سم‌زدایی، روان‌ درمانی بدون دارو و درمان نگه‌دارنده با متادون دست زده‌ایم با این وجود 7/9 درصد از خروجی‌ها اعتیاد داشتند.

وی با اشاره به اولین نمونه متادون‌درمانی در سال 81 در کرمانشاه گفت: این روش را از 100 نفر شروع و امروز 25 هزار معتاد تزریقی و وابسته شدید به مواد مخدر درمان می‌شوند.
اسماعیلی در بیان پیشگیری از بیماری‌های آموزشی ادامه داد: برگزاری ملاقات‌های شرعی، آموزش خانواده‌های مبتلایان، ایجاد زمینه مرخصی بیشتر برای زندانیان انجام شده است.
رئیس سازمان زندان‌ها از برنامه‌ آموزشی توزیع استریل سرنگ از سال گذشته خبر داد و گفت:‌مقدمات اولیه طرح در حال بررسی است تا در صورت تایید، سراسری شود.

وی از انتقال ایدز به طریق خالکوبی و استفاده از تیغ در زندان‌ها هشدار داد و افزود: سعی کردیم وسایل یک بار مصرف استریل توزیع یک‌بار مصرف تیغ با محفاظ پلاستیکی در تمام بخش‌ها و خریداری زندانیان از فروشگاه‌های زندان و دریافت رایگان نمونه آن است. سالانه 600 هزار نفر وارد زندان‌های کشور می‌شود با این حجم جمعیت و اعتیاد قبل از ورود و فرهنگ پایین اغلب آنان و اینکه تمایلی به رعایت نکات بهداشتی ندارند از مشکلات ما است که باید برطرف شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.