×

جزئیات آزادی مهدی هاشمی از زبان وکیلش

جزئیات آزادی مهدی هاشمی از زبان وکیلش

روزنامه آرمان با اشاره به خبر آزادی موقت مهدی هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از 85 روز حضور در زندان اوین نوشت منتقدان و مخالفان آیت‌الله هاشمی می‏‌گویند که این آزادی به دلیل فشارهای او به دستگاه قضایی بوده است خانواده هاشمی اما تاکید دارند که هیچ فشاری در کار نبوده و آنها جز طی مراحل قانونی هیچ اقدامی نکرده‏‌اند

جزئیات-آزادی-مهدی-هاشمی-از-زبان-وکیلش وکیل 

روزنامه آرمان با اشاره به خبر آزادی موقت مهدی هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از 85 روز حضور در زندان اوین نوشت: منتقدان و مخالفان آیت‌الله هاشمی می‏‌گویند که این آزادی به دلیل فشارهای او به دستگاه قضایی بوده است. خانواده هاشمی اما تاکید دارند که هیچ فشاری در کار نبوده و آنها جز طی مراحل قانونی هیچ اقدامی نکرده‏‌اند.

به گزارش ایسنا محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی یک روز بعد از آزادی موکلش اطلاعات بیشتری را درباره نحوه آزادی او در اختیار این روزنامه گذاشته است:

روند قانونی سپردن وثیقه برای مهدی هاشمی چگونه بوده است؟

به خانواده آقای هاشمی اعلام کردند که مهدی بازجویی‌های مقدماتی‌اش تمام شده است. 10 میلیارد تومان هم وثیقه تعیین کرده بودند. آقای هاشمی در دزاشیب و در سال‏های قبل از انقلاب یک منزل بزرگ خریده بودند و این خانه در طی سال‏های 56 و 57 محل تشکیل جلسات انقلاب بود. این خانه را بعد از انقلاب آقای هاشمی به فرزندانشان دادند که هر یک از آنها هم برای خود آپارتمانی در آن مجموعه ساختند و مجموعا آنجا 8 دستگاه آپارتمان است. ما سند این ملک را در اختیار کارشناس گذاشتیم و کارشناس هم آنجا را ارزیابی کرد،، بعد هم سند آنجا را به بازپرس ارائه دادیم و بازپرس هم پذیرفت و سند را به عنوان وثیقه توقیف کرد و بالاخره مهدی حدود ساعت 9 و نیم شب شنبه آزاد شد.

آیا مبلغ 10 میلیاردی که برای وثیقه گذاشته شده است با پرونده آقای هاشمی همخوانی دارد و سنگین نیست؟

واقعیت این است که این مبلغ وثیقه سنگین است، اما ما نخواستیم دیگر اعتراض کنیم. به هر حال تصمیم با دستگاه قضایی است و قرار وثیقه صادر شده قابل اعتراض نیست که بتوان به آن اعتراض کرد. قراری که قابل اعتراض است قرار بازداشت است. اینجا وظیفه بازپرس است که قرار وثیقه را متناسب با پرونده صادر کند.

با توجه به تجربه‌ای که دارید این قرار وثیقه باید اصولا در چه حدودی می‏‌بود؟

اینها دیگر مسائلی است که چون نظر ما بر تعامل با دستگاه قضایی است، توضیح دادن آن را چندان به صلاح نمی‏‌دانم.

امکان بازگرداندن مهدی هاشمی به زندان وجود دارد؟

امکان این مساله وجود ندارد، چون معمولا قرار را تشدید نمی‏‌کنند. وقتی متهمی با قرار وثیقه آزاد می‏‌شود دیگر دلیلی برای تشدید قرار از سوی دستگاه قضایی وجود ندارد. باید صبر کنیم تا کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارجاع داده شود تا بعد از طی مراحل قانونی حکم دادگاه تکلیف متهم را مشخص کند.

اتهاماتی که متوجه آقای هاشمی است چه بوده و در این مورد آیا اطلاعات خاصی دارید؟

طبق ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری طرح اتهامات قبل از رسیدگی و صدور حکم ممنوع است. رفتار رسانه‏‌هایی هم که تا کنون دست به چنین اقدامی زدند طبق همین ماده در حد افترا قابل پیگرد است. این اتهامات را هیچ‌کس حق ندارد اعلام کند، حتی در جریان دادگاه علنی.

آیا شما با مهدی هاشمی بعد از آزادی ملاقاتی داشتید؟

بله من ایشان را ملاقات کردم و مفصل هم درباره مسائل مربوط به این پرونده صحبت کردیم.

صحبت‏های ایشان درباره دوران بازداشت چه بود؟

ایشان طی 85 روز دوران بازداشت به طور کلی در سلول انفرادی بودند و بازجویی‏‌ها هم در شرایطی که آقای هاشمی در سلول انفرادی بودند انجام می‏‌شده است.

بعد از آزادی مهدی هاشمی، شما به دیدار وی در جمع خانوادگی آقای هاشمی رفتید. نظر خود آیت‌الله هاشمی درباره وقایع مربوط به بازداشت فرزندشان چه بود و آیا در این باره صحبتی انجام شد یا خیر؟

همه خانواده حضور داشتند و خوشحال بودند، اما اظهارنظری که قابل انتشار باشد آنجا انجام نشد.

پیشتر یکی از خبرگزاری‌ها، خبری را منتشر کرده بود مبنی بر اینکه فشار خانواده آقای هاشمی برای آزادی مهدی افزایش یافته است. در این زمینه چه توضیحی دارید؟

این را قوه قضائیه باید جواب دهد. اگر فشاری وجود داشت این فشار از طرف مقابل بود، یعنی آنها به صورت غیرقانونی یک جنگ رسانه‏ای را علیه خانواده آقای هاشمی به راه انداختند. ما قبلا در این رابطه نزدیک به 15 مورد شکایت تقدیم دستگاه قضایی کردیم و انتظار هم داریم به سرعت رسیدگی شوند. طبق قانون مطبوعات وقتی در زمینه‏‌ای نسبت به یک روزنامه یا رسانه شکایتی صورت می‏‌گیرد و روند بررسی آن شکایت آغاز می‏‌شود آن رسانه حق انتشار مطلب در آن مورد را ندارد، در حدی که بازپرس می‏‌تواند نشریه را توقیف کند. ما در مورد خبرگزاری فارس، رجانیوز، سایت مشرق و برخی رسانه‏‌های دیگر شکایت‏هایی را انجام دادیم. این رسانه‏‌ها از روز اول بازداشت مهدی هاشمی یک حمله گسترده علیه خانواده آقای هاشمی را شروع کردند که تنها جواب ما طرح دعوا علیه آنها در دادگاه بوده است. این روند همچنان هم ادامه دارد و اگر فشاری هم وجود دارد از جانب طرف مقابل بوده است. دستگاه قضایی باید جواب دهد که فشارها از چه طرفی وارد می‏‌شده است.

یک فایل صوتی منتسب به مهدی هاشمی در روزهای اخیر منتشر شده که جنجال‏های زیادی در پی داشته است. نظر خود وی درباره این فایل چیست؟

مهدی تا این لحظه هنوز فایل را نشنیده اما متن صحبت‏های آن فایل را بعد از آزادی مطالعه کرد و آن را شدیدا تکذیب کرد و گفت این صحبت‏ها مربوط به من نیست.

آیا دستگاه قضایی هم در ارتباط با این فایل صوتی وارد عمل شده است؟

تا جایی که من در جریان هستم دستگاه قضایی مشغول بررسی موضوع است . من بیش از این از اقدامات دستگاه قضایی در این ارتباط اطلاعی ندارم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.