×

چرایی افزایش پرونده های تخلفات ورزشی

چرایی افزایش پرونده های تخلفات ورزشی

دنیای «ورزش» ایران دیگر مرام «پهلوانی» ندارد خروجی رسانه‏ها مدت‏هاست از رانت‎های فوتبال تا موضوعات مرتبط با فساد در ورزش، خبر می‏دهند همان حکایت غریبی که می‏گوید « مرام و مسلک تختی‏ها رو به فراموشی است »

چرایی-افزایش-پرونده-های-تخلفات-ورزشی

 دنیای «ورزش» ایران دیگر مرام «پهلوانی» ندارد . خروجی رسانه‏ها مدت‏هاست از رانت‎های فوتبال تا موضوعات مرتبط با فساد در ورزش، خبر می‏دهند. همان حکایت غریبی که می‏گوید « مرام و مسلک تختی‏ها رو به فراموشی است.»

نحوه برخورد قانونگذار با حوادث ورزشی - سازوکارهای رسیدگی به تخلفات ورزشی - کیفرشناسی ظرط بندی های مسابقات فوتبال - ورزش در آیینه قانون 

سال گذشته بود که دادستان عمومی و انقلاب تهران شعب ویژه رسیدگی به جرایم ورزشی ایجاد کرد تا با انتخاب یک قاضی و بازپرس ورزشی و فردی که گفته می‌شود بر تمامی زوایای ورزش مسلط است، از نگاه یک مدعی‌العموم زورق شکسته ورزش را به ساحل نجات برساند. البته جعفری دولت‏آبادی تنها به اقدام، اکتفا نکرد و کمیته‌ای برای سالم‌سازی فضای ورزش تشکیل داد تا به طور محرمانه به تمام مواردی که نیاز به تحقیقات دارند، رسیدگی شود. با تمام این اوصاف باز هم در هفته جاری شاهد واکنش جدیدی از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران بودیم که با بیان مسائلی مانند چرایی مختلط بودن بعضی از استخرها و استفاده از داروهای غیرمجاز در باشگاه‌های بدنسازی، خواستار پاسخگویی دستگاه‌هایی که بودجه ورزش را می‌گیرند، باشد.

  بسیاری از پرونده‌ها را اداره کل بازرسی کشف کرده است

همین مساله سبب شد تا از رییس سازمان بازرسی کل کشور، نحوه ورود این سازمان به موضوع تخلفات و جرایم ورزشی را جویا شویم.« ناصر سراج» در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به تمام امور مربوط به ورزش از نهاد بالادستی تا جزءترین موارد و بخش‌ها، اداره بازرسی کل را تشکیل داده است که به طور دائمی و همیشگی در حال رصد امور مربوط به ورزش است و تمام موارد تخلف را استخراج می‌کند.  وی ادامه داد: مسئولان حاضر در این اداره کل در صورتی که کوچکترین تخلفی مشاهده کنند، آن را در قالب پرونده حقوقی و یا قضایی به نهاد رسیدگی‌کننده مربوطه ارجاع می‌دهند. رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که مهمترین مصادیق پرونده‌ها پیرامون چه موضوعاتی است، هم اظهار کرد: تمام گزارش‌های موجود محرمانه هستند. سازمان بازرسی اگر بخواهد جزئیات یک پرونده را رسانه‌ای کند، سایر موارد هم وارد میدان می‌شوند و ممکن است کار افرادی که به این امور نظارت و رسیدگی می‌کنند را سخت کنند.  به گفته سراج، در حال حاضر بسیاری از پرونده‌هایی که در فدراسیون‎های ورزشی یا محاکم قضایی و شعب ویژه رسیدگی به جرایم ورزشی  مفتوح است، از سوی سازمان بازرسی تشکیل و به آنها ارسال شده است. وی با بیان این اظهارات، نقش اداره بازرسی کل ورزش سازمان بازرسی در «رصد و کشف تخلفات و جرایم ورزشی » را بسیار موثر عنوان کرد و گفت:‌ تمام این بخش‌ها با انجام وظایف خود می‌توانند مکمل یکدیگر برای بهبود وضعیت میزان جرایم ورزشی باشند اما باز هم نظارت متولیان امور ورزش نباید نادیده گرفته شود.

آیا میدانید حقوق ورزش از دیدگاه  کیفری چیست ؟ - قهرمانی به هر قیمتی مجاز نیست 

 ناامنی فضای ورزش متصل به کم‌کاری نهادهای فرهنگی است

از سوی دیگر واکنش یک حقوقدان به افزایش تخلفات و جرایم ورزشی در نوع خود جالب بود.

 دکتر «علی کاظمی» در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان این عبارت که «از قدیم می‌گفتند اگر می‌خواهید فرزند شما سلامت باشد وی را به ورزش بفرستید» این مساله را به شرایط کنونی ارتباط داد و گفت: در حال حاضر دیگر نمی‌توان فرزندی را به ورزش فرستاد زیرا سلامت وی تحت خطر است!‌شاید در این نوع بیان، نوعی اغراق نهفته باشد اما گویای واقعیت‌هایی است که در اثر کم‌کاری مسئولان امور ورزش بروز پیدا کرده و به آن دامن زده می‌شود.  کاظمی در ادامه و با بیان مطالب فوق اظهار کرد: مهمترین دلیلی که می‌توان برای وجود جرایم بیان کرد بحث مرام و اخلاق ورزش است که مدتی است با ورود «پول زیاد» از یاد رفته است.این حقوقدان افزود: زمانی که پول زیاد وارد یک برنامه یا بخش می‌شود، فساد هم خود به خود افزایش می‌یابد و ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست. وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر با باز شدن پای مبالغ سنگین به ورزش‌ به ویژه فوتبال، هم ورزشکاران و هم متولیان امور ورزش از چارچوب اخلاق‌مدارانه دور شدند و به تدریج فساد و رانت ورزشی سرریز شده است.  کاظمی تاکید کرد: بخشی از تخلفات و جرایم به فرهنگ‌سازی مربوط می‌شود که نمی‌توان آن را به وجود خلأ قانونی ارتباط داد و باید مجموعه‌هایی مانند کانون خانواده، وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش دست به کار شوند. این حقوقدان یادآور شد: ریشه ایجاد فساد در ورزش و یا وجود تخلفاتی مانند داروهای غیرمجاز در بدنسازی، به ابعاد فرهنگ و خلأ ترویج رفتار و منش پهلوانی بازمی‌گردد و متولیان امور ورزش باید برای نسلی که تازه وارد میدان شده‌اند به تدریج این مساله را فرهنگ‌سازی کنند تا به عنوان یک شاخصه رفتاری در تمام افرادی که قصد ورود جدی به مقوله ورزش را دارند، نهادینه شود.

 کنوانسیونی برای مبارزه با جرایم ورزشی

کاظمی همچنین به توانایی بررسی فساد در ورزش در مجامع بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: تخلفات عرصه ورزش به حدی بود که ایران در نهادهای بین‌المللی و در سال 87 به کنوانسیون مبارزه با جرایم ورزشی پیوست .

وی در واکنش به اظهارات دادستان تهران مبنی بر اینکه متولیان امور ورزشی باید پاسخگوی موضوعات فساد و هزینه‏های آن باشند، گفت: اگر کوتاهی و کم‌کاری در وظایف متولی و افرادی که پول مجموعه ورزشی به آنها واگذار شده است، صورت بگیرد، قوانین جامعی وجود دارد که به آنها رسیدگی کند. کاظمی تصریح کرد: همچنین در صورتی که در بخش خصوصی جرمی صورت بگیرد، قوانین بیشتری وجود دارد که می‌توان طبق آن با ورزشکار خاطی برخورد کرد.وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود قوانین جامع و کامل همچنان تخلفات و جرایم ورزشی رو به افزایش است، گفت: علت اصلی این مساله در مباح دیدن برخی تخلفات است زیرا در بسیاری از موارد زمانی که ورزشکار یا یک مقام دولتی در ورزش دچار خطا و عمل غیرقانونی می‌شود،‌ مسئولان ناظر از آن چشم‌پوشی می‌کنند .

مسئولیت مربیان ورزشی از دیدگاه حقوقی 

 برخورد نرم و مسامحه‌آمیز فساد فوتبالی را افزایش می‌دهد

این حقوقدان با بیان اینکه در بسیاری از مشاغل مانند ورزش، پول‌های زیاد رد و بدل می‌شود که سبب گستردگی بروز فساد و رانت در ورزشی مانند فوتبال هم شده است ادامه داد: شاید اصلی‌ترین دلیل آن این است که نحوه برخورد با متخلفان، نرم و بدون هیچ گونه جدیتی است. کاظمی تصریح کرد: ورزشکاران مانند هنرمندان در جامعه در معرض نگاه افکار عمومی بوده و حتی الگوی بسیاری از جوانان به شمار می‌آیند. بنابراین اگر بخواهیم با تخلف آنها حتی تخلفی مانند کاغذبازی غیرقانونی برای سربازی ورزشکار، آسان برخورد کرد، برای سایر عموم جامعه هم این «جرم» عادی می‌شود. به گفته وی، بدترین مساله برای یک جامعه، عادی شدن جرم و تخلف از سوی افرادی است که در آن زندگی‌ می‌کنند . کاظمی خاطرنشان کرد: ورزشکاری که با سوءاستفاده از اعتماد کشورش به محض رفتن به کشور دیگری، درخواست پناهندگی کرده  یا از کارت‌های تقلبی استفاده می‏کند ، حتی آن گروه از ورزشکارانی که با تبانی‌ به دنبل کسب درآمدهای نامشروع هستند و... در زمره متخلفانی محسوب می‌شوند که باید با برخورد شدید و اعمال سنگین‌ترین مجازات‌ها، آنها را متوقف کرد.  این حقوقدان تاکید کرد: همچنین در نقطه مقابل اشد مجازات برای متخلفان، ورزشکاران نمونه و با اخلاق باید از طرف مراجع دولتی حمایت شوند و یا هر سال به عنوان ورزشکار برتر انتخاب شوند تا دیگران را برای پایبندی به اخلاق و مرام پهلوانی و ورزشکاری تشویق کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.