×

در شرعی بودن آرای دیوان عالی کشور شکی وجود ندارد

در شرعی بودن آرای دیوان عالی کشور شکی وجود ندارد

معاون دیوان عالی کشور گفت به دلیل اینکه رییس دیوان و روسای شعب مجتهد به مسایل و مقررات قضایی هستند در شرعی بودن آرای دیوان شکی وجود ندارد

در-شرعی-بودن-آرای-دیوان-عالی-کشور-شکی-وجود-ندارد وکیل 

معاون دیوان عالی کشور گفت: به دلیل اینکه رییس دیوان و روسای شعب مجتهد به مسایل و مقررات قضایی هستند در شرعی بودن آرای دیوان شکی وجود ندارد.

دیوان عالی کشور را بیشتر بشناسیم -  آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور  - وظایف و مسئولیت های دادستان کل کشور در رابطه با دیوان عالی کشور 

ابراهیم ابراهیمی در بازدید دانش پژوهان مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) از دیوان عالی کشور با بیان اینکه آرای دیوان نیاز به تایید مرجع دیگری ندارد، درباره فعالیت‌های علمی این نهاد اظهار کرد: اکنون دیوان علاوه بر انتشار کارنامه علمی آرای هیات عمومی، کتاب آرای وحدت رویه از سال 1323 را نیز منتشر کرده است.

وی با تاکید بر «جایگاه دیوان عالی کشور از منظر فقه شیعه» گفت: در این باره دانش پژوهان مرکز تخصصی فقه می‌توانند مقاله‌هایی علمی را تهیه کنند. دیوان عالی نیز از نویسنده بهترین مقاله تقدیر خواهد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رحمت‌الله عروجی رییس شعبه شش دیوان عالی کشور نیز در این دیدار گفت: این نهاد، عالی‌ترین سطح قوه قضاییه است و در دو بعد حقوقی و کیفری به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند، همچنین پرونده‌های مورد رسیدگی دیوان در بالاترین حد جرایم قرار دارند.

وی با بیان اینکه پرونده‌های کیفری دیوان عالی کشور پرونده‌هایی بوده که در محاکم کیفری استان مورد رسیدگی قرار گرفته است، افزود: این پرونده‌ها برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی ارجاع می‌شود که تایید یا رد - ابرام یا نقض - شود.

 آرای وحدت رویه بسیار استنادی دیوان عالی کشور - اصل 161 قانون اساسی ، جایگاه دیوان عالی کشور 

عروجی گفت: از دو سال پیش در پرونده‌هایی که محکوم‌به از طریق اعمال ماده 18 درخواست رسیدگی دارند، برخی از شعبات به صورت اختصاصی به آنها رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: بر اساس تصریح قانون اساسی و ماده 214 قانون آیین دادرسی کیفری اگر قاضی در رسیدگی به یک پرونده مواد قانون را نیابد، باید به منابع معتبر فقهی برای صدور حکم مراجعه کند.

این قاضی دیوان عالی کشور با بیان اینکه هر تحصیلکرده حقوق نمی‌تواند قاضی خوبی باشد، اظهار کرد: کار قضایی کار انبیا و اولیاست و فردی که در چنین جایگاهی قرار می‌گیرد باید علم، فهم و خدابینی را در کنار هم داشته باشد.

رضا محمدلو رییس اداره کارشناسان ودبیرخانه دیوان عالی کشور نیز درباره نوع پرونده‌های ارجاعی به دیوان عالی کشور گفت: این پرونده‌ها در دو قالب حقوقی و کیفری در اختیار دیوان قرار می‌گیرد؛ بر این اساس پرونده‌های حقوقی در قالب فرجام خواهی است که اعتراض به آن باید در دادگاه صادر کننده رای انجام شود.

وی با بیان اینکه در پرونده‌های کیفری نیز اگر موضوع، قابلیت رسیدگی در دیوان عالی کشور را داشته باشد، این مورد در حکم صادره درج می‌شود، افزود: رسیدگی به این پرونده‌ها به صورت فوق‌العاده صورت می‌گیرد که به دو شیوه پستی یا حضوری ابلاغ خواهد شد. ضمن آنکه این پرونده‌ها در اداره کارشناسان تشکیل و به شعب رسیدگی فوق‌العاده ارجاع می‌شود.

رییس اداره کارشناسان و دبیرخانه دیوان عالی کشور تاکید کرد: عمده پرونده‌های ارجاع شده به دیوان عالی کشور مربوط به موضوع‌هایی مانند نزاع، ضرب و شتم، سرقت و خلاف شرع است.

منشأ تاریخی دیوان عالی کشور - آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور بی نظیر است 

مرکز آموزش‌های تخصصی فقه وابسته به مدرسه علمیه ولی عصر(ع) در سال 1391 با هدف تربیت طلاب فاضل در گرایش‌های فقه راه اندازی شده است و در اولین گام، دوره تخصصی فقه القضاء را طراحی و اجرا کرده است. این مرکز جهت استفاده هر چه بهتر از فارغ التحصیلان این دوره، طی انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه، شرایط جذب فارغ التحصیلان داوطلب به خدمت در دستگاه قضا را فراهم کرده است. مرکز آموزش های تخصصی فقه تاکنون بیش از 180 دانش پژوه را پس از طی آزمون‌های ورودی خود پذیرفته و از این بین طلاب سطح 3 این مرکز جذب دوره کارورزی قوه قضائیه شده‌اند.

در این بازدید دانش پژوهان با روند رسیدگی قضایی در شعب دیوان عالی کشور آشنا شدند و مسئولان و قضات حاضر به سئوالات آنان پاسخ دادند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.