×

راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده در خرداد ماه

راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده در خرداد ماه

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده در خردادماه سال جاری خبر داد

راه-اندازی-مراکز-مشاوره-ازدواج-و-تحکیم-خانواده-در-خرداد-ماه

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) و تحکیم خانواده در خردادماه سال جاری خبر داد.

جایگاه نهادهای مشاوره و ازدواج و تحکیم خانواده - اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج راهکاری برای کاهش آمار طلاق - مشاوره قبل از ازدواج راهکاری برای کاهش آمار طلاق - مشاوره پیش از ازدواج علاج واقعه است 

 محمود گلزاری در برنامه «رویداد» رادیو گفتگو با اشاره به رشد منفی 6.5 درصدی ازدواج و رشد مثبت 5.3 درصدی طلاق، گفت: افزایش تجرد و سن ازدواج نگران کننده ترین مقوله در امر خانواده است؛ هم اکنون بیش از 11 میلیون نفر مجرد در کشور داریم که 85 درصد از این میزان در سن جوانی و زیر 35 سال بسر می برند.

وی با بیان اینکه 15درصد طلاق ها در سال های نخست زندگی مشترک رخ می دهد، افزود: جامعه شناسان معتقدند این مسئله مبتنی بر گذر از سنت به مدرنیته و تغییرات عمده حاصل از شهرنشینی و دور شدن خانواده ها از بافت سنتی گذشته است.

 سن ازدواج ، شرایط نکاح ، اقسام نکاح - بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران - بررسی بالا بودن سن زنان نسبت به مردان در ازدواج 

گلزاری ادامه داد: به اعتقاد روانشناسان انتخاب نامناسب در امر ازدواج و فقدان آموزش در 5 سال نخست زندگی مشترک، بسیار موثر است.

وی اذعان داشت: با بررسی دقیق و موردی بیش از 2 هزار زوج به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده مشکلات مربوط به انتخاب ناهماهنگ و نامناسب است.

گلزاری ضرورت مشاوره های پیش از ازدواج را یادآور شد و افزود: در این راستا معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به ایجاد مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده اقدام کرده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان از صدور مجوز این مراکز در هفته جوان (خردادماه سال جاری) خبر داد و افزود: هم اینک بصورت جدی روی بسته های آموزشی بعد از ازدواج کار می کنیم و مشکل اصلی عدم تعلق بیمه بر بحث مشاوره ها است؛ چراکه هزینه های مراکز مشاوره برای عده ای از مردم بالاست.

گلزاری گفت: هم اکنون این مسئله را در شورای فرهنگ عمومی کشور تحت نامه ای در کمیسیون اجتماعی دولت پیگیری می کنیم که حداقل به بحث آموزش و مشاوره های قبل از ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) بیمه تعلق گیرد.

 ازدواج در ایران و فرانسه - ازدواج سفید یا سیاه زیستن - ازدواج ناموفق به قلب آسیب می زند 

وی به لزوم ایجاد رغبت در جوانان برای  ازدواج اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال مهم ترین بحث در این حوزه است؛ فقدان شغل ثابت و درآمد کافی برای تشکیل زندگی مشکل اصلی بسیاری از جوانان است و متاسفانه نرخ بیکاری جوانان 8درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

گلزاری ادامه داد: دولت با وجود اینکه امسال تلاش هایی در زمینه اشتغال جوانان کرده است، همچنان با موضوع بیکاری روبرو هستیم و امیدواریم در پایان سال 94 مسئله اشتغال وضعیتی بهتر پیدا کند و تاثیری مثبت روی ازدواج جوانان بگذارد.

وی در ادامه به موضوع مسکن و هزینه های ازدواج اشاره کرد و افزود: در حوزه خیرین ازدواج پیگیری هایی صورت گرفته و برنامه ریزی می کنیم میان این افراد هماهنگی ایجاد نماییم تا همچون خیرین مدرسه ساز و حوزه سلامت مجمع ملی خیرین ازدواج را شکل دهیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان به لزوم فرهنگ سازی عام در ایجاد رغبت به ازدواج در میان جوانان اشاره کرد و گفت: با پیشنهادی که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه کرده ایم، برای آموزش و پرورش تحت عنوان کتب درسی و در وزارت ارشاد بر تولید فیلم های جذاب و کتب راهگشا در زمینه ازدواج و نیز موسیقی های فاخر در این حوزه تاکید داریم.

وی همچنین بر نقش صداوسیما در تولید برنامه هایی علمی و مطابق با رویکرد اسلامی در حوزه ازدواج تاکید کرد و افزود: تلاش شده ائمه محترم جمعه در سراسر کشور در حوزه ازدواج بصورت هماهنگ فعالیت نمایند و در قالب برنامه های منظم مقوله ازدواج را از تریبون رسانه ای ائمه جمعه اعلام کنیم.

افزایش سن ازدواج ، فقر فرهنگی یا فقر اقتصادی  ؟ -  آیا می دانید سن ازدواج چه سنی است ؟ 

گلزاری بحث مشاوره را جدا از مباحث توصیه ای در امر ازدواج دانست و گفت: بنده هر هفته با 15 زوج صحبت می کنم و تشخیص می دهم 30 درصد این افراد مناسب ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) با یکدیگر نیستند؛ معتقدم اگر این روند را بصورت علمی گسترش دهیم، حداقل جلوی یک سوم ازدواج های غیرکارشناسی گرفته می شود.

وی آموزش های بعد از ازدواج خاصه در سه سال بعد از زندگی مشترک را بسیار ضروری خواند و تصریح کرد: ساماندهی به آموزش ها با رویکردی علمی و اسلامی جزو اقداماتی است که باید بعد از ازدواج انجام شود.

منبع : خبرگزاری مهر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.