×

قانون آیین دادرسی کیفری در تیرماه 94 همزمان با هفته قوه قضاییه اجرا می شود

قانون آیین دادرسی کیفری در تیرماه 94 همزمان با هفته قوه قضاییه اجرا می شود

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد که قانون آئین دادرسی کیفری کشور به زودی اجرا می‌شود

قانون-آیین-دادرسی-کیفری-در-تیرماه-94-همزمان-با-هفته-قوه-قضاییه-اجرا-می-شود وکیل 

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد که قانون آئین دادرسی کیفری کشور به زودی اجرا می‌شود.

نقش ضابطین دادگستری در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392 - آئین دادرسی کیفری اطفال - یادداشتی درباره دستاوردهای لایحه آیین دادرسی کیفری - در قانون جدید آیین دارسی کیفری ساختار تفتیشی محدود شده است 

 الهیارملکشاهی در بیست و چهارمین اجلاس اتحادیه سراسری کانون‎های وکلای دادگستری کشور که در محل سالن جلسات بانک صادرات خرم‎آباد برگزار شد از اجرای قانون آئین دادرسی کیفری در تیرماه 94 همزمان با هفته قوه قضائیه خبر داد و اظهار کرد: در این قانون نقش وکیل بسیار دقیق و پررنگ دیده شده و براساس ماده 48 این قانون با شروع تحت نظر گرفتن متهم، وکیل باید همراه متهم باشد و البته این امر گام بزرگی به سوی آزادی و مدنیت است.

ملکشاهی بیان کرد: ماده 90 قانون آئین دادرسی حق همراه داشتن وکیل در همه مراحل را تسریع می‎کند و البته هر کسی می‎تواند بیش از یک وکیل داشته باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه در تبصره ماده 290 این قانون آمده است چنانچه تحقیقاتی بدون حضور وکیل انجام شده باشد آن تحقیقات می‎تواند از درجه اعتبار ساقط شود، گفت: وکیل یکی از ارکان دادرسی است و برابر مسائل شرعی چنانچه رکنی حتی سهواً انجام نشود موجب ابطال عمل می‎شود.

وی بیان کرد: حجم برخی از طرح‎ها و لوایح بسیار زیاد است و البته مواد آئین دادرسی کیفری بیش از 800 ماده است و طول عمر یک مجلس این اقتضا را ندارد که قانون مذکور را بررسی کند.

قانون جدید آیین دادرسی کیفری از نگاه محمد آخوندی - قانون آیین دادرسی کیفری تیر ماه 94 لازم الاجراست 

ملکشاهی گفت: مجلس می‎تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون‎های تخصصی واگذار کند.

وی با بیان اینکه طرح جامع وکالت و لایحه آن به مجلس واصل شده، البته یک طرح از سوی دولت و یک لایحه هم از سوی قوه قضائیه به مجلس آمده است، اضافه کرد: در مجلس کار سنگینی روی لوایح انجام می‎شود قطعاً مرجع کارشناسی مجلس، قوه قضائیه و سایر کارشناسان کلیات موضوعات را بررسی می‎کنند.

وی گفت: این لایحه وکالت اخیراً دو ماه پیش به مجلس واصل شده و ما هم به صورت طبیعی و یک لایحه عادی آن را تلقی کردیم و در دستور کار کمیسیون قرار دادیم تا در نوبت خود به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس با اشاره به اینکه تلاشمان این است که استقلال وکلا و کانون وکلا را حفظ کنیم و نظارت بر روی آنها درونی صورت گیرد، اضافه کرد: اگر بناست نظارتی روی کانون وکلا صورت گیرد باید منطقی و معقول باشد، قطعاً نظر همه کارشناسان را بررسی می‎کنیم و می‎شنویم.

وی بیان کرد: تلاش همه این است که قوانینی در مجلس تصویب کنیم که به صراحت از حقوق مالکیت معنوی و فکری افراد دفاع شود.

 بررسی سیر تحولات آیین دادرسی کیفری در کشور 

این نماینده مجلس گفت: در هفته گذشته کمیسیون قضایی با حضور اعضای دستگاه قضایی مالکیت اختراعات و علائم را تحت عنوان مالکیت صنعتی مصوب کرد و به زودی آن را تقدیم مجلس می‎کند.

منبع : اختبار

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.