موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری متخصص در امور بازار سرمایه و وکالت در هرگونه اختلافات سهام در بازار سرمایه ،وکالت در هیات داوری ماده 36 بازار سرمایه و وکالت در اختلاف خرید سهام شرکت های اجرای اصل 44 قانون اساسی
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور
سالار حسین منفرد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی با 12 سال سابقه وکالت و هفت سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و متخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

اسباب قرابت و خویشاوندی در قانون مدنی

ارسالی توسط وکالت آنلاین وکیل پایه یک دادگستری
اسباب قرابت و خویشاوندی در قانون مدنی

قرابت وخویشاوندی عبارت است از اشتراک در خون ونیاکان وشاید بتوان این رابطه را یکی از عوامل ایجاد بنیان خانواده دانست.

قرابت وخویشاوندی عبارت است از اشتراک در خون ونیاکان وشاید بتوان این رابطه را یکی از عوامل ایجاد بنیان خانواده دانست.

قرابت و انواع آن در قانون مدنی - انحصار وراثت - دعوی نسب - معلوم نبودن قرابت در اسناد سجلی  

صاحب نیوز – مجتبی ورپشتی/ قرابت وخویشاوندی به سه سبب به وجود می آید:

الف:نسب : قرابتی که نسبی حاصل هم خونی و ژن مشترک بین افرادی است که در یک خانواده زندگی می کنند.

ب : سبب: قرابتی است که حاصل ازدواج می باشد.

ج : رضاع: که از ماده رضع است و در فرهنگ لغت این چنین تعریف شده است أَرْضَعَ‏- إِرْضَاعاً [رضع‏] هُ: او را شیر داد،- تِ المرأه: آن زن کودکى دارد که شیر مى‏خورد.

قرار امتناع از رسیدگی به دلیل وجود قرابت نسبی 

این نمونه از قرابت به وسیله شیر خوردن از یک مادر واحد به وجود می آید در قرابت نسبی ماده ۱۰۳۲ قانون مدنی طبقات سه گانه ای را تعریف کرده است که ثمره عملی این طبقات سه گانه در بحث ارث پدیدار می گردد این ماده از این قرار است((قرابت نسبی به ترتیب طبقات ذیل است طبقه اول پدر ومادر واولاد واولاد اولاد طبقه دوم اجداد و برادر وخواهر و اولاد آنها طبقه سوم اعمام وعمات واخوال وخالات و اولاد آنها در هر طبقه درجات قرب وبعد قرابت نسبی به عده نسل ها در آن طبقات معین می گردد مثلاً اگر طبقه اول قرابت پدر و مادر با واولاد در درجه اول ونسبت به اولاد ونسبت به اولاد اولاد دردرجه دوم خواهد بود و هکذا در طبقه دوم قرابت برادر و خواهر وجد وجده در درجه اول از طبقه دوم و اولاد برادر وخواهر وجد وجد پدری در درجه دوم از طبقه دوم خواهد بود ودر طبقه سوم قرابت عمو ودایی وعمه و خاله در درجه اول از طبقه سوم و درجه اولاد آنها در درجه دوم از آن طبقه است ))

علاوه بر توارث که به عنوان ثمره این بحث عنوان شد ثمرات دیگری نیز بر این ماده مترتب است از قبیل ولایت ،انفاق و سرپرستی (حضانت) سبب امری است که باعث خویشاوندی می شود که این حالت به وسیله ازدواج ایجاد می شود که به آن قرابت سببی نیز می گویند در قرابت سببی نیز بعضی از روابط که در قرابت نسبی بود وجود دارد از قبیل توارث انفاق مرد نسبت به همسر خود ولایتی که نرد بر همسر خود دارد و این موارد از وجوه مشترک ثمرات قرابت سببی و نسبی می باشد.

ماده ۱۰۳۳قانون مدنی به قرابت سببی اشاره دارد این ماد به این شرح است : ((هر کس در هر خط وبه هر درجه که با یک نفر قرابت نسبی داشته باشد در همان خط و به همان درجه قرابت سببی با زوج یا زوجه او خواهد داشت بنا براین پدر و مادر یک مرد اقربای سببی درجه اول آن مرد وبرادر وخواهر شوهر یک زن از اقربای سببی درجه دوم آن زن خواهند بود ))

خط و درجه که قانونگذار در این ماده از آن استفاده کرده است به دلیل اقتباس این ماده از قانون کشورهای اروپایی هم چون فرانسه و سوئیس است.

به سبب زوجیت آثاری به وجود می آید که این آثار را می توان از آثار قرابت سببی دانست از جمله این آثار ارث بردن زوجین از یکدیگر انفاق مرد نسبت به زن و فرزندان ومهریه مرد نسبت به همسر خود می باشد.

سبب سوم از اسباب قرابت رضاع می باشد و همانطور که اشاره شد از ماده ((رضع)) است که ریشه لغوی و بعضی از مشتقات آن را در بالا بیان کردیم از نکاتی که باید در رابطه با رضاع به آن اشاره کرد این که رضاع از احکام امضایی دین مبین اسلام می باشد به این معنی که این سبب از اسباب خویشاوندی قبل از اسلام میان اعراب وجود داشته است وبا ظهور اسلام این حکم توسط شارع مقدس تأئید شده است یعنی شارع این حکم را پذیرفته است این سبب از اسباب قرابت دارای پشتوانه نص نیز می باشد به این معنا مستظهر به سنت واجماع وقرآن می باشد چنانچه در سوره مبارکه نساء آیه ۲۳به این مطلب اشاره شده است ((حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی‏ أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَهِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی‏ فی‏ حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی‏ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً (۲۳))

[نکاح اینان‏] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمّه‏هایتان، و خاله هایتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرهایتان که به شما شیر داده‏اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران زنانتان، و دختران همسرانتان که [آنها دختران‏] در دامان شما پرورش یافته ‏اند و با آن همسران همبستر شده ‏اید -پس اگر با آنها همبستر نشده‏ اید بر شما گناهى نیست [که با دخترانشان ازدواج کنید]- و زنان پسرانتان که از پشت خودتان هستند، و جمع دو خواهر با همدیگر -مگر آنچه که در گذشته رخ داده باشد- که خداوند آمرزنده مهربان است.

قرابت نسبی 

رضاع با یک بار شیر خوردن محقق نمی شود بلکه دارای احکام فقهی ای است که با محقق شدن شرایط این حکم فقهی قرابت مذکور حاصل خواهد شد.

همانطور که به آثار نسب و سبب اشاره شد به آثار رضاع نیز اشاره ای خواهیم داشت تنها اثری که در رضاع محقق می شود این است که فقط عقد نکاح با محرم رضاعی حرام شرعی وقانونی است و این مطلب تنها ثمره ای است که می توان به قرابت توسط رضاع ذکر کرد ماده ۱۰۴۶قانون مدنی ایران چنین اشعار می دارد ((قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی مشروط براین که اولاً از حمل مشروع حاصل شده باشد ثانیاً شیر مستقیماً از پستان مکیده شده باشد ثالثاً طفل لا اقل یک شبانه روز و یا پانزده دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد بدون این که در بین آن غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد رابعاً شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد خامساً مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن ویک شوهر باشد بنابراین اگر طفل در شبانه روز مقداری از شیر یک زن ومقداری ازشیر زن دیگر را بخورد موجب حرمت نمی شود اگرچه شوهر آن دو زن یکی باشد و هم چنین اگر یک زن یک دختر ویک پسر رضاعی داشته باشد که هر یک را از شیر متعلق به شوهر دیگر شیر داده باشد آن پسر با آن دختر خواهر وبرادر رضاعی نبوده و ازدواج بین آنها از این حیث ممنوع نمی باشد))

با توجه به متن ماده فوق باید گفت که احکام وشراط فقهی ای که فقها برای حصول قرابت ذکر کرده اند دراین ماده به صورت نسبتا کامل وحول آرای مشهوره فقهی مدون شده است وبا نظر در ماده فوق به این مطلب می توان پی برد که تنها اثر قرابت به وسیله رضاع همانطور که اشاره ای به آن رفت تحریم عقد نکاح میان محارم رضاعی می باشد.ً

منبع : صاحب نیوز

مطالب مرتبط

شروط ضمن عقد به زبان ساده

نام نویسنده
شروط ضمن عقد به زبان ساده

ازدواج تنها یک پیوند عاطفی و اخلاقی میان دو انسان نیست. زن و شوهر پس از ثبت رسمی ازدواج، وارد توافقی دو جانبه می‌شوند که معمولا نظام قانونی هر کشور برای آن چارچوب مشخصی تعریف کرده‌است. این چارچوب حقوقی در کشورهای مختلف متفاوت است اما در همه کشورها برآمده از سنت‌، عرف، تجربه بشری، مذهب و اصول پایه‌ای علم حقوق یا معاهدات بین‌المللی است. البته در هر کشور سهم هر یک از این منابع در تدوین چارچوب حقوقی حاکم بر ازدواج متفاوت است. برخی کشورها عرف و دانش بشری را در اولویت قرار داده‌اند و برخی کشورها نظیر ایران، صرفا بر تعالیم مذهبی و آموزه‌های فقهی در تدوین قوانین خانواده تاکید داشته‌اند.

ادامه مطلب ...

تعیین مهریه از سوی مرجعی غیر از زوجین با اراده تعارض دارد

نام نویسنده
تعیین مهریه از سوی مرجعی غیر از زوجین با اراده تعارض دارد

تعیین مهریه از سوی مرجعی غیر از زوجین با اراده تعارض دارد

ادامه مطلب ...

شرایط پرداخت نحله و اجرت المثل به زوجه

نام نویسنده
شرایط پرداخت نحله و اجرت المثل به زوجه

شرایط پرداخت نحله و اجرت المثل به زوجه

ادامه مطلب ...

کاهش مهریه و ازدواج

نام نویسنده
کاهش مهریه و ازدواج

کاهش مهریه و ازدواج

ادامه مطلب ...

بررسی نگاه قانون به حقوق معنوی زنان

نام نویسنده
بررسی نگاه قانون به حقوق معنوی زنان

بررسی نگاه قانون به حقوق معنوی زنان

ادامه مطلب ...

ماهیت نحله

نام نویسنده
ماهیت نحله

ماهیت نحله

ادامه مطلب ...

امکان یا عدم امکان افزایش مهریه پس از ازدواج

نام نویسنده
امکان یا عدم امکان افزایش مهریه پس از ازدواج

امکان یا عدم امکان افزایش مهریه پس از ازدواج

ادامه مطلب ...

آیا میدانید های حقوقی؟

نام نویسنده
آیا میدانید های حقوقی؟

آیا میدانید های حقوقی؟

ادامه مطلب ...

مهریه و بیمه مهریه

نام نویسنده
مهریه و بیمه مهریه

مهریه و بیمه مهریه

ادامه مطلب ...

با چشمانی باز سند ازدواج را امضا کنید

نام نویسنده
با چشمانی باز سند ازدواج را امضا کنید

عقد نکاح پیچیده‌ترین عقد مصرح در قوانین مدنی کشور است. پیچیدگی حقوقی مربوط به عقد نکاح ناشی از اهمیت شخصیت طرفین برای انعقاد آن است. در پی انعقاد نکاح، تکالیف بسیاری بر ذمه زن و شوهر قرار می‌گیرد؛ بنابراین قبل و پس از ایجاد رابطه زوجیت و نیز انحلال آن حاوی نکات حقوقی فراوانی است.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

6 - شش =