بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
رامین مردانی
آدرس : شهرکرد-حدفاصل فلکه ابی و چهارراه فصیحی-ساختمان سیمرغ-طبقه سوم-دفتر وکالت
وب سایت رامین مردانی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری چهارمحال بختیاری
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شاهین عبدالخانی
آدرس : یاسوج - خیابان هجرت 3 ساختمان بهمن بیگی طبقه اول واحد 2
وب سایت شاهین عبدالخانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
موسسه حقوقی عدالتخواه
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
وب سایت موسسه حقوقی عدالتخواه
حسین حاجی پور
آدرس : اصفهان فلکه ارتش - ابتدای خیابان ارتش - نبش کوچه چهرازی - ساختمان رحیمی - طبقه 2 واحد 4
وب سایت حسین حاجی پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

اسباب قرابت و خویشاوندی در قانون مدنی

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 04-03-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
اسباب قرابت و خویشاوندی در قانون مدنی

قرابت وخویشاوندی عبارت است از اشتراک در خون ونیاکان وشاید بتوان این رابطه را یکی از عوامل ایجاد بنیان خانواده دانست.

قرابت و انواع آن در قانون مدنی - انحصار وراثت - دعوی نسب - معلوم نبودن قرابت در اسناد سجلی  

صاحب نیوز – مجتبی ورپشتی/ قرابت وخویشاوندی به سه سبب به وجود می آید:

الف:نسب : قرابتی که نسبی حاصل هم خونی و ژن مشترک بین افرادی است که در یک خانواده زندگی می کنند.

ب : سبب: قرابتی است که حاصل ازدواج می باشد.

ج : رضاع: که از ماده رضع است و در فرهنگ لغت این چنین تعریف شده است أَرْضَعَ‏- إِرْضَاعاً [رضع‏] هُ: او را شیر داد،- تِ المرأه: آن زن کودکى دارد که شیر مى‏خورد.

قرار امتناع از رسیدگی به دلیل وجود قرابت نسبی 

این نمونه از قرابت به وسیله شیر خوردن از یک مادر واحد به وجود می آید در قرابت نسبی ماده ۱۰۳۲ قانون مدنی طبقات سه گانه ای را تعریف کرده است که ثمره عملی این طبقات سه گانه در بحث ارث پدیدار می گردد این ماده از این قرار است((قرابت نسبی به ترتیب طبقات ذیل است طبقه اول پدر ومادر واولاد واولاد اولاد طبقه دوم اجداد و برادر وخواهر و اولاد آنها طبقه سوم اعمام وعمات واخوال وخالات و اولاد آنها در هر طبقه درجات قرب وبعد قرابت نسبی به عده نسل ها در آن طبقات معین می گردد مثلاً اگر طبقه اول قرابت پدر و مادر با واولاد در درجه اول ونسبت به اولاد ونسبت به اولاد اولاد دردرجه دوم خواهد بود و هکذا در طبقه دوم قرابت برادر و خواهر وجد وجده در درجه اول از طبقه دوم و اولاد برادر وخواهر وجد وجد پدری در درجه دوم از طبقه دوم خواهد بود ودر طبقه سوم قرابت عمو ودایی وعمه و خاله در درجه اول از طبقه سوم و درجه اولاد آنها در درجه دوم از آن طبقه است ))

علاوه بر توارث که به عنوان ثمره این بحث عنوان شد ثمرات دیگری نیز بر این ماده مترتب است از قبیل ولایت ،انفاق و سرپرستی (حضانت) سبب امری است که باعث خویشاوندی می شود که این حالت به وسیله ازدواج ایجاد می شود که به آن قرابت سببی نیز می گویند در قرابت سببی نیز بعضی از روابط که در قرابت نسبی بود وجود دارد از قبیل توارث انفاق مرد نسبت به همسر خود ولایتی که نرد بر همسر خود دارد و این موارد از وجوه مشترک ثمرات قرابت سببی و نسبی می باشد.

ماده ۱۰۳۳قانون مدنی به قرابت سببی اشاره دارد این ماد به این شرح است : ((هر کس در هر خط وبه هر درجه که با یک نفر قرابت نسبی داشته باشد در همان خط و به همان درجه قرابت سببی با زوج یا زوجه او خواهد داشت بنا براین پدر و مادر یک مرد اقربای سببی درجه اول آن مرد وبرادر وخواهر شوهر یک زن از اقربای سببی درجه دوم آن زن خواهند بود ))

خط و درجه که قانونگذار در این ماده از آن استفاده کرده است به دلیل اقتباس این ماده از قانون کشورهای اروپایی هم چون فرانسه و سوئیس است.

به سبب زوجیت آثاری به وجود می آید که این آثار را می توان از آثار قرابت سببی دانست از جمله این آثار ارث بردن زوجین از یکدیگر انفاق مرد نسبت به زن و فرزندان ومهریه مرد نسبت به همسر خود می باشد.

سبب سوم از اسباب قرابت رضاع می باشد و همانطور که اشاره شد از ماده ((رضع)) است که ریشه لغوی و بعضی از مشتقات آن را در بالا بیان کردیم از نکاتی که باید در رابطه با رضاع به آن اشاره کرد این که رضاع از احکام امضایی دین مبین اسلام می باشد به این معنی که این سبب از اسباب خویشاوندی قبل از اسلام میان اعراب وجود داشته است وبا ظهور اسلام این حکم توسط شارع مقدس تأئید شده است یعنی شارع این حکم را پذیرفته است این سبب از اسباب قرابت دارای پشتوانه نص نیز می باشد به این معنا مستظهر به سنت واجماع وقرآن می باشد چنانچه در سوره مبارکه نساء آیه ۲۳به این مطلب اشاره شده است ((حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی‏ أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَهِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی‏ فی‏ حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی‏ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً (۲۳))

[نکاح اینان‏] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمّه‏هایتان، و خاله هایتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرهایتان که به شما شیر داده‏اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران زنانتان، و دختران همسرانتان که [آنها دختران‏] در دامان شما پرورش یافته ‏اند و با آن همسران همبستر شده ‏اید -پس اگر با آنها همبستر نشده‏ اید بر شما گناهى نیست [که با دخترانشان ازدواج کنید]- و زنان پسرانتان که از پشت خودتان هستند، و جمع دو خواهر با همدیگر -مگر آنچه که در گذشته رخ داده باشد- که خداوند آمرزنده مهربان است.

قرابت نسبی 

رضاع با یک بار شیر خوردن محقق نمی شود بلکه دارای احکام فقهی ای است که با محقق شدن شرایط این حکم فقهی قرابت مذکور حاصل خواهد شد.

همانطور که به آثار نسب و سبب اشاره شد به آثار رضاع نیز اشاره ای خواهیم داشت تنها اثری که در رضاع محقق می شود این است که فقط عقد نکاح با محرم رضاعی حرام شرعی وقانونی است و این مطلب تنها ثمره ای است که می توان به قرابت توسط رضاع ذکر کرد ماده ۱۰۴۶قانون مدنی ایران چنین اشعار می دارد ((قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی مشروط براین که اولاً از حمل مشروع حاصل شده باشد ثانیاً شیر مستقیماً از پستان مکیده شده باشد ثالثاً طفل لا اقل یک شبانه روز و یا پانزده دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد بدون این که در بین آن غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد رابعاً شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد خامساً مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن ویک شوهر باشد بنابراین اگر طفل در شبانه روز مقداری از شیر یک زن ومقداری ازشیر زن دیگر را بخورد موجب حرمت نمی شود اگرچه شوهر آن دو زن یکی باشد و هم چنین اگر یک زن یک دختر ویک پسر رضاعی داشته باشد که هر یک را از شیر متعلق به شوهر دیگر شیر داده باشد آن پسر با آن دختر خواهر وبرادر رضاعی نبوده و ازدواج بین آنها از این حیث ممنوع نمی باشد))

با توجه به متن ماده فوق باید گفت که احکام وشراط فقهی ای که فقها برای حصول قرابت ذکر کرده اند دراین ماده به صورت نسبتا کامل وحول آرای مشهوره فقهی مدون شده است وبا نظر در ماده فوق به این مطلب می توان پی برد که تنها اثر قرابت به وسیله رضاع همانطور که اشاره ای به آن رفت تحریم عقد نکاح میان محارم رضاعی می باشد.ً

منبع : صاحب نیوز
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
شرایط حق حبس زوجه در مهریه 10 نکته کاربردی در مورد چک که باید بدانید امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کانون وکلای دادگستری مرکز افتتاح دومین مرکز دیدار با کودکان طلاق در زاهدان والدین نماها لاریجانی :شورای نگهبان بودجه 96 را تائید کرد آخرین ایرادات شورای نگهبان به بودجه 96 چه بود ؟ درباره ظرفیت آزمون وکالت در صورت نیاز ورود می کنیم به پشتوانه نیروی نظامی سالم می توان ماموریت رزمی و عملیاتی موفق داشت رای شماره 1270 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اعلام تعارض در آرا صادر شده از شعب سوم و بیست و سوم دیوان عدالت اداری سهل گیری قانونگذار در رابطه با عقد صلح هر تغییری در آپارتمان که از بیرون دیده شود ، باید با هماهنگی اکثریت مالکین باشد مدیر ساختمان باید ریز هزینه ها را به مالکان اعلام کند کسر اقساط معوقه وام از حقوق ضامن حتی بازنشسته هم امکان پذیر است چه محکومیت هایی برای افراد سوءپیشینه می شود؟ 5 محکوم به قصاص از چوبه دار رهایی یافتند مجازات در انتظار چهارشنبه سوزها برگزاری علنی دادگاه جرائم اقتصادی از دستور کار مجلس خارج شد مقابله قانونی با هرگونه تصرف عدوانی حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مادر با چه کسی است؟