بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
عارف رضایی
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه -خیابان آیت الله کاشانی-بلوار فردوس شرق- بعد از خیابان ابراهیمی-جنب بانک ملت-ساختمان بلوط طبقه اول - واحد 13 09125547036
تلفن تماس : 02144050023,02144051454
تلفن همراه :
وب سایت وب سايت عارف رضایی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
زهرا ابراهیمی
آدرس : بزرگراه نواب،میدان بریانک،هفت چنار،خ حسام الدین ،روبروی کوچه مزرعتی قهرودی،مجتمع پزشکی قائم ،پ 63-،ط دوم
وب سایت زهرا ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
یوسف شفیع زاده
آدرس : اصفهان خیابان شیخ صدوق شمالی شیخ مفید روبروی سامسونک ساختمان سورنا طبقه1واحد4
وب سایت یوسف شفیع زاده وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محسن موسوی
آدرس : خیابان کارگر شمالی نرسیده به مرکز قلب نبش آراسته پلاک ۱۷۶۵ واحد ۴
وب سایت محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
رسول سعادت نيا
آدرس : بوشهر.خيابان امام خميني(سنگي) ساختمان پارسيان.طبقه دوم .واحد 201
وب سایت رسول سعادت نيا وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری بوشهر
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

رای شماره 63 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال توضیح 1 از بخشنامه شماره 24/3 سازمان تامین اجتماعی

ارسال شده توسط : عارف رضایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 09-03-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
رای شماره 63 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال توضیح 1 از بخشنامه شماره 24/3 سازمان تامین اجتماعی

۲۸/۲/۱۳۹۴ ۹۱/۱۱۴۹شماره

تاریخ دادنامه : ۳۱/۱/۱۳۹۴ شماره دادنامه: ۶۳ کلاسه پرونده : ۹۱/۱۱۴۹

اساسنامه سازمان تامین اجتماعی - نحوه محاسبه مستمری از کار افتادگی در قانون تامین اجتماعی - جزییات اصلاحات و تغییرات پیش نویس قانون تامین اجتماعی - بررسی قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی دز ارتباط با پیمانکاران 

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای بهرام مسیبی کلوجه

موضوع شکایت و خواسته : ابطال توضیح ۱ از بخشنامه شماره ۳/۲۴ سازمان تأمین اجتماعی

گردش کار : شاکی به موجب دادخواستی ابطال توضیح ۱ از بخشنامه شماره ۳/۲۴ سازمان تأمین اجتماعی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

« رونوشت قانون اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده (۸۰) قانون تأمین اجتماعی و رونوشت بخشنامه ۳/۲۴ مستمریها ماده واحد قانونی مصوب ۲۰/۱۱/۱۳۸۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی مقرر داشته است: «در صورت فوت بیمه شدهای که بین ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد به بازماندگان وی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ همان قانون مستمری پرداخت میگردد...» سازمان تأمین اجتماعی به استناد قانون مذکور مبادرت به صدور و ابلاغ بخشنامه ۳/۲۴ مستمریها نموده و طی توضیحات مربوط به بند (۱) آن استحقاق بازماندگان به برخورداری از مستمری موضوع قانون را مقید و مشروط به وقوع فوت بیمه شده در تاریخی بعد از ۱۰/۵/۱۳۵۴ (تاریخ تصویب قانون تأمین اجتماعی) کرده است در حالی که در متن مصوبه قانونی یاد شده چنین قید و شرطی وجود ندارد. به این ترتیب مرجع تصویب بخشنامه ۳/۲۴ مستمریهای سازمان تأمین اجتماعی برخلاف حکم و مقصود مقنن با هدف تحدید دامنه شمول مصوبه قانونی مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام عمل کرده و موجب محرومیت بازماندگان واجد شرایط گروههایی از بیمه شدگان از جمله بیمه شدگان مشمول قانون بیمههای اجتماعی سابق از حق استفاده از مستمری مربوطه شده است. حال با توجه به مراتب فوق و با عنایت به مفاد ماده ۱۰ قانون تأمین اجتماعی که مقرر داشته است «از تاریخ اجرای قانون تأمین اجتماعی٬ سازمان بیمههای اجتماعی و سازمان بیمه اجتماعی روستائیان در سازمان تأمین اجتماعی ادغام شده و کلیه وظایف و تعهدات و دیون و مطالبات و بودجه و دارایی آنها به سازمان تأمین اجتماعی منتقل شده است»٬ قائل شدن قید تاریخ فوت بیمه شده (۱۰/۵/۱۳۵۴ به بعد) در بخشنامه ۳/۲۴ مستمریها توسط سازمان تأمین اجتماعی مغایر با قانون بوده و خارج از حدود اختیارات صادرکننده آن است لذا صدور حکم بر ابطال آن را خواستار است. »

ابطال بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در مورد کیفیت محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان -  کارکرد دیوان عدالت اداری به زبان ساده -  پاسخ شورای نگهبان به استعلامات رییس دیوان عدالت اداری 

بخشنامه مورد اعتراض به قرار زیر است:

حوزه فنی و درآمد

بخشنامه شماره ۳/۲۴ مستمریها

موضوع: قانون اصلاح تبصره ۳ بند «۳» ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی اداره کل استان شعبه

با سلام

نظر به این که به موجب قانون مصوب ۲۰/۱۱/۱۳۸۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام تبصره «۳» بند «۳» ماده «۸۰» قانون تأمین اجتماعی اصلاح گردیده لذا ضمن ارسال نسخهای از قانون مذکور توجه واحدهای اجرایی را به نکات ذیل در خصوص شرایط برقراری مستمری بازماندگان بیمه شدگان فوت شده جلب مینماید:

۱ـ در صورتی که بیمه شده متوفی دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین ده تا بیست سال باشد بازماندگان واجد شرایط وی استحقاق دریافت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه (بدون الزام به رعایت ماده «۱۱۱» قانون تأمین اجتماعی) و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ قانون را خواهند داشت.

توضیح ۱ : چنانچه فوت بیمه شده پس از ۱۰/۵/۱۳۵۴ (قانون تأمین اجتماعی) واقع شده و بازماندگان واجد شرایط وی تا تاریخ تصویب این قانون (۲۰/۱۱/۱۳۸۶) به هر علت از مستمری یا غرامت مقطوع فوت بهرهمند نگردیده باشند از تاریخ تصویب قانون فوق محق به دریافت مستمری موضوع بند «۱» خواهند بود.

توضیح ۲ : نظر به این که محاسبه ریز دستمزد ملاک برقراری مستمری مشمولین بند «۱» با توجه به توضیحات مذکور در بخشنامه ٬۱/۲۴ وفق تبصره ذیل ماده «۷۷» قانون صورت خواهد پذیرفت لذا چنانچه مستمری متعلقه کمتر از حداقل مستمری پرداختی طبق فرمول ذیل باشد مبلغ مستمری تا حداقل مذکور ترمیم خواهد گردید.

در مورد بیمه شدگانی که فوت آنان قبل از تصویب قانون مذکور واقع شده حداقل دستمزد سال ۱۳۸۶ ملاک عمل میباشد.

توضیح ۳ : میزان کمکهای جنبی از قبیل کمک هزینه حق اولاد٬ کمک هزینه همسران متکفل فرزند٬ عیدی٬ کالابرگ٬ حق مسکن و... این دسته از مستمری بگیران همانند سایر بازماندگان خواهد بود.

۲ـ بازماندگان واجد شرایط بیمه شدهای که از تاریخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۶ به بعد فوت شده و دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک تا ده سال باشد٬ استحقاق دریافت غرامت مقطوع فوت معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت را به طور یک جا و به نسبت سهام مقرر در ماده «۸۳» قانون خواهند داشت.

به منظور ثبت اطلاعات پروندههای مستمری برقرار شده و غرامت مقطوع فوت ناشی از اجرای این بخشنامه در پایگاه اطلاعات هویتی مستمریبگیران کد اساس برقراری ۱۵۳۱۷ با عنوان «قانون اصلاح تبصره ۳» بند «۳» ماده «۸۰» قانون (پرداخت مستمری) و کد اساس برقراری ۱۵۳۱۸ با عنوان «قانون اصلاح تبصره ۳» بند ۳ ماده «۸۰» قانون (پرداخت غرامت مقطوع فوت) پیش بینی شده است.

مسؤول حسن اجرای این دستور اداری معاونتهای فنی و درآمد امور استانها و اداری مالی در ستاد مرکزی٬ شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین مدیران٬ معاونین٬ روسا و کارشناسان ارشد امور فنی مستمریها در ادارات کل استانها و رؤسا و معاونین و مسؤولین ذی ربط در واحدهای اجرایی خواهند بود. »

 تغییر رویه ها در قانون جدید دیوان عدالت اداری - دیوان عدالت اداری و فلسفه تاسیس آن 

در پاسخ به شکایت مذکور٬ مدیرکل دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تأمین اجتماعی به موجب لایحه شماره :که است کرده اعلام ۲۶/۵/۱۳۹۳ـ۲۳۴۶/۹۲/۷۰۰ «دفاعیات : برابر یک اصل اولیه و بسیار بدیهی٬ اثر قوانین نسبت به آتیه بوده است و تنها در صورت تصریح قانونگذار٬ میتوان حکم مقررهای را به گذشته سرایت داد و به نظر نمیرسد ماده ۱۰ قانون تأمین اجتماعی بتواند انقلابی در این اصل اولیه ایجاد کرده و آن را نسبت به قانون تأمین اجتماعی دگرگون سازد. در حقیقت قانون تأمین اجتماعی نیز نمیتواند در گذشته اثر داشته باشد٬ مگر آن که تصریحی
در این زمینه به وسیله قانونگذار وجود داشته باشد به عبارتی دیگر٬ عطفبهماسبق شدن قانون نیازمند نص قانونی است.

بنابراین حتی گسترش و تعمیم بند ۱ ذیل تبصره ۳ بند ۳ ماده ۸۰ مستلزم تصریح قانونگذار است افزون بر این٬ بند ۱ ذیل تبصره ۳ بند ۳ ماده ۸۰ در تاریخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۶ توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شده است. در تبصره سابق این تصریح وجود داشت که «بیمه شدهای که از تاریخ تصویب این قانون به بعد فوت میشود» و همچنین در بند ۲ تبصره ۳ نیز نسبت به این موضوع تصریح وجود داشته و مقرر گردیده است: «بیمه شدهای که از تاریخ تصویب این قانون به بعد فوت میشود» همان گونه که مستحضرید تصریح قانونگذار در این موارد از باب تاکید و تذکری بر اصل عطفبهماسبق نشدن قوانین است و در صورت عدم تصریح٬ در هر حال مطابق اصل عطفبهماسبق نشدن قوانین٬ اثر قانون صرفًا نسبت به آینده است (نص صریح ماده ۴ قانون مدنی) و آنچه نیازمند تصریح است عطف قانون به قبل از زمان تصویب آن است به عبارت دیگر بر اساس اصل عطفبهماسبق نشدن قوانین و نتیجه حاصل آن اثر قانون نسبـت به آینده است و قانون عـطفبهماسبق نمیشود مگر این که قانونگذار تصریح به این امر (عطف بهماسبق شدن قانون) نماید و در خصوص تعمیم و اثر آن به زمان قبل از تصویب قانون صراحتًا اشاره نماید که در مانحن فیه چنین امری رخ نداده است. بنابراین برخلاف ادعای شاکی که عدم تصریح قانونگذار را دلیلی بر عطفبهماسبق شدن قانون و اثرگذاری آن نسبت به زمان گذشته عنوان کرده است عدم تصریح دلیل بر عطفبهماسبق نشدن قانون و اثر نسبت به آینده است (بعد از تصویب قانون) و لذا مدعای شاکی از این جهت کام ًلا فاقد مبنای قانونی و برخلاف اصل مذکور و نص صریح قانون مدنی است.

مضافًا آن که ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی در مقام تعیین اشخاص حائز شرایط برای دریافت مستمری بازماندگان بوده و در این راستا به بیان اشخاصی که علی الاصول از مستمری برخوردارند٬ پرداخته اما در تبصره به صورت استثنایی امتیازاتی را نسبت به اشخاصی که علی رغم حائز نبودن شرایط اصلی جهت برخورداری از مستمری٬ به صورت استثنایی دارای شرایط مقرر در تبصره باشند٬ برخوردار از مستمری دانسته است. لذا در تفسیر تبصره مزبور استثنایی بودن آنها و موارد خاص اعمال آنها باید مد نظر قرارگیرد. مضافًا آن که بار مالی که از گسترش دایره شمول این تبصرهها بر سازمان تحمیل خواهد شد بسیار زیاد بوده و به هیچ وجه در خصوص این بار مالی بودجه مخصوصی برای سازمان در نظر گرفته نشده است که این موضوع خود دلیلی دال بر عدم شمول تبصره مذکور نسبت به زمان مورد نظر شاکی است. لذا با عنایت به مراتب فوق و دلایل فوقالاشعار و با توجه به عدم مغایرت بخشنامه مذکور با قوانین و مقررات مورد ادعای شاکی٬ رد شکایت مذکور استدعا میگردد.»

آیا می دانید وظیفه دیوان عدالت اداری چیست ؟ - انتشار کتاب جایگاه و صلاحیت های دیوان عدالت اداری در نظام حقوقی ایران 

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا٬ مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی٬ با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می کند.

رأی هیأت عمومی

بـه موجب مـاده ۱۰ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۳/۴/۱۳۵۴ از تـاریخ اجـرای ایـن قانون سازمان بیمه های اجتماعی و سازمان بیمه های اجتماعی روستاییان در سازمان تأمین اجتماعی ادغام میشوند و کلیه وظایف و تعهدات و دیون و مطالبات و بودجه و دارایی و کارکنان آنها با حفظ حقوق و سوابق و مزایای استخدامی خود که تا تاریخ تصویب و اجرای آییننامه موضوع ماده ۱۳ این قانون معتبر خواهد بود به سازمان منتقل میگردند. مطابق بنـد ۱ مـاده واحـده قانون اصلاح تبصره ۳ بنـد ۳ ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۶ مقرر شده است «در صورت فوت بیمهشدهای که بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد به بازماندگان وی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون الزام به رعایت ماده (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده (۸۳) همان قانون مستمری پرداخت میگردد.» مستنبط از ماده ۱۰ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ و بند یک ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۳ بند ۳ ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۶ این است که تمامی بیمه شدگان فوت شده از جمله مشمولین مقررات سازمان بیمههای اجتماعی و سازمان بیمههای اجتماعی روستاییان که بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند٬ بازماندگان آنان میتوانند از مزایای مزبور بهرهمند گردند. نظر به این که سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه معتر ٌضعنه دایره شمول بیمه شده متوفی را به سال تاسیس سازمان تأمین اجتماعی (۱۰/۵/۱۳۵۴) محدود و مقید کرده این اقدام خلاف هدف مقنن و مغایر بند ۱ قانون مذکور است و به همین جهت توضیح ذیل بند ۱ بخشنامه شماره ۳/۲۴ سازمان تأمین اجتماعی به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ٬۱۳۹۲ ابطال میشود.

 آیین نامه اداری جلسات هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری 

رئیس هیأت عمومیدیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

منبع : روزنامه رسمی
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

رای شماره های 512 الی 517 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تعرفه عوارض و بهای خدمات مصوب شوراهای اسلامی
رای شماره 519 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع پرداخت 2 درصد از مستمری جانبازان برای برخورداری از خدمت درمانی بر عهده دولت است
رای شماره 511 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع منظور مقنن از استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی ، استخدام مطابق ماده 46 قانون مدیریت
رای شماره 518 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بخش الف ماده 27 تعرفه عوارض ، محلی شهرداری تبریز در سال 1393 مبنی بر تعیین عوارض
رای شماره 227/2 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اعمال ماده 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و ترس اثر رای شماره 1395/3/25-227 هیا
رای شماره های 491-492 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع : شکایت به طرفیت شرکت خدمات هوایی کشور (آسمان ) قابل طرح در شعب دیوان می باشد
رای شماره های 321 الی 326 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع : ابطال مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای سلماس،یزد،میبد،رشت
رای شماره 509 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع برقراری و پرداخت کمک هزینه عائله مندی موضوع بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری
رای شماره 473 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ماده 72 و تبصره ذیل آن از تعرفه عوارض و سایر درآمدهای شهرداری سمنان
رای شماره 471 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع تعرفه شماره 2024 از عوارض محلی شهر شهرضا در سال 1391

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
هنگام نقل و انتقال ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؟ مجازات افشای اسرار بیماران موج سوم ایدز روی خط هشدار لزوم پیشگیری از مفاسد اخلاقی در باغ شهرها رسانه ها نباید به مجرمان آموزش جرم بدهند رسید خودپرداز در کارت به کارت ، مدرک قانونی است ؟ متهم اسیدپاشی : مرد ناشناس روی خواهرشوهرم اسید پاشید و ناپدید شد اطلاعیه شروع دوره 196 کارآموزی قضایی تهران لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی ، فاقد بازدارندگی است مدارک و شرایط لازم برای تعویض قطعات اصلی خودرو یا تغییر رنگ شرایط معافیت مشمولان غایب دارای فرزند معلول مصادیق نشر اکاذیب در قوانین و مقررات جرایم نیروهای مسلح 20 درصد کاهش یافته است توضیح کشاورز درباره سئوالات و محل برگزاری آزمون وکالت 95 آخرین وضعیت اجرای سند ملی پیشگیری از جرم کاهش ورودی 15 درصدی زنان به زندان مرکزی در سال جاری رقابت بین آسایشگاه ها به علت بیمه نبودن خدمات از بین رفته است هیچ محکومی به اعدامی از زندان فرار نکرده است جریمه 2 پرتاب از خودرو ، زباله و آب دهان پیشگیری از دعاوی حقوقی با ساماندهی بنگاه های املاک و خودرو