×

اجازه سرقت اطلاعات شخصی از سوی نرم افزارهای دوستیابی با تائید کاربران

اجازه سرقت اطلاعات شخصی از سوی نرم افزارهای دوستیابی با تائید کاربران

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص تهدیدات نرم افزارهای دوستیابی گفت متاسفانه عدم دقت کاربران در هنگام نصب این قبیل نرم افزارها باعث می گردد تا این نرم افزارها دسترسی به بخش های مختلفی از اطلاعات ذخیره شده در گوشی های تلفن همراه داشته باشند

اجازه-سرقت-اطلاعات-شخصی-از-سوی-نرم-افزارهای-دوستیابی-با-تائید-کاربران

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص  تهدیدات نرم افزارهای دوستیابی گفت: متاسفانه عدم دقت کاربران در هنگام نصب این قبیل نرم افزارها باعث می گردد تا این نرم افزارها دسترسی به بخش های مختلفی از اطلاعات ذخیره شده در گوشی های تلفن همراه داشته باشند.  

خطر سرقت اطلاعات بانکی ذخیره شده در تلفن همراه - دام فیشرها برای سرقت اطلاعات بانکی کاربران به مناسبت روز پدر - جرایم سایبر از نگاهی دیگر - چالش های فضای سایبر و مالکیت معنوی در ایران - جرم شناسی سایبر 

سرهنگ دوم مهندس علی نیک نفس با توجه به گستردگی نرم افزارهای دوستیابی تصریح کرد: ویژگی مشترک این گونه نرم افزارها شناسایی کاربران بر اساس محدوده جغرافیای gps  یا لیست تلفن همراه کاربران می باشد.

وی افزود: کاربران با نصب این گونه نرم افزارها بدون توجه به درخواست مجوز نرم افزار، برای دسترسی به بخش های مختلف گوشی های هوشمند، اطلاعات شخصی و مهم خود را در معرض سرقت اینگونه نرم افزار ها قرار می دهند.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد: متاسفانه عدم آشنایی کاربران با زبان انگلیسی باعث می گردد تا هنگام نصب نرم افزارها بدون توجه به متن درخواستی آنها مجوزهای درخواستی را تایید کرده و اجازه دسترسی این نرم افزارها به اطلاعات و حریم خصوصی گوشی همراه خود بدهیم.

جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت اول - جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت دوم - دفاع از حریم خصوصی در محیط سایبر - بررسی جرایم سایبری - جرایم سایبری پس از پیدایش اینترنت 

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا یادآور شد: این نرم افزارها با مجوز دریافتی از کاربران شروع به واکشی دفترچه تماس کاربران و شماره های ذخیره شده بر روی گوشی هوشمند کرده و آنها را به سرور مرکزی خود منتقل می کنند تا از این اطلاعات بهره برداری کنند.سرهنگ نیک نفس تاکید کرد: این مجوزها هرچند از سوی کاربر اجازه داده می شود ولی ناخواسته است چرا که عدم آشنایی کاربران با زبان باعث تایید آن شده است.

وی گفت: اگر کاربران بدانند که با این اجازه دسترسی به نرم افزارها چه اطلاعاتی از آنها واکشی می شود حتماً این دسترسی را نخواهند داد و در صورت اجباری بودن از نصب نرم افزار مورد نظر خودداری خواهند کرد. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به کاربران توصیه کرد: حتماً قبل از نصب هرگونه نرم افزار، اقدام به تحقیق و بررسی در مورد آن نرم افزار داشته باشند تا در کنار مزایای آن با خطرات و تهدیدات احتمالی آن نرم افزار آشنا شوند.

سرهنگ نیک نفس با اشاره به اینکه بسیاری از کاربران برای تهیه نرم افزارهای مورد نیاز خود از اینترنت ( مقالات مرتبط با اینترنت - سوالات مرتبط با اینترنت ) بهره می گیرند، گفت: کاربران توجه داشته باشند که هر نوع نرم افزاری را از اینترنت دانلود و نصب نکنند و حتماً از سایت های  معتبر نرم افزارهای خود را تهیه نمایند. چرا که بسیاری از سایت های ارائه دهنده نرم افزارها، نرم افزارهایی را برای دانلود گذاشته اند که می تواند همراه آنها نرم افزارهای مخرب یا جاسوسی دیگر دریافت و نصب گردد.

وی در خصوص اینکه برخی کاربران بر این باورند که سایت های فروش نرم افزار که از درگاه های پرداخت آنلاین بانک ها استفاده می کنند، نرم افزارهای آنها مجاز و قانونی است، گفت: اینکه کسب و کارهای اینترنتی از درگاه های پرداخت بانکی استفاده کنند نشانه مجاز بودن آن سایت نمی باشد. چرا که مجوز کسب و کارهای اینترنتی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک صادر می شود.

سرهنگ نیک نفس افزود: حتی سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیک نیز گاهاً مرتکب تخلف می شوند و محصولاتی را در سایت های خود عرضه می کنند که مجوز عرضه آنرا ندارند.رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: متاسفانه برخی از سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیک درگاه های بانکی خود را اجاره می دهند و یا سایت آنها کاربر محور است و هر محتوایی که از سوی کاربران بر روی سایت تحت عنوان تبلیغات یا آگهی گذاشته می شود قابلیت فروش دارد و این امر باعث می گردد که اقلام غیر مجاز از سوی کاربران برای فروش در سایت ها عرضه گردد. قطعاً اینگونه سایت ها مرتکب تخلف شده و برخوردهای قانونی با آنها از سوی مرکز توسعه و تجارت و پلیس فتا به عنوان ضابط قضایی صورت خواهد گرفت.

 بررسی مسائل قضایی هرزه نگاری در محیط سایبر - صلاحیت کیفری در فضای سایبر - کالبد شناسی جرایم سایبری در ایران 

وی در خصوص وظیفه بانک ها در قبال این سایت ها نیز گفت: بانک ها بر اساس تعهداتی که از کسب و کارهای اینترنتی  یا شرکت های خدمات الکترونیک طرف قرداد می گیرند باید با این پدیده برخورد کرد و کنترل و نظارت لازم را اعمال کنند. که این امر می تواند حذف خدمات درگاه ها و حتی طرح شکایت به مراجع قضایی باشد.

سرهنگ نیک نفس بار دیگر در توصیه به کاربرانی که نرم افزارهای دوستیابی را بر روی گوشی های هوشمند خود نصب کرده اند گفت: حتماً دسترسی این نرم افزارها به اطلاعات موجود در گوشی را محدود کنند و اجازه ندهند که هرگونه اطلاعات موجود آنها توسط این نرم افزارها برای سرورهای مرکزی خود واکشی شود.رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با اشاره به اینکه بسیاری از هویت های موجود در فضای سایبر جعلی است، تاکید کرد: کاربران ارتباطات خود در فضای مجازی را محدود نمایند و با هرکس در شبکه های اجتماعی یا نرم افزارهای دوستیابی به تبادل اطلاعات شخصی و خصوصی اقدام نکنند. چرا که به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دوستانی که از این طریق آشنا شده اید و شناخت شما محدود به فضای سایبر است خطرناک می باشد.

وی تاکید کرد: با کاربرانی که از طریق شبکه های اجتماعی یا نرم افزارهای دوستیابی دوست شده اند قرار ملاقات حضوری نگذارند چرا که بسیاری از هویت ها در شبکه های اجتماعی یا نرم افزارهای دوستیابی جعلی می باشد و آنها کلاهبردارانی هستند که در لباس میش قصد اخاذی یا ایجاد مزاحمت برای دیگر کاربران را دارند.

سرهنگ نیک نفس همچنین از اعتیاد آور بودن فضای مجازی یاد کردو گفت: والدین باید توجه کنند که فضای سایبر شبکه های اجتماعی و بسیاری از نرم افزارهای دوستیابی و بازی های آنلاین و غیر آنلاین اعتیاد آور است و تهدید جدی خصوصاً برای کودکان و نوجوانان است. لذا بهتر است که خانواده ها در استفاده از تجهیزات رایانه ای و نرم افزارها و شبکه های اجتماعی نظارت و کنترل دقیق داشته باشند تا کودکان آنها در دام اعتیاد آنلاین گرفتار نشوند.

ویژگیهای حقوقی تروریسم سایبری - ماهیت جرایم سایبری 

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایب

ری پلیس فتا در پایان به کاربران پیشنهاد داد: برای دریافت اطلاعات و آموزش بیشتر، هشدارها و توصیه های پلیس فتا می توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه و در صورت مشاهده موارد مشکوک نیز گزارش خود را در بخش ثبت گزارش مردمی به ما اطلاع دهند.
منبع:
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

منبع : پلیس فتا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.